دو بازی جدید برای تشدید فشارهای اقتصادی/ رانندگان تاکسیهای اینترنتی نقره داغ میشوند
در حالی که حرف و حدیثها درباره افزایش قیمت بنزین به تبع سهمیهبندی آن باعث نگرانی رانندگان تاکسیهای اینترنتی شده است در عین حال طرح پولی کردن منطقه طرح زوج و فرد در پایتخت نیز این نگرانی را تشدید کرده است.
اقتصاد 24 - پولی کردن منطقه زوج و فرد در تهران طرحی بود که سال گذشته مطرح شد و با آنکه به نظر می رسید تصویب این طرح مشکلات زیادی برای شهروندان تهرانی به بار آورد، در نتیجه رای نیاورد اما اظهارات امروز معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران نشان داد که این طرح مراحل نهایی خود را طی میکند.
اظهارات روز گذشته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بار دیگر دغدغه پایتخت نشینان برای سال آینده را تشدید کرد. به گفته محسن پورسیدآقایی، مطالعات اخیر در خصوص طرح زوج و فرد نشان دهنده این بود که طرح مذکور اشتباه بوده و در بلندمدت نهتنها آلودگی هوا را کاهش نداده است، بلکه سبب شده مردم به سمت خرید خودروی ارزانقیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و این امر موجب افزایش آلودگی هوا شود.
به گفته او در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، احتمالا اجرای طرح زوج و فرد پس از سالها در تهران لغو شده و این طرح تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک شود یعنی دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نبوده و همه خودورها با هر پلاکی میتوانند آزادانه تردد کنند، منوط به آنکه هزینه ورود به محدوده زوج و فرد را که گویا یکسوم هزینه طرح ترافیک است را پرداخت کند.
با این حساب به نظر می رسد با اجرایی شدن این طرح ساکنان مناطق زوج و فرد متحمل هزینه های زیادی شوند که البته این مقام مسئول گفته است برای تردد ساکنین این مناطق قرار است تخفیف های خاصی اعمال شود.
جدا از متحمل شدن هزینه های اضافی بر پایتخت نشینان، به نظر می رسد این قبیل طرح های بازدارنده تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا نداشته و تنها به عنوان منبع درآمدی جدید می تواند پیش پای مسئولان این حوزه باشد بنابراین باید به دیگر حوزه هایی که به واسطه اجرای این طرح دچار آسیب می شوند مانند عموم مردم که در چنین شرایط اقتصادی تاب هزینه های اضافی را ندارند و یا کسب و کارهای حوزه حمل و نقل که ممکن است در اثر چنین طرح های شتابزده، آسیب ببینند را مدنظر قرار داد.
از سوی دیگر حرف و حدیث ها برای افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی آن موضوعی است که باعث نگرانی خاطر بسیاری از هموطنان به خصوص رانندگانی که از این راه کسب درآمد می کنند شده و مسلم است که پولی کردن طرح زوج و فرد این نگرانی را تشدید میکند. آنچه که از الان میتوان پیش بینی کرد آن است که به دلیل جمعیت بالای رانندگان تاکسیهای اینترنتی، نه دولت سهمیه خاصی برای بنزین خودروهای این رانندگان در نظر خواهد گرفت و نه شهرداری قید کسب سود بیشتر برای ورود خودروهای چنین جمعیت قابل توجهی به منطقه طرح و فرد را خواهد زد.
گذشته از فشاری که این طرح می تواند به اقشار مختلف جامعه بیاورد بسیاری از کسب و کارهای حوزه حملونقل که به خاطر قیمت های پایین کرایه ها از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته اند ناچارند برای ورود به طرح زوج و فرد به قیمت کرایه های خود بیفزایند که باز هم نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت و ممکن است موجودیت این شرکت ها را به دلیل صرفه نداشتن اقتصادی از لحاظ گران شدن سوخت و هزینهکرد بابت ورود به طرح زوج و فرد را به خطر بیندازد و از همین مسیر است که عده زیادی از نیروی شاغل به خاطر یک تصمیم نادرست از کار بیکار خواهند شد.