محمد آیتی، اقتصاد ۲۴- یکی از موضوعات مهم در لایحه بودجه، بخش درآمدهای حاصل از مالیات است. حال در شرایطی که نفت ایران در بازارهای جهانی مشتری ندارد و تحریمها کار را بهجایی رسانده که دیگر نتوان روی درآمدهای نفتی حساب کرد، دولت روی به افزایش مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم آورده است.
بیتردید افزایش مالیات از کارمندان و کارگران منجر به تورم و کوچکشدن سفرههای مردم خواهد شد آن هم در شرایطی که سالهاست وضعیت معیشتی خانوادهها روزهای خوبی را سپری نمیکند.
غلامعلی جعفرزادهایمنآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز نارضایتی از تصمیم دولت در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۹ به اقتصاد ۲۴ گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ روی به افزایش ۶۰ درصدی مالیات نسبت به سال ۹۸ آورده است در حالی که افزایش در این بخش باید براساس عملکردها باشد.
وی افزود: مجلس تحقیقی در حوزه مالیات بر اساس عملکرد هشت ماهه نخست دولت در سال ۹۸ انجام داده تا توان دولت را مشخص کند و ببیند اعداد و ارقام دولت چقدر واقعی است و حال و پس از روشن شدن موضوع فهمیدیم که دولت نگاهش به افزایش مالیات در بودجه سال ۹۹ کاملاً نادرست است.
نماینده رشت تصریح کرد: کارِ مطالعاتی مجلس نشان میدهد که دولت در هشت ماهه نخست سال ۹۸ به ۹۴ درصد برنامه مالیاتی خود جامه عمل پوشانده و بر این اساس نباید با رشد ۶۰ درصدی مالیات در سال آینده مواجه شویم. از اینرو پیشبینی میشود بخش زیادی از درآمدهای مالیاتی در سال ۹۹ تحقق پیدا نکند.
جعفرزاده اظهار داشت: با لایحه بودجهای که دولت به مجلس ارائه داده، درآمدهای حاصل از مالیات در سال ۹۹ حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است که بیش از ۸۴ درصد از این افزایش یعنی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به ردیفهای درآمدی نقل و انتقال سهام، درآمد حاصل از یک درصد نرخ مالیات سلامت، ارزش افزوده و مشاغل و حقوق بخش خصوصی است که بیشترین افزایش مربوط به سهم پنج درصد دولت و یک درصد سلامت از محل مالیات بر ارزش افزوده است که مجموعاً مبلغ آن حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش داشته در حالی که با میزان تحقق میانگین این دو ردیف در بودجه سال جاری، افزایش ۳۶ درصدی آن نسبت به بودجه سال ۹۸، قابلیت تبدیل به واقعیت را ندارد.
نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس یادآور شد: با توجه به تحقق ۶۹ درصد از درآمدهای پیش بینی شده از مالیاتهای مستقیم در هشت ماه نخست سال ۹۸، درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه سال ۹۹ با روند فعلی محقق نخواهد شد. از طرفی، تحقیقات ما نشان می دهد که اگر دولت روند فعلی را دنبال کند درآمد حاصل از مالیات مستقیم تا پایان سال تمام و کمال محقق می شود، اما دولت در بودجه سال ۹۹ در این بخش ۲۸ درصد افزایش داده است که کاملاً غیرمنطقی است.
وی در ادامه افزود: مالیاتهای غیرمستقیم در لایحه بودجه سال ۹۹ نسبت به بودجه ۹۸، معادل ۳۱ درصد و نسبت به عملکرد وصولی سال ۹۷، ۱۰۶ درصد افزایش داشته است. با توجه به تحقق ۵۹ درصد از درآمدهای پیش بینی شده طی هشت ماه نخست سال ۹۸، تحقق درآمدهای پیش بینی شده در لایحه فعلی ممکن نیست.
جعفرزاده گفت: در بند ج تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۸ به دولت تکلیف شد که سازمان برنامه و بودجه موظف است جدول معافیتهای مالیاتی را در جداول پیوست بودجه در زمان ارائه بودجه ۹۹ ارائه کند که این کار صورت نگرفت. مجلس باید علاوه بر الزام دولت به اجرای حکم نسبت به ساماندهی و بازنگری معافیتهای گمرکی و مالیاتی و درج مبالغ واقعی در بودجه سال ۹۹ اقدام کند.
نماینده رشت عنوان کرد: دولت با این کار برای پولی که وجود ندارد، قبر ساخته است که جای تعجب دارد. بهنظر من هدف دولت این است که در شرایط فعلی از فشاری که بر دوشش است کم کرده و به همه القا کند که ما میخواهیم به همه نیازها پاسخ دهیم و احتمالاً در آینده خواهد گفت تلاش خود را کردیم، اما موفقیت کامل حاصل نشد.
جعفرزاده در پایان خاطرنشان کرد: وقتی دولت برای درآمد و هزینه برنامه میدهد بهنوعی در جامعه انتظار ایجاد میکند، حال اگر مجلس درآمدهای مالیاتی دولت را واقعی کند آنگاه دولتمردان توپ را در زمین مجلس میاندازند و میگویند مجلس نگذاشت فلان پروژهها و برنامهها به سرانجام برسد.