اقتصاد۲۴- سه سالی میشود که بازار خودرو دیگر در اسفند ماه رونق چندانی ندارد، اما حالا کرونا با آمدنش به ایران این رمق باقیمانده را نیز از بازار خودرو گرفته است؛ اینها را سعید موتمن رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در ارزیابی وضعیت فعلی بازار خودرو به اقتصاد ۲۴ میگوید و اینطور ادامه میدهد: آمارها به اندازه کافی گویاست؛ بازار خودرو سالی دو نوبت رونق میگیرد؛ مرتبه اول شهریور ماه است که همزمان با اوج سفرهای تابستانی، تقاضای خرید خودرو افزایش مییابد؛ اما مرتبه دوم در نیمه دوم هر سال و پیش از سفرهای نوروزی اتفاق میافتد؛ به صورت مشخص از سال ۹۶ به این سو این فرجه زمانی از ماه اسفند به بهمن ماه منتقل شده است.
بیشتر بخوانید: کرونا، ترمز خودرو را کشید!
این کارشناس صاحب نظر بازار خودرو با اعلام اینکه اکنون در تهران نزدیک به ۱۱۰۰ واحد صنفی در زمینه خرید و فروش انواع خودروی نو و دست دوم داخلی و خارجی فعالیت دارند، ادامه میدهد: بیشتر این واحدها این روزها دایر هستند، اما به جرأت میگویم که هیچ معاملهای صورت نمیگیرد؛ حتی پارکینگهایی که از چند سال پیش در نقاط محتلف تهران برای معاملات خودرو دایر شده بود و حکم جمعه بازار را داشت حالا تعطیلند، کمتر کسی حاضر است تا برای فروش خودرویش آگهی بدهد؛ فعالا در بازار خودرو مشتری وجود ندارد و به نظر میرسد که ترجیح بیشتر مردم حفظ سلامتی است تا سرمایه گذاری.
وی در تحلیل چرایی شرایط راکد بازار خودرو میگوید: نوسانات چند سال اخیر قیمت ارز، سرمایه خیلیها را به سمت بازار خودرو کوچاند؛ حالا سالهاست که دیگر خودرو برای ایرانیها کالایی سرمایهای و غیر مصرفی محسوب میشود و غالب مردم برای حفظ داراییهای خود راه دیگری برای ورود به این بازار ندارند؛ البته این بازار به نسبت سرمایه گذاری، سود خوبی هم دارد؛ نمونه اش پراید ۳۹ میلیون تومانی که کارخانه به مشتری میدهد و بعدا در بازار به بهایی بیشتر از ۶۰ میلیون تومان فروخته میشود؛ اما روند افولی ارزش پول ملی حالا هر کسی را واداشته است تا برای حفظ سرمایه وارد بازار خودرو شود.
موتمن تصریح کرد: الان در بازار خیلی بیش از میزان تقاضا خودرو داریم. فروشندگان ریز و درشت در ماههای اخیر خریدهای خود را کرده اند و همه منتظر آمدن مشتری هستند؛ مشتری هم که این وضع را دیده فعلا دست نگه داشته است و معلوم نیست که این بلاتکلیفی تا کجا ادامه خواهد داشت.
مسئول اتحادیه نمایشگاه داران خودرو صحبتهای خود را اینطور ادامه میدهد: قیمتها در بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری کاذب و غیر واقعی هستند؛ با اینکه خودروسازها ثبت نام جدیدی ندارند، اما اگر ثبت نامی هم صورت بگیرد واضح است که باز هم عدهای صف خواهند بست؛ همه اینها به دلیل نگرش سرمایه گذاری است که مردم دنبال میکنند وگرنه این همه ماشین نیاز نداریم؛ بیشتر کسانی که برای سرمایه گذاری وارد بازار خودرو شده اند افراد کم تجربهای هستند که با تمام دارایی خود آمده اند حتی مغازه و دفتر اجاره کرده اند؛ همین حالا بخشی از دارایی آنها خرج اجارههای سنگین میشود.
موتمن میافزاید: هزینه این ریسک خیلی سنگین است؛ میتواند کسب و کار خیلیها را نابود کند؛ مسلم است که سرمایه گذاران بازار خودرو دنبال زمانی باشند که تقاضا افزایش یابد، اما اگر این وضعیت به خاطر کرونا یا نوسانات ارزی و یا هر اتفاق دیگری ادامه یابد خیلیها ناچارند تا دارایی خود را زیر قیمت بازار عرضه کنند؛ بنابراین ادامه این وضعیت اصلا به سود هیچ کس نیست.
وی در نهایت وضعیت کنونی بازار خودرو را تابعی از شرایط اقتصادی کشور دانسته و میافزاید: اقتصاد کشور خیلی مشکلات دارد، دارایی بیشتر مردم در نتیجه نوسانات اقتصادی روز به روز کوچکتر و بی ارزشتر میشود، ورود به بازار خودرو یکی از راههای تثبیت سرمایه است، اما آنقدر وارد این بازار شده اند که حالا عرضه و تقاضا برهم خورده و قیمتها به صورت کاذب افزایش یافته اند؛ همه اینها به این امید بود که خودرو همیشه مشتری خود را دارد، اما حالا هم قیمتها کاذبند و هم کرونا ترسناک برای همین دیگر از مشتری خبری نیست و همین مشکل این روزهای بازار خودروست. بی تجربههایی که تمام دارایی خود را وارد این بازار کرده اند از این مشکلات سهم بیشتری میبرند، اما چوب این نا پختگی و آب دیده نشدن را بقیه اهالی این بازار خواهند خورد حتی آنهایی که از روی تجربه همه دارایی خود را در بازار خودرو سرمایه گذاری نکرده اند.