اقتصاد۲۴- روز گذشته برای آنکه شرایط عرضه کالایی در فروشگاه های زنجیره ای را مورد پایش قرار دهیم به چند فروشگاه رفتیم. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ که از قدیم هم بودند، شرایط عرضه کالایی شان کم و بیش مانند گذشته بود، البته قفسه هایی در این فروشگاه ها خالی بود اما متصدیان در حال پر کردن قفسه ها بودند، در این میان تنها نکته ای که به وضوح قابل رؤیت بود، محدودیت عرضه برخی از برندها بود. این برندها که پای ثابت فروشگاه های زنجیره ای بودند، کالای خود را عرضه نکرده بودند.
بیشتر بخوانید: برگی دیگر از بیاخلاقیها در عصر کرونا
یکی از کسانی که در حال چیدن دستمال کاغذی در یکی از فروشگاه های زنجیره ای در مرکز تهران بود به «ایران»، گفت: «از آنجا که برخی از تولیدکنندگان؛ تولید خود را به سمت ماسک بردند، عرضه آنها محدود شده است. از سویی تعطیلات نوروز هم باعث شده تا فعالیت کارخانه ها کاهش پیدا کند، بعد از تعطیلات نوروز تمام برندها بر می گردند.»
البته در این فروشگاه برندهای دیگر محصولات خود را عرضه کرده بودند و مردم می توانستند از سایر برندها مایحتاج خود را خریداری کنند.
گوشت، مرغ، حبوب، روغن و لبنیات در فروشگاه های بزرگ موجود بود ولی در این کالاها هم تمام برندها عرضه گسترده ای نداشتند. در برخی از فروشگاه ها که به عصر نزدیک می شدند شاید چند بسته گوشت و مرغ، باقی می ماند.
یکی از متصدیان در بخش مواد پروتئینی به «ایران» گفت:«ما از صبح مرغ و گوشت را در یخچال ها می گذاریم اما میزان خرید مردم بالا است، به همین دلیل غروب ها تعداد بسته های باقی مانده در یخچال کم می شود. البته میزان عرضه گوشت قرمز نسبت به گذشته کاهش داشته است ، آنطور که ما با خبر شدیم کشتارگاه ها ساعت کمتری کار می کنند.»
اما فروشگاه های زنجیره ای محلی که قرار بود جایگزین سوپر مارکت ها شوند، شرایط خوب و ایده آلی نداشتند. در این فروشگاه ها برخی از قفسه ها خالی بود. در برخی از فروشگاه ها حبوب تنوع نداشت و لبنیات کم بود، در برخی دیگر روغن، رب گوجه فرنگی و تنقلات نبود.
اما کالاهایی که در فروشگاه های بزرگ و محلی وجود داشت و به قول خودشان مرتب شارژ می شد، مواد شوینده بود. تولیدکنندگان این حوزه برای عرضه کالا در بازار سنگ تمام گذاشته بودند و مردم در هیچکدام از مواد شوینده با کم و کسری مواجه نمی شدند.
یکی از متصدیان فروشگاه محلی به «ایران» گفت:«برای اولین بار است که تنقلات بیش از 2 الی 3 ساعت در قفسه فروشگاه ها باقی نمی ماند، مردم در خرید چیپس و پفک از هم سبقت می گیرند.»
او ادامه داد:«مشکل فروشگاه های زنجیره ای محلی این است که عرضه کالایی به آنها خوب صورت نمی گیرد، کالا موجود است اما پخش کننده ها سرعت عمل ندارند و از آنجا که انبار ما محدود است نمی توانیم کالای زیادی را ذخیره کنیم بدین جهت مردم شاهد کمبود کالا در فروشگاه های محلی هستند. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به خاطر انبارهای وسیعی که دارند به راحتی می توانند کالای ذخیره شده خود را در قفسه ها بچینند.»
در فروشگاه های بزرگ زمانی که قفسه تنقلات ( پفک، چیپس، کیک، بیسکویت و...) کم می شد، مسئولان غرفه ها با سرعت آن را پر می کردند و همین امر کمک می کرد تا مردم ولع خرید پیدا نکنند، حتی در کنار قفسه ها کارتن تنقلات بود تا مردم با خیال راحت خرید کنند. اما در فروشگاه های محلی وقتی قفسه ای خالی می شد، جای آن پُر نمی شد و همین امر خریداران را نگران می کرد و آنها تصور می کردند که کشور با کمبود کالا مواجه شده است.
نکته دیگری که در فروشگاه گردی قابل مشاهده بود، خریدهای گسترده مردم بود. برخی از مردم با خریدهای وسیع خود این نگرانی را ایجاد می کردند که مبادا کالایی کم خواهد شد. این افراد از هر کالایی بیش از 10 بسته خرید می کردند و باز هم نگران بودند که کم و کسری نیاورند. چرخ های لبریز آنها دل کسانی که خرید معقول می کردند را خالی می کرد.
حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا کشور شاهد کمبود کالایی است و یا وضعیت عرضه با مشکل مواجه شده که قفسه برخی از فروشگاه ها خالی است؟ به «ایران» گفت:«اول از همه باید تأکید کنم، که کشور با کمبود کالا مواجه نیست و تمام کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با سرعت تأمین می شود. اما احتمال دارد که کالارسانی در مراکز عرضه با مشکلاتی مواجه باشد که البته این امر در مورد کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم نیست. به هر ترتیب شیوع ویروس کرونا ناخودآگاه بر عرضه کالاهای غیر ضرور اثر اندکی گذاشته است که البته با گذراز تعصیلات نوروز این چالش نیز حل خواهد شد.»
او ادامه داد:«کمبود کالا به صورت عمومی را قبول ندارم چرا که عرضه در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ که به صورت متناوب رصد می شود، مناسب است، ما شاهد هیچ نوع کمبود کالای ضروری مردم نیستیم.»
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:«از مردم می خواهیم تقاضا و مصرف شان را مدیریت کنند، 5 تا 10 برابر نیاز خرید کردن، در این شرایط درست نیست.»
او خاطرنشان کرد:«یکی از دلایلی که باعث شده کالارسانی به فروشگاه ها به نحو مطلوب انجام نشود، بحث لجستیک و جاده ها است چرا که برخی از کامیون داران حاضر نیستند در صف های طولانی برای تب سنجی بایستند، این مشکل به زودی حل خواهد شد.»
مدرس خیابانی گفت:«اگر شرایط قرنطینه در کشور سختگیرانه تر شود، مردم مطمئن باشند که محدودیت ها مشمول مایحتاج آنها نخواهد شد. دولت هیچ محدودیتی برای مراکز عرضه کالاهای ضروری مردم ایجاد نخواهد کرد، بدین جهت تمام فروشگاه های مواد غذایی، نانوایی ها، پمپ بنزین ها، خدمات فنی و مراکز تعمیرات باز خواهد بود.»
او تأکید کرد:«از تولیدکنندگان مواد شوینده، ماسک و سایر تولیدکنندگان کالاهای ضروری خواسته شده شیفت کاری خود را افزایش دهند تا مردم با کمبود کالایی مواجه نشوند، از سویی تمام کالاهای ضروی بدون هیچ محدودیتی وارد کشور می شود و در این میان سازمان بنادر و گمرک همکاری خیلی خوبی دارند. با این توضیح فعالیت های مربوط به تولید و واردات کالاهای اساسی به صورت ویژه دنبال می شود.»
مدرس خیابانی افزود:«در قرنطینه کسب و کارهایی تعطیل خواهند بود که در معیشت و زندگی روزمره مردم تأثیری ندارند و خللی ایجاد نمی کنند.»
او گفت:«در شرایط عادی معمولاً کارخانه ها بخصوص شویندگان از 25 اسفند تعطیل می کردند اما به تشکل آنها ابلاغ شد که در نوروز 99 به صورت خاص و ویژه فعالیت کنند تا مردم به راحتی خریدهای خود را انجام دهند.»