اقتصاد۲۴- علی اعطا در یک برنامه رادیویی در خصوص درخواست شورای شهر برای شناور شدن ساعات کار ادارات، در توضیح شناور شدن ساعات اداری گفت: بعد از اینکه بحث تعطیل شدن یا نشدن حمل و نقل عمومی در ایام نوروز مطرح شد، در نهایت مقرر شد سیاست فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی اعمال شود و همچنان سیستم اتوبوس و مترو به کار خود ادامه دهد. یکی از مصادیق فاصله گذاری اجتماعی این بود که صندلیها یکی در میان برای شهروندان قابل استفاده است.
وی در عین حال با اشاره به حمل و نقل بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در مترو پیش از شیوع کرونا اظهار کرد: در سیستم اتوبوسرانی شهری نیز بیش از ۲ میلیون نفر روزانه در روزهای عادی استفاده میکردند، اما این آمار طبیعتاً در این روزهای کرونایی کاهش پیدا کرده است. اگر بخواهیم سیاست فاصله گذاری اجتماعی را اجرا کنیم، در مترو بیشتر از ۴۵۰ هزار نفر در روز را نمیتوانیم جابهجا کنیم وگرنه امکان اجرای فاصله گذاری اجتماعی را نخواهیم داشت و در مترو به همین اندازه خواهد بود.
وی همچنین اشاره کرد: در طول روز، گلوگاههای زمانی و مکانی نیز داریم یعنی در بعضی ساعات همچون زمان شروع و پایان ادارات شاهد شلوغی مترو و اتوبوس خواهیم بود. برای اینکه گلوگاههای زمانی را کنترل و از تراکم در ساعات پیک جلوگیری کنیم، ساعات کار باید شناور شود. به عنوان مثال به جای اینکه ساعت ۸ شروع کار ادارات باشد، کارمندان بتوانند بین ۷ تا ۹ در محل کار حضور داشته باشند و از آن طرف، ساعت پایان کار نیز بین ۲ تا ۴ یا بین یک تا سه باشد.
عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورای شهر تصریح کرد: شناور شدن ساعات اداری کمک خواهد کرد از ساعات پیک جلوگیری کنیم و همچنین بتوانیم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سیستم حمل و نقل عمومی، امکان انتقال ویروس کرونا کاهش پیدا کند.
وی افزود: با توجه به اینکه بحران کرونا در سطح کشور رخ داده است، شورای شهر تابع سیاستها و مصوبات ستاد ملی کرونا است، زیرا در حال حاضر ساختار مدیریت بحران شکل گرفته است و شورای شهر نیز باید در همین ساختار حرکت و اقدام کند؛ بنابراین شورای شهر مرجع تصویب نیست و تنها میتواند پیشنهاد خود را ارائه کند.
منبع: ایسنا