تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
کوری بودجه در بحران ها

بودجه بندی شخصی تان را در زمان کرونا اصلاح کنید

با توجه به استرس‌های ناشی از شرایط بحرانی کرونا و تاثیر مخرب آن بر زندگی مالی مان، کوری بودجه در این دوران بیش از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد؛ بنابراین برای مواجهه با آن باید بودجه شخصی خود را بر مبنای اطلاعاتی که داریم تنظیم کنیم، بازنگری و به‌روزرسانی بودجه‌‌مان را جدی گرفته و بر مبنای آن تصمیم بگیریم.
بودجه بندی شخصی تان را در زمان کرونا اصلاح کنید
اقتصاد۲۴-  در حقیقت بودجه مسئله‌ای است که خیلی ساده از خاطر می‌رود. در زندگی سرمان شلوغ می‌شود و استرس داریم تا خرج‌های قدیمی خود را دیگر نداشته باشیم و یا اینکه هزینه‌های جدید باعث نگرانی‌مان می‌شود. در این حالت شرایطی به وجود می‌آید که ناچاریم نسبت به بودجه شخصی مان بازنگری اساسی داشته باشیم. اما یادمان می‌رود که این هزینه‌ها را به بودجه جدید نیز اضافه کنیم. به این حالت کوری بودجه می‌گویم. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که ما نسبت به هزینه‌های جدید چشممان را ببندیم. یا به زبان دیگر فراموش کنیم چیزی را به بودجه خودمان اضافه کنیم. البته زمانی که بدون توجه به نیازمان نسبت به یک خرج، همچنان به در نظر گرفتن بودجه برای آن ادامه دهیم، نیز در همین حالت قرار داریم.

دلیل این امر نیز واضح است. فرقی نمی‌کند که چه هزینه‌ای باشد، چه کم باشد یا زیاد گهگاهی شما یادتان می‌رود و باید تاوان این کار را بدهید. مخارج جدید را فراموش می‌کنید؟ فراموش می‌کنید که برای هزینه‌ای که دیگر به آن نیاز ندارید نباید بودجه‌ای کنار بگذارید؟ به نظرتان چقدر پول را تا زمان فهمیدن جواب این سوالات هدر می‌دهید؟

چه زمانی باید بودجه شخصی را به‌روزرسانی کرد؟

به زبانی دیگر به‌روزرسانی بودجه خیلی مهم‌تر از چیزی است که مردم فکر می‌کنند. زمان انجام این به‌روزرسانی‌ها بستگی به شما و چگونگی پرداخت‌هایتان دارد. به طور معمول در هر ۳ یا ۴ دوره‌ی حقوقی باید با توجه به پرداخت‌ها و حقوق‌تان، بودجه شخصی خودتان را به‌روزرسانی کنید. یا اینکه به دنبال راه‌های جدیدی برای پس‌انداز کردن پول باشید. این بدین معناست که اگر شما به صورت هفتگی حقوق می‌گیرید، در حالت ایده‌آل باید حداقل هر ماه یکبار بودجه شخصی خود را به روز رسانی کنید. برای کسانی که ماهی یک‌بار حقوق می‌گیرند، بهتر است هر سه یا چهار ماه باید بودجه‌خود را به‌روز رسانی کنند. البته بسته به شرایط ممکن است لازم باشد که این کار را به صورت ماهیانه انجام دهید.
کوری بودجه زمانی اتفاق می‌افتد که ما در بودجه‌بندی خود بازنگری نمی‌کنیم. در این حالت یا هزینه‌های جدید را در بودجه‌بندی‌مان لحاظ نمی‌کنیم و یا اینکه بدون توجه به نیازمان به یکسری از هزینه‌ها و مخارج، آن را درلیست بودجه بندی قرار می‌دهیم و حذف نمی‌کنیم.

خب سوال اینجاست که چگونه بودجه خود را به روز رسانی کنیم؟
اول از همه دفترچه بودجه و کل حقوق خودم را نگاه کنید. اگر چیزی را می‌بینید که دیگر نیازی به آن نیست، آن را حذف کنید به عنوان مثال، ما ممکن است نیازی به اختصاص بودجه خرید ماهیانه لباس نداشته باشیم به همین دلیل اگر درماه جاری لباس خریده باشید می‌توانید برای ماه بعد این هزینه را در لیست بودجهخود قرار ندهید.

بعد از اینکه مواردی که دیگر نیازی به آن‌ها نبود را حذف کردید، نگاه کنید و ببینید که چه چیزی باید در لیست باشد، اما نیست. این‌ها دقیقا مخارجی هستند که اگر فکری به حالشان نکنید شما را به دام می‌اندازند. مثلا به سادگی یادتان می‌رود قبض موبایل خود را پرداخت کنید و یکباره با حجم عظیمی از بدهی مواجه می‌شوید. مطمئن شوید که برای هر خرج جدیدی مبلغی را لحاظ کرده‌اید.

شاید بپرسید همه این کار‌ها برای چیست؟ یا وقتی همه را انجام دادیم آن موقع چه؟ تبریک! شما هم اکنون یک بودجه کامل و جدید دارید که بهترین بازدهی را برای شما و خانواده‌تان دارد. اگر همیشه بودجه خود را به روز نگه دارید، می‌توانید هر عامل مشکل‌ساز را از زندگی خود حذف کنید؛ بنابراین نیازی نیست که از مخارج خود کم کنید تا حساب‌های پس‌اندازتان را پر کنید. به جای این کار سعی کنید از همین خرج‌های معمول با تکنیک‌هایی که گفتم مبلغی را بیرون بکشید. باید خودتان تصمیم بگیرید که چه زمانی برای به روز رسانی بودجه‌تان مناسب است. شما باید این زمان را براساس اینکه فاصله یک حقوق تا حقوق بعدی‌تان چقدر است، به دست آورید. یا مثلا براساس مخارج ماهیانه خود این کار را کنید. اما از هر چیزی مهم‌تر این است که زمانی این کار را انجام دهید که نیاز باشد و احساس خوبی داشته باشید.

به‌روزرسانی بودجه خیلی مهم‌تر از چیزی است که مردم فکر می‌کنند. زمان انجام این به‌روزرسانی‌ها بستگی به شما و چگونگی پرداخت‌هایتان دارد. به طور معمول در هر ۳ یا ۴ دوره‌ی حقوقی باید با توجه به پرداخت‌ها و حقوق‌تان، بودجه شخصی خودتان را به‌روزرسانی کنید.

آگاهی و جلوگیری از کوری بودجه در دوران شیوع کرونا

شاید از زمانی که وارد بازار کار شده اید یا زمانی که مستقل شده اید با بحران‌های زیادی رو به رو نشده باشید. یا شاید اصلا بحرانی را تجربه نکرده باشید. اما باید بدانید که بحران‌ها هم می‌توانند بر زندگی شما تاثیرات مخربی داشته باشند. به خصوص اگر این بحران‌ها در حوزه مالی باشند یا مانند این بحران حاضر (کرونا) دو حوزه مهم را به هم پیوند زده باشند (سلامت و اقتصاد).

پیش از این آیا بحران‌ها در بودجه بندی شخصی شما جایی داشته اند؟ آیا برای این گونه بحران‌ها پس انداز روز مبادا یا مواقع اضطراری کنار گذاشته اید؟

شاید اولین بار که اخبار مربوط به کرونا را خوانیدیم اواخر سال ٢۰١٩ میلادی بود. ویروسی با قدرت شیوع زیاد که استان هوبی در چین و شهر ووهان را به تعطیلی کامل کشاند. قرنطینه و اخبار مربوط به آن و تغییری که در شرایط افراد ایجاد می‌کرد هم کم کم به گزارش‌های خبری اضافه شد. تقریبا حدود ۲ ماه بعد، اخبار مربوط به ورود کرونا به ایران را هم دیدیم و این مساله دور از انتظار نبود. اما آیا خودمان را را برای این اوضاع آماده کرده بودیم؟

با توجه به تاثیرات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، امروز بیشتر از هر زمان دیگر نیاز داریم تا با چشمانی باز با بودجه‌بندی خود روبرو شویم و آن را به روز کنیم. چرا که این وضعیت بحرانی بر شرایط درآمدی، نیاز‌ها و خواسته‌ها و الگو‌های خرید و هزینه‌های ما تاثیر گذار بوده و چناچه با فرمان قبلی و بدون هرگونه پویایی بودجه‌بندی خود را ادامه دهیم، در این صورت بودجه‌ای ناکارآمد خواهیم داشت که نه تنها راهگشای ما نخواهد بود که چه بسا ما را از مسیر درست منحرف خواهد کرد.

به یاد داشته باشیم با آگاهی کامل از وضعیت مالی زندگی‌مان می‌توانیم شرایط را به خوبی تغییر دهیم. دانش، تنها مهارت‌های تخصصی داشتن نیست. آگاهی، دانشی است که به ما قدرت می‌دهد. برای مواجه با بحران‌های احتمالی، با درنظر گرفتن شرایط زندگی مان، با یک بودجه‌بندی همه جانبه آماده باشیم.

با توجه به استرس‌های ناشی از شرایط بحرانی کرونا و تاثیر مخرب آن بر زندگی مالی مان، کوری بودجه در این دوران بیش از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد؛ بنابراین برای مواجهه با آن باید بودجه شخصی خود را بر مبنای اطلاعاتی که داریم تنظیم کنیم، بازنگری و به‌روزرسانی بودجه مان را جدی گرفته و بر مبنای آن تصمیم بگیریم.
 
منبع: علف خرس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اولین فیلم از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف با حضور سلبریتی‌ها

تعطیلی شنبه‌ها و نظر مراجع برای شورای نگهبان

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

عکس/هنرمندان در مراسم تشییع زری خوشکام

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران

آخرین وضعیت قیمت دام زنده در بازار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد

بلایی که بدغذایی بر سرتان می‌آورد

دمنوشی که برای لاغری معجزه می‌کند

معرفی چند منبع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن

دلار قدرت بلامنازع بازار طلا/ چرا طلا در ایران بیشتر از بقیه کشورها رشد کرد؟/ پیش‌بینی صعود طلا در دراز مدت

بازیکنان پرسپولیس در انتظار تسویه کامل

فلاحت‌پیشه: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

فیلم/ شادباش متفاوت عروسک‌های مهمانی برای تولد آقای مجری

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش: ناتوانی در صدور کارت امتحانی پذیرفتنی نیست

مهدی افشارنیک با قرار وثیقه‌ آزاد شد

فیلم/ تیوپ‌سواری یک شهروند در مشهد در خیابان‌های مملو از آب

واکنش مایلی‌کهن به حکم شکایت قلعه‌نویی

راهنمایی کامل در امور طلاق و مهریه: حقوق خود را بشناسید

جدایی سروش لشکری (هیچکس) از همسرش | آزاده اکبری کیست؟

فیلم/ وضعیت پیاده‌روهای مشهد پس از سیل امروز

اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

قوه قضاییه: اژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی حسابی ندارد

ترس از بمب‌گذاری جشنواره کن را مختل کرد

واکنش تراکتور به شایعه قراردادی ۶۰ میلیاردی

میزان فروش نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز

فیلم/ غرق‌شدن دوباره زیرگذر انقلاب مشهد

ابعاد فساد در فوتبال گسترده است

آموزش و پرورش اطلاعیه صادر کرد

جزییات جدید دزدی اسناد هسته‌ای ایران به دست اسراییل

بانکی‌پور: پلیس ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

واکنش تصویری AFC به خداحافظی اشکان دژاگه + عکس

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

مقصد بعدی زنوزی مشخص شد

هشدار مدیریت بحران برای سیل در ۱۰ استان

لغو امتحانات نهایی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

عکس/ تگرگ شیشه خودروها را در مشهد شکست

فیلم/ نجات جان یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز

برادران عالمیان تنیس روی میز ایران را المپیکی کردند

الهه محمدی جایزه خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد

فیلم/ نجات کبوتران حرم امام رضا از باران سیل آسا

نخستین ستاره با پرسپولیس به توافق رسید

فیلم/ تصاویری دیگر از بارش شدید باران در حرم امام رضا (ع)

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ درگیری حامد بهداد با یک هوادار در مراسم ختم

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ تورم کدام کشور اروپایی کمتر است؟

چرا سیگار گران شد؟

یک اقتصاددان: دولت شجاع باشد و یارانه‌های پنهان را حذف کند

ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ با ستاره پورن چه بود؟