اقتصاد۲۴ - در حالی که طی هفتههای گذشته طرح
افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک به صورت علیالحساب در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به تازگی مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع تایر را به شرکتهای تولیدکننده ابلاغ کرد.
این روزها اختلاف قیمت تقریباً دو برابری تایر از کارخانه تا بازار آزاد و کمبود آن متقاضیان این محصول را سرگردان کرده است. به اعتقاد فعالان این عرصه هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه آن محدود باشد، به طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد شد.
به گفته آنان در طول یک ماه اخیر عرضه لاستیک از سوی کارخانهها به بازار کاهش پیدا کرده و همین توزیع نامناسب کالا عاملی برای افزایش قیمت و کمیابی انواع تایرهای سواری در سطح بازار است.
کمبودها در مسیر تولید
پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای لاستیک خودرو هنوز تغییرات قیمتی این کالا در بازار اعمال نشده بود، اما تاثیر آن بر قیمت لاستیک محسوس شد. لاستیک هم مانند خودرو در بازار با قیمت دو برابری فروخته میشود این درحالی است که کارخانه با قیمت نصف آن به افراد و مغازهها میفروشد، دلیل این اتفاق چیست؟
در همین ارتباط مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: زمانی که واردات مواد اولیه به مبنای ریالی آن تغییر کند بر قیمت تولید تاثیرگذار خواهد بود و در ادامه قیمت نهایی تایر نیز افزایش مییابد.
به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، از اوایل بهمن سال گذشته تا امروز تقریبا ارزی به تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه داده نشده و روند افزایشی تولید به نوعی موجودی مواد اولیه انبار آنها را به صفر نزدیک کرده که این روند میتواند منجر به کمبود محصول در بازار باشد.
وی افزود: اصلیترین مشکل کارخانهها تأمین به موقع مواد اولیه مورد نیازشان است که البته منحصر به مواد اولیه خارجی هم نیست، تولیدکنندگان ما در تأمین مواد اولیه داخلی هم مشکلات کم ندارند.
تنها ادامه داد: برای تدارک تامین مواد اولیه، حدود ۵ ماه است که هیچ گشایش اعتباری برای تولید تایر انجام نگرفته است. چطور تولیدکننده میتواند بدون در نظر گرفتن اعتبارات تولید خود را ادامه دهد؟!.
تنها یادآور شد: باید در نظر داشت مشکلات کاهش عرضه زمانی اتفاق میافتد که ارز به موقع تأمین نمیشود یا تأمین شده، اما انتقال داده نمیشود. امروز در شرایط تحریم تبادلات مالی بین ما با خارج از کشور راحت صورت نمیگیرد، بنابراین تأمین مواد دچار نوساناتی میشود که تولید را هم دچار نوسان میکند.
این مقام صنفی تاکید کرد: در جریان علت گرانی و یا کمبود تایر، مسئله ارز حائز اهمیت است. ظاهرا برنامه بر این بوده که انبارهای مواد ما خالی شود و در حال حاضر نرخ ارز تغییر کرده و به ارز نیمایی تبدیل شده است و جایگزین کردن مواد اولیه و پر شدن انبارها پرهزینه و ارز بر است.
تلاش تولیدکننده برای جبران کاستیها
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در پاسخ به این سوال که حالا با شرایط به وجود آمده در این صنعت، هدف گذاری برای تولید سال ۹۹ چگونه است، گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار تن تایر تولید شد که این رقم نسبت به سال ۹۷ حدود ۵ درصد افزایش داشته است. در دو ماهه اول سال جاری نسبت به سال ۹۸ با افزایش تولید تایر سواری به میزان ۳۰ درصد مواجه بودهایم.
تنها تاکید کرد: برنامه ریزی ما افزایش ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال گذشته و هدف ما نیز برقراری ثبات در بازار و تامین نیاز داخل است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ادامه داد: مشکل تایرسازان این است که برای تعیین قیمت محصول باید سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نظارت داشته باشد در صورتی که برای زنجیره تأمین، کنترلی بر قیمتها نیست و هیچ مرجعی به آن رسیدگی نمیکند، در نتیجه کسانی که مواد اولیه ما را تأمین میکنند دستشان باز است که با هر قیمتی که میخواهند مواد اولیه به تولید کننده بفروشند.
این مقام صنفی با تاکید بر اینکه نرخ تعرفه مواد تولید داخل قیمت بالایی دارد، گفت: تأمین ارز با مشکل مواجه است و قیمت بالایی دارد؛ این مجموعه عوامل باعث میشود که تولیدکنندگان داخلی عملاً معادل قیمت ارزی را تبدیل به ریال کرده و با ارز آزاد به ما میفروشند.
وی ادامه داد: در ادامه زنجیره تأمین دشوار مواد اولیه داخلی، برخی کارخانههای تأمینکننده مواد اولیه از آنجایی که میدانند برای تولید نیاز به مواد اولیه است با توجه به انحصاری که در دست دارند به راحتی سوء استفاده کرده و فشار قیمتی بیشتری به تولید کننده وارد میکنند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در پایان تاکید کرد: برای تعیین قیمت تایر، دستگاههای نظارتی با حساسیت بالا موضوع را پیگیری میکنند، اما نکته قابل توجه در این است که هیچ کنترلی بر کارخانههای تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت وجود ندارد و به راحتی در سایه بی نظارتی به انحصار در فروش خود ادامه میدهند.