پانید فاضلیان، اقتصاد۲۴ - بیراه نیست اگر بگوییم پراید در این روزگار حکم مرغی را دارد که در عزا و عروسی سرش بریده میشود؛ ماشینی محصول صنایع مونتاژ خودروسازی داخلی که در سه دهه گذشته با وجود متهم بودن به کمکاری در تامین امنیت جانی سرنشینانش، در انواع مدلها ساخته شد؛ خودرویی که روزگاری نماد تشخص اجتماعی صاحبانش تلقی میشد و بعدتر با تنزل رتبهای که تجربه کرد برای سالهای متوالی نماد طبقه متوسط و این اواخر نماد طبقه فرودست جامعه شد و حالا بیشتر از یک سالی میشود که برای بیشتر مردم به کالایی تقریبا دست نیافتنی تبدیل شده است.
با تمام شایعات و حرفهایی که پشت سر
این عزیز صد میلیونی وجود دارد، هنوز انبوه مشتاقانش در صفهای مجازی خودروسازان منتظر ایستاده اند تا شانسشان را در مراسم قرعه کشی فروشش بیازمایند؛ همین میزان محبوبیت کافی است که پراید از خودرو بودن تغییر کاربری داده و به معیاری برای سنجش و ارزشگذاری برخی وقایع جاری تبدیل شود؛ از جمله این موارد که سابقه تکرارش هم وجود دارد انتشار آگهیهای فروش و کرایه خودروست.
شوخی اول
تازهترین نمونه از این دست اخبار، مطلب جالبی بود که روز گذشته با عنوان «کرایه هفتگی پورشه برابر با یک پراید صفر» در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ شد و در آن داستان دامادی بازگو شده بود که چون در آستانه برگزاری جشن عروسی است، قصد دارد تا
مالکیت پراید کارکرده خود را در ازای کرایه یک دستگاه خودروی لوکسی که بتوان از آن برای برگزاری مراسم جشن عروسی و رفتن به سفر سه روزه ماه عسل استفاده کرد، واگذار کند.
سوای اینکه بی پاسخ ماندن پرسشهایی همچون «این تازه داماد در شرایط کرونایی کنونی چگونه میخواهد مراسم جشن عروسی خود را برگزار کند؟» و اینکه «آیا هیچ دارنده ماشین لوکسی پیدا میشود که حاضر شود در موقعیت حساس کنونی ریسک چنین معامله را قبول کند؟» در ادامه این مطلب منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از یکی از فعالان صنف کرایهدهنده خودروهای لوکس اینطور آمده است: «برای کرایه یکهفتهای یک دستگاه پورشه مدل ۲۰۱۵ باید معادل یک دستگاه پراید مدل ۹۹ هزینه بپردازید».
شوخی دوم
البته این نخستین بار نیست که شان و منزلت خودروی پراید دستخوش چنین قیاسهای لاکچریواری میشود؛ اردیبهشت ماه سال گذشته مرتبه دیگری بود که خبر انجام چنین شوخیهایی با پراید رسانهای شد و این بار یکی از نمایشگاههای لوکس خودرو در تبلیغی عجیب اعلام کرد که حاضر است در ازای هر خرید یک و نیم میلیارد تومانی، مالکیت یک دستگاه پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر را به خریدار هدیه دهد.
البته این داستان مربوط به زمانی بود که هنوز خودروسازان داخلی به فکر برگزاری مراسم قرعه کشی نیفتاده بودند و اوج فعالیتشان باز گذاشتن سامانه اینترنتی ثبت نام متقاضیان خرید خودرو برای مدت کوتاهی در روز و دادن وعده سرخرمن به متقاضیان بود؛ هرچند آن زمان قیمت محصولات خانواده پراید در بازار آزاد چیزی در حد و اندازه نصف قیمتهای کنونی بود، اما در نهایت انتشار این خبر در زمان خود باعث شد تا در میان کاربران شبکههای مجازی موجی در انتقاد به شدت گرفتن اختلافات طبقاتی در جامعه شکل بگیرد.
شوخی سوم
مورد سومی که هم میتوان از آن به عنوان تغییر کاربری خودروی پراید و تبدیل شدن آن به معیاری برای قیمت گذاری در بازارهای مرتبط به خودرو نامبرد؛ اتفاقی بود که هفته گذشته با انتشار خبری در خصوص
برابری یک جفت لاستیک بنز با قیمت پراید کار کرده افتاد؛ ماجرای این خبر هم که در خبرآنلاین منتشر شده بود به حذف شدن دلار ۴۲۰۰ تومانی از واردات لاستیک خودروهای خارجی وارداتی مربوط میشد و در آن به نقل از کسبه این صنف آمده بود: «لاستیک بنز مدل S جفتی نزدیک به ۳۰ میلیون است که معادل قیمت یک پراید کارکرده است».
به نظر میرسد که شوخیها با تغییر کاربری پراید تمامی ندارد و معلوم نیست که در نوبت بعدی از این خودرو برای انجام کدام مقایسه قیمت ها استفاده خواهد شد؟ کسی چه می داند شاید این بار شرکت بیمه باشد که بخواهد از پراید به عنوان معیاری برای تبیین سطح پوشش خدمات بیمه های ثالث، بدنه و سرقت خودروی خودبه بیمه گذاران استفاده کند؟! و کسی چه می داند اگر پراید جانی داشت و می توانست به زبان بیاید هیچ معلوم نبود که درباره این مقایسه ها و شوخی ها چه نظری داشت؟!