تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بازارگرمي دلال‌ها افسار تورم را بيش‌از پيش از هم گسيخت

عزيزِ صد ميليونی

جولان قيمت‌هاي كاذب در بازارهاي مختلف موجب شد تا در هفته‌اي كه گذشت يكي از عجيب‌ترين اتفاقات در حوزه خريد و فروش خودرو رقم بخورد.قيمت پرايد كه به نوعي «خودروي ارزان‌قيمت» محسوب مي‌شود؛ به لطف فضاي مجازي و قيمت‌گذاري دلالان و فروشندگان در وب‌سايت‌هاي خريد و فروش و حتي نمايشگاه‌هاي خودرو به مرز 100 ميليون تومان رسيد.
پراید اقتصاد24
اقتصاد۲۴- جولان قيمت‌هاي كاذب در بازارهاي مختلف موجب شد تا در هفته‌اي كه گذشت يكي از عجيب‌ترين اتفاقات در حوزه خريد و فروش خودرو رقم بخورد. قيمت پرايد كه به نوعي «خودروي ارزان‌قيمت» محسوب مي‌شود و هدف از ساخت و عرضه آن هم، همين بود؛ به لطف فضاي مجازي و قيمت‌گذاري دلالان و فروشندگان در وب‌سايت‌هاي خريد و فروش و حتي نمايشگاه‌هاي خودرو به مرز 100 ميليون تومان رسيد.
اگر اين عدد به صورت دلاري محاسبه شود؛ چيزي نزديك به 6 هزار دلار(با دلار آزاد) خواهد بود كه تقريبا با قيمت صادراتي آن همسان است. اما اينجا و در ايران، كسي با دلار معامله نمي‌كند و واحد پولي كشور «ريال» است. تا همين يكي، دو ماه پيش قيمت همين خودرو 47 ميليون تومان بوده است. چگونه در دو ماه، دو برابر شده و چه كساني به دنبال به هم خوردن نظم و ساختار بازار هستند؟



تبديل خودرو به كالاي سرمايه‌ای


به نظر مي‌رسد بخش زيادي از شرايط به وجود آمده در بازارها به ويژه بازار خودرو را بايد به فقدان نهاد نظارتي ارتباط داد. چنانكه اختلاف ‌نظر 3 ضلع تعيين‌كننده قيمت جديد خودرو، عدم نظارت كافي بر بازار و جولان قيمت‌هاي كاذب شرايط را براي مصرف‌كنندگان خودرو سخت كرده است. به نظر مي‌رسد همين اختلاف نظر بر سر تعيين قيمت خودرو ‌اين كالا را به يك «كالاي سرمايه‌اي» تبديل كرده است. احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان مي‌گويد: «تنها علت اصلي گراني‌هاي اخير بازار خودرو فاصله زياد بين قيمت كارخانه و بازار است كه سبب دلال‌پروري شده و ايجاد صف و رانت براي خريد خودرو مي‌كند.»

فعالان بازار خودرو مي‌گويند كه «بازار در ركود شديدي فرو رفته و عمدتا مشتري براي خريد پيدا نمي‌شود.» اما در همين بازار بي‌رونق، دلالان خودرو شايعاتي مبني بر افزايش 40 درصدي قيمت خودرو پخش مي‌كنند تا فضاي رواني بالا بردن قيمت برخي خودروها مانند پرايد هاچ‌بك را كه توليد آن سال گذشته سرانجام متوقف شده،آماده كنند. اتفاقي كه قبلا هم در مورد خودروهايي كه از خط توليد خارج شدند، رخ داد. پيكان و زانتيا دو نمونه عيني اين اتفاق هستند كه با انتشار خبر توقف توليد، قيمت آنها در بازار آزاد به شكل غيرمنطقي افزايش پيدا كرد. اين در حالي است كه در همه كشورها وقتي توليد يك محصول به دليل فناوري قديمي متوقف مي‌شود، ميزان استفاده و در نتيجه قيمت آن كاهش چشمگير پيدا مي‌كند. حسين كاظمي، معاون بازاريابي و فروش گروه خودروسازي سايپا در اين باره مي‌گويد:«متاسفانه جوسازي و نقش‌آفريني واسطه‌هاي بازار پس از توقف توليد دو مدل خودروي پرايد باعث شد، قيمت اين خودرو در بازار آزاد به شكل غيرمنطقي افزايش پيدا كند.» چراكه به گفته او «پس از انتشار خبر توقف توليد پرايد و افزايش قيمت‌ها در بازار، برخي از منتقدان توليد آن، تغيير رويكرد داده و بيان مي‌كنند كه با خروج پرايد به عنوان ارزان‌ترين خودرو ي كشور، بخشي از جامعه توان خريد خودروي را از دست مي‌دهد.» اين مقام مسوول حتي با لحني هشدارگونه عنوان كرده كه «براي جلوگيري از رشد دلالي در بازار خودرو، سايپا آمادگي دارد كه خودروي پرايد هاچ‌بك را به خط توليد برگرداند.» هر چند كه به گفته او «توليد مجدد خودروي پرايد مستلزم دريافت مجوزهاي لازم از نهادهاي ذي‌ربط از جمله سازمان استاندارد، سازمان محيط‌زيست و پليس راهور است.» اما به هر حال «در صورت صدور اين مجوزها و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تنظيم بازار، سايپا آمادگي عرضه دوباره پرايد را دارد.»

اختلاف ‌نظر براي قيمت‌گذاری


هنوز ميان سازمان حمايت، شوراي رقابت و ستاد تنظيم بازار در اعلام قيمت‌هاي جديد اختلاف نظر وجود دارد زيرا خودروسازان معتقدند در طول اين سال‌ها قيمت‌گذاري خودرو توسط شوراي رقابت ضرر و زيان آنها را بيشتر كرده و كارشناسي نيست؛ آنها مي‌گويند، قيمت قطعات خودرو با افزايش نرخ ارز و تشديد تحريم‌ها بالاتر رفته و هزينه تمام شده توليد خودرو را بالاتر برده است. بنابراين شوراي رقابت هم بايد در قيمت‌گذاري جديد خودرو اين موارد را لحاظ كند. محاسبات انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه‌سازان نشان مي‌دهد «مجموع زيان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان كشور تا پايان سال ۹۸ به بيش از ۵۵ هزار ميليارد تومان رسيده كه سهم خودروسازان در اين ميان 45هزار ميليارد تومان است.»

اما از طرف ديگر شوراي رقابت اعلام قيمت‌هاي جديد آن هم بدون توافق با اين بخش را غيرقانوني مي‌داند و مي‌گويد نبايد تمام ضرر و زيان خودروسازان در دستورالعمل قيمت‌گذاري لحاظ شود، چراكه بخشي از اين ضرر و زيان براي فعاليت غيرتوليدي خودروسازان است. از طرف ديگر سازمان بازرسي كل كشور به وزير صنعت نامه‌اي زده و عنوان كرده كه تصميم درباره اصلاح قيمت‌ها مشروط به تضمين عواملي همچون جلوگيري از ايجاد حاشيه بازار، توجه به زنجيره تامين، انجام تعهدات، افزايش خدمات پس از فروش، لزوم داخلي‌سازي و كاهش ارزبري، افزايش توليد و افزايش كيفيت از ناحيه خودروسازان باشد، چراكه ابزار نظارتي لازم براي تحقق عوامل مشروط به اصلاح قيمت احصا نشده كه بدون آن صرفا زمينه افزايش پي در پي قيمت خودرو فراهم خواهد شد.

جولان دلالان و شهر بی‌كلانتر


در ايران سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، به عنوان نهاد «ناظر» بر قيمت‌گذاري كالاها فعاليت مي‌كند. اين سازمان بنابر دستورالعمل‌هاي مختلفي كه طي اين سال‌ها داشته، سعي در كنترل فضاي رواني قيمت‌ها داشته است. گرچه حضور اين سازمان در فرآيند خريد و فروش و قيمت‌گذاري كالاها، عمدتا با برخي انتقادها نيز مواجه بوده و در بسياري از موارد، مافياي رسانه‌اي قدرتمندي نيز اساس وجودي اين سازمان را زير سوال برده است. اما وجود اين سازمان در بازارهاي مختلف ايران كه پتانسيل دلالي و واسطه‌گري با سود بالا در آن بسيار بالاست، ‌غنيمتي است. با اين حال در اين روزها كه فضاي مجازي با اخبار مختلفي از «پرايد 90 ميليوني» تسخير شده و نگراني از بروز تورم‌هاي بالا را در كشور تشديد كرده است؛ اين سوال مطرح است كه جايگاه «اعتماد» مردم به سياست‌گذاري‌ها كجاست؟ بارها اتفاق افتاده، سازمان‌هاي نظارتي از كشف و امحاي شبكه‌هاي قاچاق و احتكار انواع كالا خبر مي‌دهند و ديگر حتي يك خط خبر از سرنوشت اين كالاهاي كشف شده منتشر نشده و نهاد پاسخگويي نيز در اين ارتباط وجود نداشته است. بنابراين ‌چگونه مي‌توان به اعتمادسازي براي مردم پرداخت كه فضاي رواني دلالان را براي افزايش قيمت باور نكنند و دست به خريد نزنند؟ امروز، بازار شايعه در بخش خودرو داغ شده و دلالان در نبود كاركرد نهاد نظارتي، بازار راكد و بي‌رونق خودرو را به آشوب كشيده‌اند، به نحوي كه هر كس از شرايط بي‌ثبات بازار و عدم نظارت استفاده كرده و با اعلام نرخ‌هاي كاذب فضا را پرالتهاب‌تر مي‌كند. مشابه اين اتفاق در بازارهايي چون ارز و سكه و طلا نيز رخ داد و اثرات آن نيز ديده شد. پس زياد جاي دوري نمي‌رويم. «شهر بي‌كلانتر» همين جاست. جايي كه به بهانه «عدم دخالت دولت در بازار» و ژست‌هاي اقتصاد «نئوليبرالي» سطح نظارت بر قيمت‌ها تا جايي پايين مي‌آيد كه سايه «ابر تورم» بر بسياري از كالاها مي‌افتد. پرايد 90 ميليون توماني فقط يكي از اينهاست.
 
منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین موشک های ایران + مشخصات

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

فیلم/خودرو‌های مدیران خودرو در سیل غرق شدند!

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کنترل طبیعی فشار خون با خوردن این میوه

این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است

کیلین مورفی کیست؟/ نقش نولان در پیشرفت ستاره هالیوود

این سردردها نشانه چیست؟

زمان ورود به بازار طلا فرا رسید/ مالیات بر عایدی چقدر بر بازار طلا اثرگذار است؟/ احتمال افزایش دوباره قیمت با رشد ادامه‌دار طلای جهانی

خبرخوش برای سهامداران عدالت

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش‌سوزی در طبیعت ایران

پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز + عکس

عکس/ ابراز علاقه آناهیتا درگاهی به یک درخت

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تمدید شد

وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است

فیلم/ واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

فیلم/ نخستین پرواز مسافربری اتومبیل پرنده در دنیا

عکس/ تیپ همسر ابراهیم رییسی در پاکستان

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد

فیلم/ آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

فیلم/ لحظه ترور ستاره تیک‌تاک عراق در بغداد

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست