اقتصاد۲۴ - طبق برآورد خودروسازان بزرگ کشور، آنها سالجاری را نیز با زیان به پایان میرسانند، چرا که پیشبینی کردهاند بهای تمام شده تولیدشان از درآمد فروششان بالاتر خواهد بود. طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور و پارسخودرو نیز در جایگاه سومین شرکت خودروساز داخلی، هر دو، سال ۹۹ را با زیان به پایان خواهند رساند.
طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، ایرانخودرو پیشبینی کرده که در سالجاری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان بهعنوان بهای تولید محصولاتش ثبت شود و در مقابل، کمتر از ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش، کسب درآمد کند.
هرچند سایپاییها از بهای تولید و درآمدزایی فروش خود طی سالجاری پیشبینیای ارائه ندادهاند، با این حال با توجه به اوضاع کلی حاکم بر خودروسازی کشور، به احتمال فراوان سال ۹۹ همانند سال گذشته برای آنها نیز زیانبار خواهد بود. حال با این زیان خودروسازان سوال این است که چرا خودروییها در بورس روند خوبی دارند؟
در همین حال یک کارشناس بازار خودرو درباره روند فعالیت خودروسازان در بورس میگوید: یکی از دلایلی که خودروسازان در بازار سهام روند مناسبی دارند این است که دولت در یک سال گذشته به تجدید ارزیابی اقدام کرد که همین مسئله باعث شد قیمت سهام به خودی خود افزایش یابد. این اقدام در حالی انجام شد که با ریزش شاخص بورس، سهام خودروسازان روند منفی به خود نگرفت؛ چرا که با دستکاری و اقدامات دستوری دولت و خرید حقوقیها از سهام خودروسازان عملا باعث شد که سهام این شرکتها به طور مصنوعی افزایش یابد.
امیرحسین کاکایی افزود: معتقدیم این افزایش شاخص خودروسازان به معنای ارزش آفرینی یا مطلوب شدن کارنامه آنها نیست. با توجه به مدیریت دولتی و شیوه غلط قیمتگذاری خودروسازان رو به روز در آینده ضعیفتر خواهند شد.
او اظهار کرد: در این شرایط تنها صنعتی که همچنان با مشکل قیمتگذاری رو به رو است، خودروسازان هستند.
کاکایی خطاب به سهامداران خودرویی گفت: توصیه ما به مردم این است که این روند در پیش گرفته شده خودروسازان در بازار سهام هرگز خوشایند نیست؛ چرا که خودروسازان هر روز با چالشهای جدید رو به رو میشوند که از جمله آن میتوان به قیمتگذاری دستوری اشاره کرد. چنانچه در آینده بازار سهام روند ریزشی داشته باشد وضعیت خودروسازان نیز نسبت به گذشته بدتر خواهد شد.