اقتصاد۲۴ - طی روزهای اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواستار عرضه خودرو در بورس کالا شد، این در شرایطی است که رئیس انجمن خودروسازان نیز از ارائه پیشنهادی به رئیسجمهور مبنی بر عرضه خودرو در بورس در راستای حمایت دولت از بازار سرمایه خبر داده بود.
به این ترتیب در کنار تلاش نمایندگان مجلس برای ورود خودرو به بورس این طور تصور میشود که سایر قوا نیز راهکار کاهش التهابات بازار و همچنین رفع مشکل نقدینگی خودروسازان را در فروش این کالا در بورس میدانند.
با تعلل در عرضه خودرو به بورس کالا، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در طرحی زمینه قیمتگذاری و فروش خودرو در بورس را فراهم کردهاند، اما عدهای دیگر از کارشناسان بر این باورند که نگرانی سیاستگذار خودرویی بحق است؛ چراکه خودرو در بورس، دیگر قیمتگذاری دستوری را برنمیتابد. چه این قیمتگذاری از سوی شورای رقابت باشد و چه زیرنظر مراجع نظارتی همچون ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت.
شورای رقابت بعد از دو سال بار دیگر در اردیبهشت ماه مرجع قیمتگذار خودرو شد، این در شرایطی است که تا خرداد ماه دو بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خودروسازان کرده است. با این حال تولیدکنندگان و سیاستگذار خودرویی از افزایش قیمتها ناراضی به نظر میرسند و این نحوه قیمتگذاری را برخلاف منافع تولیدکنندگان میخوانند؛ بنابراین در شرایط کنونی، نحوه قیمتگذاری و عرضه خودرو به بازار همه را ناراضی کرده بهطوریکه از یکسو قیمتگذاری دستوری مانع از رشد تولید و همچنین زیان مالی خودروسازان شده و از دیگر سو سیاستگذار خودرویی هم بهدلیل تبعات آزادسازی قیمت، نمیتواند خودروسازان را در این امر دخالت دهد بنابراین مجبور است به نحوه تعیین قیمت ازسوی شورای رقابت رضایت دهد.
حال با توجه به رضایتمندی جمعی در این زمینه سوالی که مطرح میشود این است که موانع ورود خودرو به بورس چیست و چرا در این زمینه تعلل شده است؟
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه ورود خودرو به بورس رای نیاورده و فعلا منتفی شده است، گفت: تا وقتی که عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نهتنها نمیتواند مشکل این بازار را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تفاضا، قیمتهای بالاتری در بورس کشف شود.
بیشتر بخوانید: پیشنهاد نایب رئیس مجلس برای عرضه خودرو در بازار بورس کالا
رضا شیوا در رابطه با پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت گذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق اظهار کرد: یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد، اما رای نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا میشوند نتواند قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.
علی حیدری، کارشناس بورس در گفتگو با اقتصاد ۲۴ توضیحاتی را در راستای ورود خودرو به بورس ارائه داد و گفت: هر چند ورود خودرو به بورس فعلا منتفی شده است و رئیس شورای رقابت این موضوع را فعلا منتفی اعلام کرده است، ولی این ماجرا روزگاری نه چندان دور، مجددا در بازار اعلام میشود و این احتمال وجود دارد که با ورود خودرو به بخش بورس موافقت شود.
حیدری در ادامه گفت: ابتدا باید عرض کنم که کارشناسی در این زمینه به معنای حجت تمام نیست و ممکن است در شرایط متفاوت، سیاست گذار، مدیر و یا مسئول مربوطه تصمیمهای متفاوتی را بگیرند. در هر شرایطی نیز بررسی این تصمیمات نیاز به داشتن دادههای مختلف است، به نظر بنده در هر وضعیت و شرایطی بازار را همانگونه که هست هم، میتوان پذیرفت.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط متزلزل بازار فعلی خودرو، هرگونه اظهار نظر در حمایت از این موضوع که سهام خودرو وارد بورس و یا حتی وارد بورس کالا شود، میتواند حاشیههایی را به همراه داشته باشد، اما از دیدگاه اقتصاد کلان، این مطلب را بررسی میکنیم.
این کارشناس بورس گفت: به نظر بنده ورود سهام خودرو به بورس کالا، در مرحله اول حتی با شرایط فعلی، میتواند مورد استقبال نیز قرار گیرد. این استقبال سهام خودرو، صادقانه بگویم که به دلیل عملکرد صحیحِ اقتصادی مسئولان مربوطه نیست چرا که عملکرد صنعت خودرو در حال حاضر، شبیه به یک فاجعه است.
حیدری یادآور شد: صورتهای مالی گروه خودرویی، تقریباً شفاف نیستند و رشد این صنعت در حال حاضر، به لطف تورمی است که در بطن جامعه وجود دارد. در این صنعت نمیتوان تکنولوژی، ایده پردازی و یا خلاقیت جدیدی را به درستی مشاهده کرد؛ حتی تولید کنندگان انحصاری این صنعت نیز در حال حاضر، نزدیک به یک شیفت کاری فعال هستند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از نظر بنده در بحث کلان این صنعت و در حال حاضر بزرگترین رقیب گروه صنعتی خودرو، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که همواره مانع پیشرفت این صنعت میشوند.
وی تصریح کرد: با اجرای دستورالعملها پشت درهای بسته، سیگنالهای مختلفی را به این صنعت و یا حتی بازار ارائه میکنند اما میتوان گفت در حال حاضر صنعت خودرو نکته مثبت یا خوشایند اقتصادی ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حالی که این صنعت در شرایط فعلی مشکلات و گِرههایی دارد، اما برخی نهادها و شبه دولتیها آماده هستند تا صنعت خودروسازی را در دست بگیرند و فکر میکنند با توجه به هنرنمایی که در بخشهای مربوطه خود انجام دادهاند این صنعت را نیز میتوانند به راحتی رشد و در حیطه بین المللی گسترش دهند.
حیدری در ادامه باز هم تأکید کرد که هم اکنون وضعیت صنعت خودرو بسیار نامناسب است و به لطف تورم موجود است که سهام این صنعت در بازار سرمایه رشد میکند.
وی گفت: هرگونه مبادله یا خریدِ سهام گروه خودرویی در بازار بورس و یا حتی ورود این صنعت به بازار بورس کالا و همچنین استقبال احتمالی، به دلیل عملکرد اقتصادی مسئولان مربوطه نیست، بلکه در شرایط فعلی سرمایه گذار به ناچار برای جلوگیری از ذوب شدن سرمایه خود، بازار سهام را انتخاب کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: برخی از مسئولان لایه دوم دچار توهم شدهاند و فکر میکنند با هر نوآوری، خلاقیت و اسامی مختلف میتوانند رونق ایجاد کنند در صورتی که بهترین رونق در شرایط فعلی، داشتن صورتهای مالی شفاف است، حتی ورود صنعت خودرو به بازار بورس کالا نیز مستلزم رعایت این مسئله است.