تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

آینده بازار سرمایه چه خواهد شد؟/ تکرار تجربه تلخ حبس نقدینگی/ چند توصیه‌ به تازه‌واردهای بورس

مدیر سرمایه گذاری شرکت معین ملت می‌گوید: در دوره نخست دولت فعلی تجربه تلخی داشتیم. در واقع منابع با نرخ سود بالاتر در بانک‌ها حبس شد و رشد نقدینگی باعث شد تا مانند فنری به یک باره رها شود و همه بازار‌ها را متلاطم کند.

بورس

اقتصاد۲۴ - میلیون ها سهامدار بازار بورس این روزها نظاره گر افت شدید بازار هستند. سهامدارانی که تازه وارد بازار سرمایه شده اند حالا با کاهش ارزش دارایی خود روبرو شده اند. شاخص بورس هر روز از سقف های قبلی پایین تر می آید و البته کارشناسان امیدوارند بالاخره این اصلاح بی سابقه پایان یابد. موضوعی که البته به زعم فعالان بازار روند طبیعی بازار است و می تواند در آینده دوباره روند صعودی خود را در پیش گیرد.

اما با این همه سوال سهامداران همواره این است که آینده بازار سرمایه چه خواهد شد؟ کامل ابراهیمیان، مدیر سرمایه گذاری شرکت معین ملت در گفتگو با اقتصاد۲۴ می گوید: برای پیش بینی بازار سرمایه نیاز به بررسی چند متغیر تاثیرگذار داریم. وضعیت نرخ دلار نیمایی که در قیمت گذاری محصولات شرکت های بورسی موثر است و همچنین وضعیت نرخ بهره در اقتصاد کشور دو عامل تاثیرگذار در بازار سرمایه هستند.
 
این کارشناس بازار سرمایه می افزاید: به نظر می رسد با سیاستی که بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز در پیش گرفته است، نرخ ارز متناسب با فاکتورهای اقتصادی تعیین می شود و شاهد واقعی تر شدن نرخ ارز در سامانه نیما هستیم؛ این مساله باعث می شود صادرکنندگان نسبت به عرضه ارزها ترغیب شوند و از سوی دیگر روند افزایش درآمد آتی شرکت های ارزآور بورسی افزایش پیدا خواهد کرد. 

ابراهیمیان تصریح می کند: این مساله می تواند باعث ایجاد امیدواری در شرکت های بنیادی برای افزایش سودآوری و فروش شود. این پتانسیل رو به رشد در میان مدت برای بسیاری از این شرکت ها در بازار سرمایه وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می کند: از سوی دیگر نرخ بهره محل اختلاف اساسی بین دو گروه است، عده ای معتقدند نرخ بهره با توجه به تورمی که در اقتصاد وجود دارد منفی است و باید اصلاح شود. از سوی دیگر افرادی که سواد مالی دارند معتقدند افزایش نرخ بهره نمی تواند چندان کمکی به وضعیت تولید و رشد اقتصادی کند.
 
ابراهیمیان تاکید می کند: اما به نظر می رسد نرخ بهره در اقتصاد ما یک روند تثبیت شده دارد و حتی می تواند کمی کاهش یابد. این مسئله می تواند در میان مدت به نفع بازار بورس باشد.

تجربه تلخ حبس نقدینگی تکرار می شود؟

مدیر سرمایه گذاری شرکت معین ملت همچنین معتقد است: در مجموع ماهیت سرمایه گذاری این است که سرمایه گذار در وهله نخست بتواند ارزش سرمایه خود را حفظ کند و در مرحله بعد بتواند نسبت به سایر بازار(از قبیل تورم و سود بانکی و ..) ارزش دارایی خود را بیشتر رشد دهد.
 
وی ادامه می دهد: بازار سرمایه تنها بازاری است که هم می تواند به نفع سرمایه گذار باشد و هم از طریق انتقال منابع مالی به تولیدکنندگان باعث رشد اقتصادی شود. 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه به نسبت سایر بازارها نوپاست، می افزاید: به صورت سنتی، سرمایه گذاری در بازار مسکن، بازار طلا و ارز بوده اما در یک سال گذشته شاهد تغییر این سنت و حضور تعداد زیادی از مردم در بورس هستیم. 

ابراهیمیان می گوید: از دیدگاهی البته با این اتفاق، در واقع فرآیند تبدیل شبه پول به پول رخ داد که محل بحث کارشناسان نیز بود. تحلیل بر این است که تا زمانی که شبه پول به پول تبدیل نشده است به دلیل گردش کم پول، تورم کمتری ایجاد می‌کند اما در دوره نخست دولت فعلی تجربه تلخی از این مسئله داشتیم. در واقع منابع با نرخ سود بالاتر در بانک ها حبس و رشد نقدینگی باعث شد تا مانند فنری به یک باره رها شود و همه بازارها را متلاطم کرد.
 
مدیر سرمایه گذاری شرکت معین ملت تصریح می کند: اگر بخواهیم همان تجربه را تکرار کنیم در کوتاه مدت ممکن است تا حدی تورم کنترل شود اما در بلند مدت این حبس نقدینگی در قالب شبه پول می تواند بر تشدید رکود در فضای اقتصادی ، بیشتر دامن بزند.

برای پویایی بورس اعتماد سهامداران باید حفظ شود

ابراهیمیان با بیان اینکه برای حفظ پویایی بازار سرمایه باید اعتماد سرمایه گذار را برگردانیم، اظهار می کند: در واقع بخشی از حفظ اعتماد با آموزش در ارتباط است که در سرمایه گذاران نگاهشان میان مدتی و بلند مدتی باشد. از طرفی بازارگردانی شرکت ها توسط سهامداران حقوقی رخ بدهد تا منابعی که از سمت اشخاص حقیقی به بازار آمده است، حفظ شود.

وی می افزاید: همچنین شرکت ها می توانند افزایش سرمایه از محل صرف سهام دهند و منابع جدید برای برنامه های توسعه‌ای وارد شرکت ها شود و همچنین جلوی تلاطم در سایر بازارها گرفته شود.
 
مدیر سرمایه گذاری شرکت معین ملت، تلاطم و رشد در سایر بازارها را به ضرر اقتصاد کشور می داند و می گوید: بنابراین باید به سهامداران جدید که وارد شدند آموزش های لازم داده شود که به دید بلند مدت وارد بازار شوند. 

ابراهیمیان می افزاید: کسانی که در تابستان وارد بازار شده اند کامشان تلخ شده است اما اگر همین افراد به سابقه بورس نگاه کنند در می یابند که خیلی از افراد سابقه زیان های شدید داشته اند اما با صبر نه تنها توانسته اند زیان هایشان را جبران کنند بلکه نسبت به سایر بازارها سود بسیار بیشتری کسب کرده اند.

سهامدارن نوپا چه کنند؟

وی همچنین با اشاره به حضور سهامدان نوپا در بازار سرمایه می گوید: ایده آل ترین حالت برای کسانی که تجربه کافی ندارند این است که از طریق صندوق های سرمایه گذاری، سبد گردان‌ها و شرکت های مشاور سرمایه گذاری و غیر مستقیم وارد بورس شوند. اگر وضعیت صندوق های سرمایه گذاری در یک سال یا سه ماه گذشته بررسی کنیم می بینیم که بسیاری از صندوق ها سود قابل توجهی نصیب سرمایه گذاران کرده‌اند.
 
این کارشناس بازار سرمایه می افزاید: در واقع با این کار مدیریت سرمایه به دست افراد خبره می افتد. حتی در یک ماه گذشته که بازار با افت شدید روبرو شد بسیاری از صندوق ها کمتر از افراد عادی زیان کردند و حتی دو صندوق سود هم داشته اند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت معین ملت تصریح می کند: اما ممکن است عده ای دوست داشته باشند به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنند. در بازار سرمایه بیش از 800 شرکت حضور دارند که شامل عمده صنایع در کشور ما می شوند. مثال می‌زنم زمانی که قرار است کالایی را خریداری کنید تمام جوانب کیفی و اقتصادی کالا توسط خریدار سنجیده می شود بنابراین در بازار سرمایه نیز از همین الگو باید پیروی کرد. 

ابراهیمیان خاطرنشان می کند: بررسی وضعیت سودآوری شرکت، گزارش های ماهانه و ...  از جمله این نکات است. باید بررسی کرد که آیا این شرکت ارزندگی لازم برای خرید را دارد و در نهایت اگر از حد ارزندگی گذشت اقدام به فروش کنند. اینگونه نیست که عضو یک کانال در شبکه اجتماعی شوید و با سیگنال های آن خرید انجام دهید.

وی یادآور می شود: عمده سهم هایی که توسط برخی کانال ها معرفی شده بود بیش از 50 درصد ارزش خود را از دست داده اند اما با این حال هنوز خریداری ندارند چرا که رشد این شرکت ها از همان اول منطقی نبوده است. بنابراین سرمایه گذاری باید در سهام ارزنده صورت بگیرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب