تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

داد و ستد سیاسی دولت با خودروسازان/ مصرف کننده تاوان ناکارآمدی صنعت خودرو را می‌پردازد/ چاه ویل خودروسازی تمامی ندارد

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است؛ با مدیریت فعلی خودروسازی در کشور تمام ناکارآمدی‌ها را با افزایش قیمت خودرو محاسبه و جبران می‌کنند و در نهایت مصرف کننده باید تاوان این بلبشو را بپردازد چرا که خودروسازی با دولت یک دادوستد سیاسی دارد و دولت هم نمی‌خواهد این نابسامانی را حل کند و خودشان هم این موضوع را می‌دانند.

خودرواقتصاد۲۴ - التهاب امروز بازار خودرو و شکاف شدید قیمت‌های خودروساز و بازار، نتیجه تصمیمات غلط سیاسیون و متولیان در صنعت خودروسازی کشور است که سبب شده قطعه‌ساز و خودروساز با زیان، تولید کنند و عرضه خودرو نیز ناکافی باشد.

درخواست‌های قطعه‌سازان‌ به عنوان یکی از ارکان اصلی در زنجیره خودروسازان، اصلاح قیمت قطعات با بالا یا پایین رفتن ۱۰ درصدی نرخ نهاده‌های تولید است، چرا که معتقدند جمع زیان انباشته کل مجموعه صنعت خودروسازی و قطعه سازی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

درحالی که نیاز سالیانه ارزی صنعت خودرو و قطعه‌سازی حدود چهار میلیارد دلار است. فعالان این عرصه از شرایط ارزی کشور گلایه دارند و در تکاپوی جبران این نوسانات قیمت ارز هستند، هرچند که تجربه وضعیت گذشته صنعت خودروسازی در ۲۰ سال گذشته تاکنون نشان می دهد که مدیریت ضعیف در این صنعت همچنان بر سر تولید سایه انداخته است.

چاه ویل صنعت خودروسازی

در همین رابطه امرالله امینی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: ساختار هزینه ای صنعت خودرو به صورتی است که مثل چاه ویل شده است یعنی هر مقدار سرمایه و نقدینگی داخل آن ریخته شود باز هم تقاضا دارد و هزینه های این صنعت مرتفع نمی شود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: شرایط صنعت خودروسازی به دلیل ساختار هزینه ای آن چنین شکل گرفته که هزینه های تولید با بهره وری کامل انجام نمی شود چرا که هزینه های دستمزد، هزینه های مدیریتی، هزینه های بالاسری و هزینه های بانکی در این صنعت بیش از حد استاندارد است و به حدی افزایش روزافزون دارد که باعث تلنبار شدن زیان های انباشت در این صنعت شده است.

امینی در ادامه با طرح این پرسش که چرا خودروسازان با وجود عدم عرضه و تولید مناسب به طور مرتب از بانک ها آن هم با درصد سود بالا و همچنین جریمه های دیرکرد، تسهیلات دریافت می کنند، در حالی که بازپرداخت این وام ها نیز به درستی انجام نمی شود؟ ادامه داد: حالا با این اوصاف چطور انتظار می رود که در زنجیره نهایی این صنعت (تولید نهایی) قیمت ها کاهش یابد چرا که سیستم سیاسی این صنعت را طوری پایه گذاری کرده اند که تنها دست بگیر دارد و در پرداخت آن و حتی تولید به موقع، تعلل می‌کند.


بیشتر بخوانید: موج‌سواری خودروسازان بر نرخ تورم/ خودروساز عملا تعیین کننده قیمت بازار شده است


امینی یادآور شد: صنعت خودروسازی کشور باید بازسازی شود و اصلاحاتی در آن صورت گیرد تا این صنعت به سایر کشورها کمی نزدیک‌تر شود؛ در ابتدای این روند بازسازی ابتدا باید مدیریت صنعت خودروسازی کشور و سپس ترکیب هزینه ها اصلاح شود.

وی گفت: در این زمان می توان امید داشت که بهره وری صنعت خودروسازی کشور روند بهبود به خود بگیرد و در نتیجه کارایی آن اصلاح و تولیدات افزایش یابد .

این کارشناس صنعت خودرو گفت: امروز تولیدات صنعت خودروسازی در حد پایین است و مشکلات آن به دنبال هزینه های بالا، روزافزون شده است، حالا اگر هزینه های این صنعت مدیریت شود، هزینه های تولید پایین می آید و به تبع آن قیمت های خودرو نیز در نتیجه این تعیین تکلیف، روند کاهشی می گیرد و تولیدات به مرحله انبوه می رسد.

تولید ۱.۵ میلیون خودرو در کشور، ادعایی که هیچگاه ثابت نشده است

وی ادامه داد: همه از تولید یک و نیم میلیون خودرو صحبت می کنند، موضوعی که تاکنون از سوی خودروسازها ثابت نشده است، از اینرو بهترین ترفند برای مدیران خودروساز، تنها افزایش قیمت هاست درحالی که عمده مشکلات و موانع همین موضوعات داخلی است، هرچند اینها معتقدند که وابسته به ارز هستند؛ صنعتی که تا دو روز پیش خودکفایی و بومی سازی را سرخط همه خبرها کرده بودند!

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در دهه هشتاد همین خودروسازان ادعای خودکفایی داشتند حالا چرا پس از گذشت 20 سال وابسته شده اند، آن هم وابستگی به ارز! چرا این اتفاق افتاده و چرا به جای اینکه در مسیر توسعه قرار بگیرند در مسیر خلاف آن افتاده اند.

وی گفت: هرچند تحریم توانسته بخش های زیادی از اقتصاد کشور را به مخاطره بیندازد اما در عمل متوجه خواهند شد که تخریب صنعت خودروسازی کشور بیشتر یک موضوع داخلی است.

به گفته امینی، اگر فرض کنید وابستگی که به آن اشاره دارند واقعی باشد، این وابستگی را می توانند تأمین کنند و این اقدام خیلی غیرممکن نیست، یعنی قطعات پراید و قطعات پژو یک وسیله موشکی که نیست بگویند نمی توانند در داخل کشور تولید کنند و هیچ نیازی هم به واردات نیست که گلایه از درد بی‌ارزی می کنند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: اینها می خواهند ناکارآمدی خودشان را در قیمت های بالا، بحث تحریم و ... بپوشانند در صورتی که اینگونه نیست؛ اگر وسایل مورد نیاز دو خودروساز بزرگ کشور را در سوله ها آماده و در اختیار مدیران قرار دهید و به آنان بگویید کاری با بدهی ها نداشته باشند باز هم به دنبال راهی برای افزایش قیمت هستند چرا که شایسته مدیریت همین وضعیت هم نیستند.

ناکارآمدی‌ها را با افزایش قیمت خودرو محاسبه و جبران می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان تاکید کرد: مصرف کننده بدبخت چه گناهی کرده است که باید قیمت ناکارآمدی اینها را هم بپردازد. با مدیریت فعلی خودروسازی در کشور، تمام ناکارآمدی ها را با افزایش قیمت خودرو محاسبه و جبران می کنند و در نهایت مصرف کننده باید تاوان این بلبشو را بپردازد چرا که خودروسازی با دولت یک دادوستد سیاسی دارد و دولت هم نمی خواهد این نابسامانی را حل کند و خودشان هم این موضوع را می دانند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ زیبایی حیرت انگیز پاییز در کلیبر آذربایجان شرقی

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

عکس/ بازار فرش هزار رنگ و دیدنی شهر تبریز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سیستان و بلوچستان ارزان ترین استان کشور

آخرین عکس از چارلی چاپلین ۲ ماه قبل مرگش

اینفوگرافی/ محبوب‌ترین برند‌های موبایل در جهان

واردات دوباره گوشت قرمز تنظیم بازاری از افریقا

بی‌محلی دلار آزاد به افزایش نرخ نیما

واکنش فوری وزیر کار به حذف یارانه‌ها

مشترکان پر مصرف گاز نقره داغ می‌شوند

بهای نفت در بازار جهانی افزایشی شد

خاموشی‌های بخش خانگی کمتر خواهد شد

طلا باز هم اوج گرفت

اعلام زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن

فیلم/ سرلشکر سلامی: مطمئن باشید از اسرائیل انتقام می‌گیرم

تصویری وحشتناک از برخورد موتورسوار با عابرپیاده!

با ۲۰ هزار میلیارد تومان کاسبی فیلترینگ چه کارهایی می‌توان کرد؟/ کاسبان فیلترینگ؛ تراژدی میلیاردی در سایه سیاست‌های محدودکننده!

واکنش رئیس دانشگاه آزاد به ماجرای دختر علوم و تحقیقات

واکنش بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو

عکس/ حرکت زیبای رسول خادم به مناسبت روز مرد

بیانیه ایران درباره قطعنامه شورای حکام

عکس / ابعادِ دم هواپیمای لجستیک سی۵

عکسی متفاوت از مسعود پزشکیان در سیستان و بلوچستان

عکس/ استوری سیدحسین حسینی برای امیر قلعه‌نویی

عکس/ آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

فیلم/ جشن تولد امیر قلعه نویی در کنار پسرش

فیلم/ حضور پزشکیان در گردهمایی سراسری مسئولین بسیج دانشجویی

آزمایش HIV محرمانه و رایگان است

عکس/ عیدی و پاداش کارگران ۳۰ سال پیش

چرا علیرضا بیرانوند افت کرد؟

کدام کشورها به قطعنامه علیه ایران رأی مثبت دادند؟

واکنش سازمان ملل به حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت

احتمال نیمکت نشینی علیرضا بیرانوند

عکس/ استوری مسعود ریگی برای هواداران پرسپولیس

فیلم/ برف روبی در گردنه عسل‌کشان کوهرنگ

قیمت بیت کوین ترمز برید

پیش بینی قیمت خودرو در هفته ابتدایی آذر

عکس/ قیمت خودرو‌های وارداتی ۱۰ سال پیش

اینفوگرافی/ چند سال باید کار کنیم تا خانه دار شویم؟

عکس/ جدیدترین فتوشات سحر دولتشاهی

فیلم/ آخرین وضعیت آب و هوا

عکس/ دنیای نتانیاهو کوچک شد!

تاریخ برگزاری کنکور ۱۴۰۴ مشخص شد

آمار نگران کننده وزیر علوم از مهاجرت اساتید دانشگاه

شرایط کارت به کارت تغییر کرد + جزییات

قیمت گوسفند و گوساله در بازار + جدول

گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار + جدول

سود جدید سهام عدالت در راه است؟

ضعف یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه؛ محتوای کتاب‌های درسی مورد علاقه دانش‌آموزان نیست/ تاثیر آموزش ناکارآمد دوران کرونا بر فقر یادگیری دانش‌آموزان

ساز مخالف عربستان با آمریکا؛ ریاض از توافق با تل‌آویو سر باز زد؟/ آخرین پلن ترامپ برای خروج واشنگتن از تنگنا

خیز تروئیکای اروپا برای بازگشت فشار حداکثری به ایران/ توافق تهران با ترامپ ممکن است؟

مانور امارات و عربستان بر میادین گازی با کارت کره جنوبی/ سئول؛ اهرم جدید واشنگتن برای نفوذ در خاورمیانه؟

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲ آذر ۱۴۰۳