تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹
بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند

فرودگاه‌ها آماده حضور ایرتاکسی‌ها

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آماده‌سازی فضای اختصاصی تردد ایرتاکسی‌ها در برخی فرودگاه‌ها خبر داد.

ایرتاکسی

اقتصاد۲۴ - اخیراً با تصویب تعرفه‌های جدید هوانوردی عمومی در هیئت دولت که هزینه خدمات فرودگاهی و نشست و برخاست هواپیماهای کوچک مسافری، شخصی و آموزشی در فرودگاه‌ها را به حداقل رسانده، موضوع راه اندازی ایرتاکسی به یکی از مباحث اصلی صنعت هوانوردی تبدیل شده است.
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ۹۲ فرودگاه در زیرمجموعه خود دارد که ۵۴ فرودگاه، در مالکیت این شرکت هستند؛ اما با توجه به اینکه تا کنون، هیچ شیوه نامه‌ای در خصوص راه اندازی ایرتاکسی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تدوین نشده و همچنین تا پیش از اخذ مصوبه تعرفه‌های ایرتاکسی، هزینه نشست و برخاست هواپیماهای کوچک، همانند سایر هواپیماهای تایپ و مسافری محاسبه می‌شد، لذا استقبالی از این بخش وجود نداشت.

کرایه تاکسی هوایی چند؟

با توجه به تصویب تعرفه‌های جدید در هیئت دولت و همچنین وجود بیش از ۳۰۰ دستگاه ناوگان هوانوردی عمومی (هواپیماهای کوچک) در کشور و نیز شرکت‌های تولیدکننده هواپیماهای با وزن‌های زیر ۹ هزار کیلوگرم (در حین تیک آف) در داخل و نیز تعدد فرودگاه‌های کوچک که با حداقل پرواز فعالند، امکان اجرای طرح ایرتاکسی با سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد.
با این حال هنوز هیچ نهادی از نحوه محاسبه هزینه بلیت این پروازها و نیز تعداد دقیق هواپیماهای مسافری مربوطه با تعداد صندلی‌های هر ناوگان، سخن به میان نیاورده است؛ اما آنچه مسلم است، باید نرخ کرایه ایرتاکسی که ظاهراً قرار است میان شهرهای کوچک با کلانشهرهای نزدیک به آنها برقرار شود، با نرخ بلیت پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی، رقابتی باشد.

معاون شرکت فرودگاه‌ها: در برخی فرودگاه‌ها، فضای اختصاصی ایرتاکسی راه اندازی شد

سعید اکبری، معاون هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص مصوبه اخیر تعرفه خدمات فرودگاهی هوانوردی عمومی در هیئت دولت و تأثیر آن بر توسعه هوانوردی عمومی اظهار داشت: راه اندازی هوانوردی عمومی جز وظایف اصلی شرکت فرودگاه‌ها نیست و ما صرفاً در حال فراهم کردن زمینه اجرای آن هستیم.
وی افزود: رونق هوانوردی عمومی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ شرکت فرودگاه‌ها به سهم خود عواملی را که می‌تواند روی توسعه هوانوردی عمومی تأثیرگذار باشد در دست بررسی دارد؛ یکی از اصلی ترین این اقدامات، اصلاح تعرفه‌ها بود.

وی ادامه داد: اپروچ اصلاح تعرفه‌ها به این سمت بود که بخش خصوصی را برای حضور در هوانوردی عمومی و ایرتاکسی ترغیب کند؛ از دیگر اقدامات شرکت فرودگاه‌ها، آماده سازی فرودگاه‌هایی است که ایرتاکسی در آنها اجرایی خواهد شد، تا اگر مکان خاصی برای ایرتاکسی نیاز است، در فرودگاه‌های متعلق به شرکت فرودگاه‌ها مهیا شود که البته در چند فرودگاه در دست اقدام داریم.

اکبری یادآور شد: از دیگر عوامل رونق ایرتاکسی، شرایط اقتصادی کشور، سرنوشت تحریم‌ها، ارتباطات با کشورهای همسایه، بحران کرونا و… است؛ اما شرکت فرودگاه‌ها در بخشی که بازیگر اصلی است، در حال ایفای نقش خود است.

وی درباره اینکه برخی فرودگاه‌های شهرهای کوچک، هواپیمای مربوط به ایرتاکسی خریداری کرده اند، گفت: فرودگاه‌های متعلق به شرکت فرودگاه‌ها، امکان خرید هواپیمای مسافری را ندارند؛ اخباری که در این خصوص درباره برخی فرودگاه‌های کوچک منتشر شده، به این معنی نیست که فرودگاه آنها را خریداری کرده اند؛ بلکه به این معناست که بخش خصوصی در این فرودگاه‌ها اقدام به سرمایه گذاری در حوزه ایرتاکسی کرده است.
دبیر انجمن ایرلاین‌ها: ایرتاکسی فرصت خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه فعالیت ایرلاین‌های ایرانی در حوزه هوانوردی عمومی و خرید ناوگان ایرتاکسی از سوی ایرلاین‌ها تصریح کرد: اصلاحاتی در زمینه تعرفه‌های خدمات فرودگاهی هوانوردی عمومی انجام شده که زمینه را برای فعالیت ایرتاکسی ها فراهم کرده است.

وی ادامه داد: اصلی ترین بخش هوانوردی عمومی، آموزش هوانوردی و همچنین پرواز هواپیماهای شخصی است؛ در خصوص ایرتاکسی هم نیاز به برخی مقررات است که سازمان هواپیمایی کشوری در حال تدوین آن است؛ اگر تدوین این مقررات تکمیل شود، کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری باشند، می‌توانند ورود کرده و فرصت خوبی است تا فرودگاه‌های کوچک هم عملیاتی شود و بهره برداری از آنها آغاز شود.
اسعدی سامانی با اشاره به برخی محدودیت‌های واردات هواپیما گفت: بخش خصوصی باید به این حوزه ورود کند و برای دستیابی به شرایط مطلوب، نیاز به گذر زمان است.

دبیر کمیته ایرتاکسی: ایرلاین‌های جدید با ناوگان زیر ۱۰۰ صندلی تشکیل می‌شود

آرمان بیات دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تعریف بنیادین هوانوردی عمومی اظهار داشت: ایرتاکسی همواره رقیب مسیرهای جاده‌ای است و اساساً این خدمات مناسب مسیرها و مقاصدی است که ایرلاین‌ها به این مقاصد پرواز ندارند یا با حداقل فرکانس پروازی پرواز می‌کنند. لذا غیر از آن، ایرتاکسی نمی‌تواند توجیه پذیر باشد مگر مشتریانی که به دنبال حفظ حریم شخصی خود باشند.

وی در خصوص ارزان بودن خدمات مسافرتی ایرتاکسی بیان کرد: قابلیت پروازی و سرعت مستقیم هواپیما، در هزینه کیلومتر پرواز این نوع خدمات، دارای اهمیت است. مشتریان باید هزینه دو لگ پروازی را پرداخت کنند و پروازهای خالی مسیر برگشت با روشی به نام Empty Leg به صورت ویژه و تخفیف دار فروخته می‌شود. اما عمده مشتریان به صورت رفت و برگشتی از این خدمات استفاده می‌کنند و در صورت انتظار هواپیما در فرودگاه برای مشتریان جهت پرواز بازگشت، هر ساعت توقف انتظاری، معادل درصدی از هزینه یک ساعت پرواز محاسبه می‌شود.

کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به استراتژی جدید صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران در توسعه حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک و هوانوردی عمومی اظهار کرد: این استراتژی که شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری در حال آماده سازی زیربنایی و زیرساختی از جهات عملیاتی و مقرراتی آن هستند، در یک برنامه ۱۰ ساله خود را نشان می‌دهد و نهایتاً منجر به تولد شرکت‌های هواپیمایی منطقه‌ای و با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ صندلی می‌شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل