تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹

مهدی آیتی: تابلو‌های شهری عامل کاهش ترافیک

آیتی گفت: ما در طراحی تابلو‌های شهری باید از تجربه کشور‌های پیشرفته استفاده کنیم. در آن کشور‌ها در خصوص تابلو‌های شهری می‌گویند، این تابلو‌ها هستند که شهروندان پیاده و سواره را هدایت می‌کنند و به مقصد می‌رسانند.

مهدی آیتی: تابلو‌های شهری عامل کاهش ترافیک

اقتصاد۲۴ - مدیریت شهری کاری بس دشوار است و اداره شهر‌ها نیازمند افراد متخصص و آگاه به مشکلات است، موضوعی که خلاء آن در اکثر مواقع مشهود است.

یکی از مسائلی که به مدیریت شهرداری‌ها برمی‌گردد، نصب تابلو‌های شهری است، اما پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب، همچنان ضعف در این بخش به‌وضوح دیده می‌شود.

در این رابطه، مهدی آیتی کارشناس عمران و شهرسازی می‌گوید: برای رفع همه مشکلات شهری، راه‌حل‌های علمی وجود دارد به‌شرطی که افرادی در راس قرار بگیرند که دغدغه حل معضلات مردم و شهر را داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه کمبود تابلو‌های شهری در همه شهر‌های ایران و مخصوصاً تهران مشهود است و همین چالش باعث شده تا مردم برای رفت و آمدهایشان به زحمت بیفتند.

آیتی تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌ها و راهکار‌هایی که می‌تواند به کاهش ترافیک شهری کمک کند، مسئله گسترش و توسعه متوازن و علمی تابلو‌های شهری است. یعنی اگر ما یک برنامه‌ریزی علمی و متوازنی را برای نصب تابلو‌های شهری علی‌الخصوص در کلان‌شهر‌ها و به‌ویژه در پایتخت داشته باشیم در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد به کاهش ترافیک شهری کمک کرده‌ایم.

این نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: بنده این دغدغه را طی یک نامه‌ای به آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران اعلام کردم و موضوع با استقبال ایشان روبرو شد و پس از آن ملاقاتی صورت گرفت و من اصول و مبانی این کار را مطرح کردم و ایشان هم گفتند کار خوبی است، ولی در عمل هیچ اقدامی نشد و می‌بینیم که مشکل همچنان پابرجاست.

وی در ادامه عنوان کرد: آن چیزی که ما به‌عنوان نظم و نسق و ساماندهی و سازمان‌دهی تابلو‌های شهری دغدغه آن را داریم و علاقه‌مند به اجرای آن هستیم، مسئله‌ای است که در کشور‌های پیشرفته و مترقی دهه‌ها پیش انجام شده و ما از این جهت خیلی عقب هستیم.

این کارشناس عمران و شهرسازی با اشاره به اینکه نصب هرچه بیشتر و سریع‌تر تابلو‌های شهری باید به یک مطالبه جدی عمومی تبدیل شود، گفت: به هر جهت اینکه باب این موضوع در شورای شهر و شهرداری تهران باز شود و متخصصین عمران و شهرسازی به میدان بیایند و راجع به این موضوع اظهارنظر کرده و برخورد اندیشه‌ها اتفاق بیفتد و بعد منجر به یک ساماندهی و سازماندهی خوبی در زمینه طراحی و نصب تابلو‌های شهری شود، می‌تواند یک اقدام مبارکی باشد، چون شهر تهران همیشه الگو برای سایر شهر‌های ایران است و اگر در تهران این کار به‌نحو علمی و مناسبی برنامه‌ریزی شود، بعد‌ها شاهد این خواهیم بود که در شهر‌های دیگر هم این موضوع الگوبرداری می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ششم یادآور شد: ما در طراحی تابلو‌های شهری باید از تجربه کشور‌های پیشرفته استفاده کنیم. در آن کشور‌ها در خصوص تابلو‌های شهری می‌گویند، این تابلو‌ها هستند که شهروندان پیاده و سواره را هدایت می‌کنند و به مقصد می‌رسانند. در نتیجه اگر ما یک مجموعه جامع و کامل از تابلو‌های شهری را طراحی و نصب کنیم، این تابلو‌ها مردم را در کوتاه‌ترین زمان و کوتاه‌ترین مسیر‌های سفر شهری به مقصد می‌رسانند و این باعث می‌شود که از اضافه سفر‌های شهری و برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر جلوگیری شود.

آیتی بیان کرد: ترافیک باعث استهلاک وسایل نقلیه و زیرساخت‌های راه می‌شود و در پی آن، عصبانیت مردم را هم به‌دنبال خواهد شد، پس هر کاری که باعث ترافیک کمتر شود، هم از اسراف حامل‌های انرژی جلوگیری می‌کند و هم تصادفات را به حداقل می‌رساند و در نهایت رضایت حداکثری مردم که مهمترین هدف است را به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: تا جایی که من اطلاع دارم سازمان زیباسازی در شهر تهران مسئول نصب تابلو‌های شهری است، ولی این کار را سازمان زیباسازی اصلاً به‌خوبی انجام نداده و جا دارد از این سازمان و به‌طور کلی شورای شهر و شهرداری سوال کرد که چه عاملی باعث شده این موضوع مهم را پس از گذشت سال‌ها به نتیجه نرسانند؟

این کارشناس عمران و شهرسازی افزود: من یک مثال روشن و خنده‌داری می‌زنم که نشان می‌دهد مدیران برنامه‌ریزی شهری در موضوع راهنمای شهری چقدر ضعیف هستند. مثلاً وقتی شما در خیابان‌های اصلی در حرکت هستید، هیچ تابلویی یا به تعداد کم، تابلویی وجود دارد که نام خیابان را نشان می‌دهد. یعنی وقتی در اتوبان‌ها در حال رانندگی هستید اگر شهر تهران را به‌صورت شفاهی نشناسید و از شما بپرسند این بزرگراهی که در آن قرار داریم، نامش چیست؟ شما نمی‌دانید. به‌ندرت تابلو‌هایی در خیابان‌های اصلی، آن هم خیابان‌هایی که لبه و دیواری دارد که می‌توان پلاک تابلو را به آن میخکوبی کرد، وجود دارد، اما در اتوبان‌ها که لبه و دیواری وجود ندارد، خیلی خبری از تابلو نیست. همین‌طور نبود تابلو‌های راهنمای شهری باعث می‌شود که مردم برای پیداکردن آدرس مقاصد خود دچار سرگردانی و گمراهی شوند. تابلو‌های شهری باید آدرس مکان‌ها و فضا‌های عمومی و خدماتی شهر را به‌وضوح نشان دهند.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: تابلو‌های شهری باید مثل کشور‌های مترقی نصب شوند، حالا چه به‌صورت تابلو‌های معمولی و چه به‌صورت تابلو‌های دیجیتال، ال‌ای‌دی و نئونی باید در عرض اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی قرار بگیرند که متاسفانه تا امروز شاهد حرکت پرشتاب در این مسیر نبوده‌ایم.

آیتی اظهار داشت: به‌طور کلی، رنگ، اندازه، شکل نوشتاری و نگارش آن‌ها، تعداد و مکان‌های مناسبی که باید این تابلو‌ها نصب شوند، کاری علمی است و خردجمعی و برنامه‌ریزی لازم را می‌طلبد که متاسفانه در شهر تهران نه شورای شهر و نه شهردار تهران اصلاً درک صحیح و نگرش علمی نسبت به این موضوع ندارند چه برسد به اینکه بخواهند راجع به این موضوع برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران، درگیر شعاردادن هستند، گفت: گویا برخی فقط در حرف بلدند که بگویند ترافیک و آلودگی هوا باید حل شود، اما در میدان عمل چیزی برای ارائه ندارند. شک ندارم اگر مشکل نصب حداکثری تابلو‌های شهری رفع شود، هم ترافیک و هم به تبع آن آلودگی هوا کم می‌شود، زیرا بسیاری از سفر‌های شهری به‌خاطر این است که راننده مسیر را اشتباه رفته و دنبال راهی برای رسیدن به مقصد است.

آیتی در پایان خاطرنشان کرد: نصب حداکثری تابلوهای شهری باید در فضایی منطقی صورت بگیرد، یعنی راننده باید پیش از تغییر مسیر و یا زمانی که به چندراهی می‌رسد بداند که مسیرش کجاست و این کار زمانی صورت می‌گیرد که در طول مسیر بار‌ها تابلو‌ها را ببیند. به‌هرحال به‌قدری در این بخش مسئله داریم که حتی عابران پیاده هم در پیداکردن آدرس مشکل دارند.

منبع: نشان تجارت

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

عکس/ زیبایی حیرت انگیز پاییز در کلیبر آذربایجان شرقی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر می‌کنند؟

عکس/ ایران خودرو افزایش قیمت‌ها را اعمال کرد

عکس/ داریوش فروهر در دفتر امام ۴۵ سال پیش

ادعای عجیب سعید جلیلی علیه بیژن زنگنه و دولت پزشکیان

پزشکیان: از روزی که آمدم هر روز بر طبل جنگ می‌کوبند

سیگنال مثبت دولت پزشکیان به برگزاری اعتراضات سیاسی/اصل ۲۷ قانون اساسی در دولت چهاردهم به شکل متفاوت اجرایی می‌شود؟

تورم ماهانه خانوار ایرانی چقدر شد؟

فیلم/ پزشکیان: در آموزش ما عدالت نداریم

سیستان و بلوچستان ارزان ترین استان کشور

آخرین عکس از چارلی چاپلین ۲ ماه قبل مرگش

اینفوگرافی/ محبوب‌ترین برند‌های موبایل در جهان

واردات دوباره گوشت قرمز تنظیم بازاری از افریقا

بی‌محلی دلار آزاد به افزایش نرخ نیما

واکنش فوری وزیر کار به حذف یارانه‌ها