تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ تأکید شد؛

عقبگرد واحد‌های تولیدی از وام‌های کوچک با بهره‌های بالا/ بانک‌ها دستورالعمل‌های حمایت از تولید را دور می‌زنند

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: سال‌هاست دستور العمل‌ها و اصلاحات زیادی برای تسهیلات در راستای حمایت از تولید، تهیه و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده، اما متأسفانه این سیستم با استفاده از روش‌های دور زدن تاکنون از سود مرکب با اسامی مختلف در تقویت نظام مالی خود و تخریب تولید استفاده می‌کند.

اقتصاد۲۴ - اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان از سوی شبکه بانکی که بارها با انتقاد بخش تولید مواجه شده بود، این بار توسط دادستان کل کشور اصلاح شد که این مسئله تولید کننده مقروض را بیش از گذشته امیدوار کرده است.

در این راستا محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید بر اجرای رأی وحدت رویه شماره ۷۹۴ دیوان عالی کشور تاکید کرده است. بر اساس این نامه بانک‌ها دیگر نمی‌توانند به بهانه گرفتن سود بالاتر اموال و وثایق وام گیرندگان را ضبط کنند.

در نامه منتظری به همتی آمده است: «مطابق رأی وحدت رویه شماره ۷۹۴ مورخ ۲۱.۰۵.۹۹ هیأت عمومی دیوان عالی کشور که به استناد قسمت اخیر ماده ۴۷۱ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۹۲ برای دادگاه‌ها و سایر مراجع، اعم از قضائی و غیر آن لازم الاتباع می‌باشد، شرط مندرج در قرارداد اعطای تسهیلات بانکی نسبت به سود مازاد بر مصوبات بانک مرکزی باطل است. عدم رعایت این امر در قرارداد‌های تنظیمی توسط بانک‌ها موجب طرح دعاوی متعدد از سوی شرکت‌های تولید کننده طرف قرارداد با بانک‌های اعطا کننده تسهیلات می‌گردد، که مستلزم صرف زمان زیادی بوده و موانع و مشکلات متعددی را ایجاد می‌نماید».

در ادامه این نامه آمده است: «از این رو در راستای حمایت از صنایع و رونق تولید داخلی در جهت نیل به اقتصاد مقاومتی شایسته است دستور فرمائید مراتب به منظور تصحیح قرارداد‌های تسهیلات منعقده تولیدکنندگان با بانک‌ها در مورد قرارداد‌های قبل از تاریخ رأی وحدت رویه بدون نیاز طرح دعوا در محاکم قضائی و رعایت آن در قرارداد‌های آتی به بانک‌ها اعلام گردد و از نتیجه، این مرجع را مطلع نمایند».

امروز واحد‌های کوچک و متوسط صنعتی با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند که همین مسئله هزینه‌های تولید را افزایش داده و تولیدکننده را از ادامه کار منصرف می‌کند.

بخشی از این مشکلات مربوط به عدم تامین زیرساخت هاست؛ از تسهیلات گران گرفته تا مالیات و امکانات مربوط به تامین آب، برق، تلفن، گاز، راه و فاضلاب، صنعت کشور را تحت فشار زیادی قرار داده تا جایی که تصمیم برای ادامه فعالیت از سوی تولیدکنندگان بسیار سخت و غیر قابل تصور شده است.

این فشار‌ها کار را برای تولیدکنندگان سخت و تامین سرمایه در گردش این واحد‌ها را به معضل تبدیل کرده است، هرچند به اعتقاد شبکه بانکی، تولیدکنندگان می‌توانند وام دریافتی از بانک‌ها را با در نظر گرفتن تنفس در مدت زمانی بیش از یک سال بازگردانند اما در شرایط امروز اقتصاد، این تنفس با پازپرداخت‌های بالای ۲۲ درصد هم قابل پرداخت نخواهد بود.

همین موضوع باعث شده بانک‌ها علاقه‌ای به تخصیص اعتبار به واحد‌های کوچک و متوسط نداشته باشند و همواره در مسیر ارائه تسهیلات به این واحد‌ها سنگ اندازی شود؛ این در حالی است که نقدینگی همین واحد‌های تولیدی در سایر شرکت‌های دولتی و خصوصی در قالب مطالبات همچنان معوق باقی مانده است.

حالا تولید نه درآمدی دارد نه امیدی به دریافت تسهیلات بانکی و تکلیف برای بقای فعالیت‌های صنعتی هم ندارند، پس به ناچار با توجه به افزایش تورم و چشم انداز اقتصادی، واقعیت‌های تولید به سراب تبدیل شده است.

اما حالا با نامه دادستان کل کشور گویا عزم کاهش مشکلات تولیدکنندگان به جزم تبدیل شده و مجوز حذف سود‌های اضافه از میزان مقرر در تسهیلات به تولیدکنندگان صادر شده است.

نامه دادستان

عقب نشینی صنایع کوچک از بهره‌های بزرگ بانکی

در همین رابطه محمدرضا زهره وندی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در گفتگو با اقتصاد۲۴ درباره اینکه چرا صنعت به سمت تسهیلات بانکی می‌رود؟ گفت: صنایع بزرگ و متوسط بیشتر برای دریافت تسهیلات با بانک‌ها در ارتباط هستند، چرا که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به دنبال جمع آوری مدارک‌های متفاوت و زیادی هستند از این رو صنایع کوچک یا باید به طور شخصی عمل کنند و یا اینکه سیستم‌های شرکتی آن‌ها نمی‌توانند از وام‌های بانکی بهره‌مند شوند.

زهره وندی گفت: وثایق بانکی در حد بضاعت واحد‌های کوچک صنعتی نیست و همین موضوع باعث می‌شود که شرایط دریافت تسهیلات از شبکه بانکی برای این بخش به سختی و همراه با شرایط سخت و غیر قابل پرداخت صورت بگیرد.

به گفته رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، پیش بینی وضعیت برای همه بخش‌ها به ویژه صنعت و تولید کشور بسیار سخت است و متأسفانه برخی مسائل که در بخش تولید ایجاد می‌شود دست بنگاه‌های اقتصادی نیست و آن‌ها با آینده‌ای که برای توسعه ترسیم کرده‌اند با مشکل مواجه می‌شوند.

بهره‌های سنگین تاب تولید را گرفته است 

این فعال اقتصادی در بخش صنعت ادامه داد: حالا با شرایط اقتصادی کشور سیستم بانکی به صنایع و یا اشخاص وام را پرداخت می‌کند و صاحبان بنگاه‌های تولیدی کوچک در معرض مشکلاتی مانند تحریم، رکود اقتصادی و در سال جاری کرونا قرار گرفته‌اند، اما گرانی‌های حاصل از مشکلات، تولید را درگیر کرده و تاکنون ادامه داشته و مانع اصلی رسیدن بنگاه‌های تولیدی به توسعه شده است.

وی تصریح کرد: حالا زمان بازپرداخت تسهیلات دریافتی توسط تولیدکنندگان فرا ررسیده و در این زمان بانک‌ها به سررسید وام‌ها مهلت دوباره می‌دهند، اما در نهایت اصل و بهره را محاسبه و نتیجه آن را پایه تسهیلات قرار می‌دهند و رقم جدید دوباره به بدهی‌های بنگاه‌های تولیدی افزوده می‌شود. در واقع زمان بازپرداخت هم بهره و هم اصل تسهیلات با نحوه محاسبه پایه رقم جدیدی را تعیین می‌کند که تولید کننده را موظف به پرداخت آن کرده است؛ این همان سود مرکب است که حرمت آن بار‌ها از سوی مراجع تقلید مورد تذکر قرار داده شده و منع شرعی آن مکرر اعلام شده است.

این فعال اقتصادی در بخش صنعت گفت: بانک‌ها با روش‌ها و نام‌های مختلف همین رویه را در پیش گرفته اند و موجبات افزایش و تلمبار بدهی تولیدکنندگان را فراهم می‌کنند.

زهره وندی گفت: حالا با این نوع دستور العمل‌هایی که از سوی قوه قضاییه به بانک‌ها داده می‌شود با توجه به شرایط اقتصادی کشور که از مسیر سوددهی خارج شده می‌توانند بخش زیادی از خسارت‌های وارد شده به تولید را کاهش دهند، اما اگر با همان رویه گذشته پیش بروند، تعطیلی بنگاه‌های صنعتی که از سال‌های گذشته آغاز شده شدت خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: مشکل بدهی بانکی تولیدکنندگان حل می‌شود؟


رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ادامه داد: در یکسال اخیر با توجه به شیوع کرونا وضعیت تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی وخیم شده و علی رغم این مشکلات فشار بانک‌ها بر صاحبان تولید نیز افزایش چشمگیری داشته است.

این فعال اقتصادی در بخش صنعت در پاسخ به این سوال که در گذشته نیز چنین دستور العمل‌ها و قوانین مشابهی در راستای حمایت از بخش تولید و کاهش انباشت بدهی‌ها صادر شد؛ آیا نتیجه‌ای داشته است؟ گفت: چندین بار در سال‌های گذشته دستور العمل‌های متفاوتی در راستای تغییر در شرایط و نحوه بازپرداخت بدهی‌های بانکی در راستای حمایت از تولید اعلام و ابلاغ شده، اما متأسفانه شبکه بانکی با تغییر نام و با روش‌های متفاوت دستورالعمل‌های اجرایی را دور می‌زنند و همچنان سایه معضلات ناشی از سیاست‌های نظام بانکی بر سر تولید باقی مانده است.

این فعال صنعتی در پایان با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان همچنان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و انتظار بهبود شرایط را با حمایت مسئولان دارند، گفت: سال‌هاست دستور العمل‌ها و اصلاحات زیادی برای تسهیلات در راستای حمایت از تولید، تهیه و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده، اما متأسفانه این سیستم با استفاده از روش‌های دور زدن تاکنون از سود مرکب با اسامی مختلف در تقویت نظام مالی خود و تخریب تولید استفاده می‌کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آقای گلزار این قرتی بازی‌ها از شما بعیده!

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

نامه محرمانه AFC برای استقلال و پرسپولیس

اینفوگرافی/ سهم افغانستانی‌ها از یارانه‌های پنهان در سال چقدر است؟

توضیحات قوه قضاییه درباره پرونده چای دبش

چرا بانک‌ها به پرداخت وام خرید خانه بی‌‏‌میل هستند؟

فیلم/ مورد عجیب مالیات طلافروش‌ها؛ ماهانه ۸۰۰ هزار تومان!

دوران حبس بابک زنجانی به پایان رسید!

اینفوگرافی/ ۱۰ سینمای پر فروش کشور در سال ۱۴۰۳

زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای به بار می آورد؟

فیلم/ گزارشی از قرارداد جنجالی شهردار تهران با چینی‌ها

تشکیل پرونده برای زمین‌خواری کاظم صدیقی

ادا و اطوار نعیمه نظام دوست در پشت صحنه یک سریال + عکس

همه چیز درباره مصرف قلیان اکسیژن

ماجرای سحر دولتشاهی در سریال افعی تهران

فیلم/رقص جنجالی بهنام بانی با دست و بال بسته!

فیلم/ خانه لیونل مسی در میامی آمریکا با طراحی بی نظیر

آیا هنوز با ۲ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟ + جدول

جدیدترین نرخ رهن در بازار مسکن عبدل آباد + جدول

حمله از رسانه دولت به مجلس و مرکز پژوهش‌ها

خوشگذرانی بهنوش طباطبایی در یک سالن بولینگ + فیلم

تولیدات سایپا و ایران خودرو کجاست؟

درخشش نام البرز در دایره طلایی

حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد

یارانه کدام دهک‌ها در سال ۱۴۰۳ حذف می‌شود؟

قیمت تخم مرغ امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

حرف زدن با محسن افشانی ۱۰ هزار دلار برایتان آب می‌خورد! + عکس

چگونه لاستیک دولتی بخریم؟+ جزییات

هوش مصنوعی برای همه: دوره‌ای جامع و کاربردی برای افراد با هر سطحی از دانش

خودرویی که محمدرضا پهلوی برای آموزش رانندگی ولیعهدش خرید + عکس و فیلم

آیا کانادا ویزای توریستی می‌دهد؟

مالیات در سال ۱۴۰۳ برای کدام گروه‌ها رشد خواهد کرد؟

ارزش واقعی دستمزد کارگران در پایین‌ترین سطح ۳ سال گذشته

طلافروشان دوباره اعتصاب کردند؟

فیلم/ ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در عراق دارد

روایت دردناک مردم سیل‌زده دشتیاری از شرایط پس از سیل؛ از تحمل یک هفته گرسنگی تا توزیع مشروط چادر‌های امدادی با ثبت کد ملی!

تناقض در آمار‌های رئیس و معاون وزارت راه و شهرسازی/ بالاخره دولت چند نقطه حادثه خیز را اصلاح کردید؟

فیلم/اجاره خفت گیر و شرخر چقدر تمام می شود؟

گشایش‌های جدید ارزی در راه است

خودکشی فاجعه بار پزشکان و بهانه بیماران!

زنگ خطر بحران فرونشست زمین بلندتر از همیشه در ایران؛ هشدار کم آبی در ۳ استان کشور

حراج بعدی شمش طلا در این تاریخ برگزار می‌شود

شوآف خودرو‌های برقی در ایران

قیمت جهانی نفت نزولی شد

مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟

انس جهانی طلا عقب‌نشینی کرد

واریزی بزرگ به حساب بازنشستگان

فیلم/ سیل فاجعه بار در شهر مدینه

آغاز لابی‌های پنهان قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم؛ آیا مرامنامه تازه نوشته می‌شود؟

پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار