مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در گفتگو با اقتصاد۲۴:
در صادرات محصولات گلخانهای تا اروپا نفوذ کردهایم/ صدور پوست گردو به کشورهای همسایه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درباره برندینگ منطقه آزاد ارس گفت: از جمله حوزههای تمرکزی ما در حوزه برندینگ به محصولات گلخانهای مانند تولید گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمهای برمیگردد به طوری که در زنجیره صادرات گلخانهای توانستیم تا عمق بازارهای اروپایی نفوذ کنیم.
اقتصاد۲۴ – محسن نریمانرئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درگفتگو با اقتصاد24 درمورد میزان سرمایه گذاری انجام شده در سال گذشته و مقایسه آن با سالجاری گفت: معادل 1200 میلیارد سرمایه گذاری در بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی نسبت به سال گذشته داشته ایم که اغلب سرمایه گذاران هم سرمایه گذاران ترکی ، ارمنی و اهل آذربایجان هستند برای مثال یک نمونه از سرمایه گذاران ترک در 3 ماهه گذشته 60 میلیارد تومان برای تولید روغن زیتون و ذرت اقدام به سرمایه گذاری در ارس کرد.
کفش دنیلی را ما صادر میکنیم
نریمان افزود: بسیاری از کالاها از کشورهای همسایه وارد ایران شده و مجددا بسته بندی می شوند و به کشورهای دیگر صادر می شوند. در فهرست چنین کالاهایی تولیدات روغن، گردو و حتی برندهای تولید کفش به چشم می خورد. برای مثال حتی پوست های گردو نیز که به نظر می رسد ماده بی ارزشی است در بسته بندی های ما صادر می شود و در کشورهای دیگر برای تولید سوخت از آن استفاده می شود یا اینکه در زمینه تولید برند برخی از کفش ها مانند دنیلی که در بازار با قیمت بین 400 تا 500 هزار تومان است تبدیل به یک برند صاحب نام شده ایم.
در صادرات گلخانهای تا قلب اروپا نفوذ کرده ایم
وی در ادامه در پاسخ به سوال اقتصاد24 مبنی بر اینکه برندینگ خاص ارس حول چه کالاهایی است؟ گفت: محصولات صادراتی دیکته ای نیستند که مثلا حول چه کالاهایی در منطقه مانور بدهیم اما اقبال منطقه ای در دنیا است که باعث می شود ما در منطقه آزاد رو به سمت چه کالاهایی برویم که در این راه بخش خصوصی بسیار تابه حال خوب عمل کرده است برای مثال از بخش خصوصی یک نفر در زمینه تولیدات سازه های گلخانه ای توانسته است 25 میلیون دلار درآمد داشته باشد و نه تنها در تامین سازه های گلخانه ای در داخل بلکه در صادرات آن به کشورهای دیگر مانند کشورهای جنوب قفقاز و CIS بسیار موفق عمل کرده است بنابراین یکی از برندهای ارس ساخت سازه های گلخانه ای است که در این حوزه در حال تبدیل شدن به قطب محصولات گلخانه ای هستیم.
نریمان بیان کرد: یکی دیگر از کالاهای حوزه برندینگ ارس اختصاص به بخش دامی و تولید و تامین گوشت کشور دارد به طوری که در دو سه ماه اول سال چندین کشتارگاه به بهره برداری رسید. حوزه دیگر برندینگ ارس به محصولات گلخانه ای مانند تولید گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه ای برمی گردد به طوری که در زنجیره صادرات گلخانه ای توانستیم تا عمق بازارهای اروپایی نفوذ کنیم .
قانونی که در عمل کمتر اجرا میشود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درمورد سوال دیگر خبرنگار اقتصاد 24 مبنی بر اینکه درحال حاضر حاکمیت چندگانه معضل اصلی اکثر مناطق است؛ این مشکل تا چه اندازه پیشبرد طرح ها را به تعویق انداخته است توضیح داد: طبق ماده 27 و 65 قانون احکام دائمی در برنامه ششم توسعه اختیار تام از لحاظ قانونی باید از سوی هیات وزیران به مدیران مناطق داده شود که البته در قانون داده شده است اما در اجرا کمتر جامه عمل به خود پوشانده است به طوری که در عمل برای پیشبرد طرح ها، موازی کاری ها و اظهارنظرهای مختلفی از سوی ارگان های مختلف صورت می گیرد که این امر پیشبرد و موفقیت طرح ها را با مانع روبه رو می کند که به عقیده من اگر این مسئله مجددا به دستگاه ها ابلاغ شود می توان به ایجاد مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد امیدوار شد.