تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
شر همیشه شر است

برمه، سقوط اخلاقی آنگ سان‌ سوچی و کودتایی دوباره علیه او

آنگ سان سوچی

اقتصاد۲۴ - ساسان آقایی: همه چیز مانند ۳۰ سال پیش است؛ دوباره یک انتخابات در برمه، دوباره پیروزی لیگ ملی دموکراسی با بیش از ۸۰ درصد آرا و دوباره یک کودتای دیگر! انگار ۲۷ می ۱۹۹۰ همیشه در برمه تکرار می‌شود؛ زمانی که نام کشور را به «میانمار» تغییر داد و تاریخ برمه را می‌توان به پیش و پس از آن قسمت کرد. در آن زمان هم، لیگ ملی دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی، ۸۲ درصد انتخابات پارلمانی را برده بود و او آماده می‌شد تا نخست‌وزیری را در دست بگیرد اما نظامیان که گفته بودند؛ «به نتیجه‌ی این انتخابات افتخار خواهند کرد» حتا ۲۴ ساعت هم به حرف‌شان پایبند نماندند. آن‌ها تانک‌ها را به خیابان آوردند، خانه‌ی سوچی را تبدیل به زندان شخصی‌اش کردند، رهبران و منتخبان لیگ(اتحادیه) ملی دموکراسی را به زندان انداختند و حکومت استبدادیِ خونتا به حکومت کودتایی «انجمن بازگشت نظم و قانون ايالتی» تغییر نام داد، نامی که تقریبن برای ۲۱ سال دوام آورد.

آنگ سان سوچی این زمان طولانی را در زندان خانگی‌اش گذراند؛ در این مدت مرتب بر شهرتش افزوده شد، جایزه ساخاروف و صلح نوبل برد و لقب‌هایی مانند گاندی و ماندلای آسیا برایش ردیف کردند، کشورش اما بدترین دوره‌ی تاریخی خود را از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ را پشت سر می‌گذاشت؛ اقتصاد برمه فروپاشید. نظامیان توانستند از کره‌ی شمالی نیز در گسترش فقر و فلاکت پیشی بگیرند و لقب «فقیرترین کشور جهان» هم‌راه با «بدترین حکومت جهان» به انتخاب تایم را از آن خود کنند. آن‌ها میانماری ساختند که دانشگاه نداشت، سرود ملی نداشت، ساختار سیاسی نداشت، مراوده‌ی بین‌المللی نداشت و جایگاهی در هیچ یک از نهادها جهانی نیز هم.  کشوری که روزگاری به «کاسه‌ی برنج جهان» شهرت داشت، در حکومت خونتا تبدیل به دیگ جوشانی از رنج و مرارت و تیره‌روزی مردمش شد. در این مرگ‌سالی «گردباد نرگس» در می ۲۰۰۸، انگار نقطه‌ی تلاقی شب و سپیده‌دم در این کشور بود. قربانیان توفان به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسید و حدود ۱۰۰ هزار تن دیگر نیز بر اثر نابه‌سامانی قابل‌پیش‌بینی خونتا در امدادرسانی، بروز قحطی و نرسیدن کمک‌های فوری جان باختند، کمک‌های گسترده‌ی آمریکا و جهان از راه دریای هند، پشت خلیج بنگال سرگردان بودند اما ژنرال‌های حاکم اجازه‌ی ورود این کمک‌ها را برای هفته‌ها ندادند. تنها زمانی کمک‌های جهانی به دست بازماندگان فاجعه رسید که دولت بوش به هم‌راه بریتانیا حکومت نظامی را تهدید به «دخالت بشردوستانه» کردند، و البته دیگر بسیار دیر شده بود.

در دل این گردباد مهیب و تراژدی بزرگ، خونتا یک قانون اساسی را پس از ۱۸ سال به یک همه‌پرسی تشریفاتی گذاشت که رای دادن در آن اجباری بود! «اتحاد میانمار» به «اتحادیه جمهوری میانمار» تغییر نام داد و برای نخستین بار، یک رهبر تقریبن غیرنظامی را به نام «تین سین» را به چشم دید که در جایگاه رییس‌جمهور ماموریت اجرای یک رشته اصلاحات بسیار کنترل‌شده را بر عهده داشت. براساس این قانون اساسی «برای همیشه و در هر حال، ۲۵ درصد کرسی‌های پارلمان را به نظامیان اختصاص دارد»، «کنترل سه وزارت‌خانه‌ی اصلی در اختیار ارتش است» و «اعلام شرایط فوق‌العاده در هر زمانی برای نظامیان ممکن است».

با این تغییرها، سرانجام پس از ۲۰ سال آنگ سان سوچی از بازداشت خانگی رهید و در ۲۰۱۱ در یک انتخابات میان‌دوره‌ای بر کرسی پارلمان تکیه زد؛ لحظه‌ای ویژه و شگفت‌انگیز در تاریخ برمه که با استقبال گسترده‌ی داخلی و خارجی هم‌راه بود. حزب او در نخستین انتخابات واقعی کشورر به سال ۲۰۱۵، اکثریت پارلمان را از آن خود کرد و از آن‌جا که نظامیان، سوچی را از ریاست‌جمهوری برای مادام‌العمر محروم کرده بودند، تین چیاو و سپس وین مینت، از رهبران لیگ دموکراسی به عنوان ریاست‌جمهوری رسیدند؛ نایبانی برای خانم سوچی که قدرت اصلی را در اختیار داشت. از ۲۰۱۱ به این سو، به نظر می‌رسید که برمه به مسیر درست باز‌می‌گردد، هزاران یادداشت و مقاله در تمجید سوچی و حزبش نوشته شد و امیدهای بسیاری وجود داشت که بالاخره این کشور به سمت توسعه و پیش‌رفت می‌رود اما امروز به تمام آن‌ها با دیده‌ی تردید می‌نگریم؛ چرا؟

ماجرای دامنه‌دار کشتار مسلمانان ایالت راخین، در سال‌های اخیر بیش از هر چیز دیگری در برمه، سرخط خبرها بوده است. در برمه، کشوری با ۱۳۰ قوم و مذهب و بیش از ۲۰۰ زبان و لهجه، اکثریت بودایی، دچار تنش مذهبی شدیدی با جامعه‌ی مسلمانان کشورند. مسلمانان روهینگیا با حدود یک میلیون جمعیت در ایالت راخین، از هرگونه حقوق اجتماعی و امکانات اولیه محرومند و حکومت برمه هم بیش‌تر آن‌ها را مهاجران بنگالی و عرب می‌داند تا شهروند خود. انتظار می‌رفت به ویژه پس از ۲۰۱۵ که سوچی قدرت را دست‌کم در ظاهر به دست گرفته، برای بهبود وضعیت این اقلیت گام‌هایی بردارد اما حمله‌ی بنیادگرایان و تروریست‌های «ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان» به پایگاه‌های پلیس در ۲۰۱۶، زمینه‌ی ورود ارتش به راخین و کشتار گسترده علیه مسلمانان را فرآهم کرد.

به نظر می‌رسید که ارتش، این گروه بنیادگرا را دست‌مایه‌ی اقدامی سازمان‌یافته علیه تمامی مسلمانان برمه قرار داده و تا «راه‌حل نهایی» برای پاک‌سازی کامل مسلمانان را به اجرا بگذارد. واکنش جهانی به این اقدام نظامیان و شبه‌نظامیان بسیار شدید بود، شماری از کشورها و سازمان‌ها آن را «نسل‌کشی» توصیف کرده‌اند اما در داخل برمه، سرکوب و پاک‌سازی جمعیت مسلمان از پشتیبانی مسیحیان و بوداییان برخوردار است. آنگ سان سوچی، در یک دوگانه‌ی بسیار دشوار قرار گرفت؛ یک سو پایبند ماندن به آرمان‌های حقوق بشری خود و دفاع از اقلیت مسلمان که می‌توانست به از دست دادن پشتیبانی گسترده‌ی عمومی و احتمال برخورد دوباره‌ی ارتش و از دست رفتن روزنه‌های موجود بی‌انجامد و در دیگر سو، دفاع از کشتار اقلیت مسلمان که دست‌کم در کوتاه مدت، موقعیت او در نزد نظامیان و پشتیبانی عمومی را تضمین می‌کرد به بهای از دست دادن وجهه‌ی بین‌المللی و جایزه‌های افتخارآمیزش!

انتخاب‌ها هیچ وقت بی‌هزینه یا حتا کم‌هزینه نیست؛ سوچی به راه دوم رفت و اعتباری که با ۲۰ سال مقاومت در زندان اندوخته بود را به پای انتخاب بسیار دشوارش قربانی کرد. او سرکوب شدید مسلمانان را به بنیادگرایان و تروریست‌های آرکان نسبت داد و به جای ارتش برمه از این انتقاد کرد که به کارهای دولت برای بهبود وضعیت روهینگیایی‌ها توجه نمی‌شود. سوچی حتا در دیوان لاهه نیز حاضر شد تا شهادت دهد که «نسل‌کشی و پاکسازی قومی و مذهبی» در برنامه‌ی نظامیان جایی نداشته و مساله، سرکوب تروریست‌هایی‌ست که «در پاکستان و عربستان آموزش می‌بینند». در برمه‌ای که اکثریت بر این باورند اقدام ارتش علیه تروریست‌های آرکان و «مشروع» است و پوشش ابعاد این جنایت، «فیک‌نیوز» و «بزرگ‌نمایی کشورهای خارجی»، پیش از سفر سوچی به لاهه، میتینگ‌های بزرگی در پشتیبانی از او برگزار شد و گروه‌های بودایی و مسیحی به دعا و نیایش برای «بانوی برمه» پرداختند تا در ماموریتش پیروز شود اما در بیرون از مرزهای این کشور و از چشم جهانیان، این لحظه‌ای رقت‌بار برای «بانوی صلح و آزادی» بود که سقوط اخلاقی او را از آرمان‌های بلندش می‌دیدند.

انتخاب خطیر سوچی دو پیامد قابل پیش‌بینی داشت؛ به عنوان یک نشانه‌ی قابل اتکا از نابودی سرمایه‌ی بین‌المللی او، پارلمان اروپا عضویت سوچی در انجمن برندگان جایزه‌ی معتبر ساخاروف را تعلیق کرد اما یک سال بعد، حزبش در انتخابات پارلمانی آبان ۹۹ با ۸۰ درصد آرا، بر کرسی‌های پارلمان چنگ انداخت، انتخاباتی که دست‌کم تا این‌جا، همه چیز را به ۳۰ سال پیش بازگردانده است. همان شری که سوچی، اعتبارش را به پایش ریخت، نتیجه‌ی انتخابات را نپذیرفت و دیشب دست به کودتا زد. سوچی، رییس‌جمهورش، وین مینت و دیگر رهبران لیگ ملی دموکراسی دوباره بازداشت شده‌اند. نظامیان، کنترل همه چیز را در دست دارند و دوباره «اعلام وضعیت فوق‌العاده» کرده‌اند، گفته‌اند «یک سال» اما همه می‌دانند که در کشوری که یک بار وضعیت فوق‌العاده ۲۰ سال دوام آورد، یک وضعیت فوق‌العاده‌ی جدید هم می‌تواند ۲۰ سال و حتا بیش‌تر ادامه یابد.

شرایط کنونی برمه البته بسیار شکننده و غیرقابل پیش‌بینی‌ست؛ رهبری کودتا را ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده‌ی ارتش از سال ۲۰۱۱ به این سو در دست دارد که بارها نقش نظامیان در سیاسی ستوده و متهم به مشارکت در نسل‌کشی راخین و فساد گسترده‌ی اقتصادی‌ست. او از نظامیان بسیار نزدیک به چین نیز به شمار می‌رود و احتمالن با وجود قطع شدن موبایل‌ها و اینترنت در نایپیداو، پایتخت و رانگون باید در انتظار واکنش گسترده‌ی هواداران ۸۰ درصدی سوچی باشد که به خیابان‌ها خواهند آمد و در نتیجه احتمالن شاهد یک سرکوب گسترده‌تر نیز هستیم. برخی تحلیل‌گران با دیده‌ی شک به این نگریسته‌اند که نظامیان بتوانند این بار برای بلندمدت، وضعیت کودتایی را حفظ کنند و شانس بازگشت سوچی به صحنه را «صفر» نمی‌دانند اما تمامی این‌ها برآوردهای نخستین هستند و باید دید در صحنه‌ی پیکار چه رخ می‌دهد و آیا سوچی ۷۵ ساله می‌تواند زنده از این مهلکه خارج شود؟

اگر شرایط کودتا تثبیت شود، آن وقت، شب و روز بی‌شماری دارد که به سرنوشتش و نتیجه‌ مشارکت و هم‌دستی با شر بی‌اندیشد و بفهمد که با رنگ کردن شر نمی‌شود ذات آن را تغییر داد. شاید این جمله از سخنرانی‌اش در ۱۹۸۹ و در زمان مبارزه‌ی پر شورش برای کنار زدن همین شر، تلنگر مهمی برایش باشد: «این قدرت نیست که فساد می‌آورد، ترس از دست دادن قدرت است که به فساد رهبران سیاسی می‌انجامد و قدرت بینایی را از آن‌ها می‌گیرد».

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور