اقتصاد۲۴ -علیرضا رزم حسینی در یک برنامه تلویزیونی درباره پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، اظهار کرد: اجرای این طرح با مسئولیت وزارت صمت و با سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ معدنی کشور اجرا میشود و عملیاتی شدن این طرح، اتفاق بزرگ و تحول عظیمی را در استانهای مسیر انتقال ایجاد خواهد کرد.
عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد که رئیس جمهور از صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات برای این طرح گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فاز اول این پروژه چند ماه گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شد، گفت: کارفرما و مجری این طرح، بخش خصوصی و شرکتهای تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است و به جز ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت میشود، مابقی هزینهها توسط همین شرکتها و بخش خصوصی تامین شده است.
رزم حسینی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از تاسیسات آب شیرین کن در داخل کشور ساخته شده است، تصریح کرد: در طول اجرای این پروژه نزدیک به ٨٠٠٠ نفر مشغول به کار شدند که ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری شده است.
وی با بیان اینکه هدف از این پروژه تامین آب واحدهای معدنی بزرگ کشور بوده است، تاکید کرد: پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان، خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و میتواند به توسعه صنایع گلخانهای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استانها کمک کند.
ظرف دو ماه آینده این مسیر انتقال ادامه مییابد و آب دریای خلیج فارس به سرچشمه و اردکان برای معادن چادرملو میرود. طول این مسیر ۸۲۰ کیلومتر از بندرعباس در مبدا تا اردکان و سرچشمه خواهد بود و قطر لوله از ۱۰۰۰ میلی متر تا ۱۶۰۰ میلی متر است. میزان غلظت نمک این آب نیز از ۴۵ هزار سیسی به ۵۰۰ سیسی میرسد که قابل شرب نیز خواهد بود.
وزیر صمت با تاکید بر اینکه سهم کشورمان از آب دریای عمان و خلیج فارس باید افزایش یابد، گفت: این پروژه در همین راستا و از تاکیدات مقام معظم رهبری برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استانهای مرکزی و شرقی بوده است. این انتقال، بزرگترین پروژه آبی خاکی کشور است که ادامه آن در اردکان حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه تکمیل میشود و در طول مسیر شهرکها و نواحی صنعتی نیز میتوانند از این آب بهرهمند شوند.
رزم حسینی همچنین با بیان اینکه از لحاظ قیمتی نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان و امارات نیز قیمت این آب، ۲۰ درصد ارزانتر است، گفت: پس از موفقیت خط اول انتقال آب از خلیج فارس (به یزد) با دستور رئیس جمهور، مطالعات برای خط دوم و سوم انتقال آب (برای خراسان رضوی و اصفهان) نیز آغاز شد و در مجموع این سه خط ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران انتقال مییابد.
وی با اعلام اینکه خط اول انتقال حداکثر ظرف دو یا سه ماه آینده به صورت کامل مورد بهره برداری قرار میگیرد، اظهار کرد: قطعه اول خط اول چند ماه پیش توسط رئیس جمهور به صورت کامل افتتاح شد و خط دوم نیز به زودی آغاز میشود که در این خط آب، از هرمزگان به کرمان و خراسان جنوبی و سرانجام خراسان رضوی (مشهد الرضا) میرود و آب به معادن سنگان میرسد.
رزم حسینی طول خط دوم انتقال را ١٥٥٠ کیلومتر و تعداد ایستگاههای پمپاژ را ۲۱ باب اعلام کرد و گفت: پتانسیل اشتغالزایی این طرح، ۳۰ هزار نفر است که تا سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد. خط دوم انتقال آب، برای انتقال آب خلیج فارس تا مشهد مقدس با حجم سرمایهگذاری ۴۷ هزار میلیارد تومان و حجم آب انتقالی ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است.
این مقام مسئول در خصوص خط سوم نیز گفت: این خط از استان هرمزگان شروع میشود، به استان یزد میرود و سرانجام به اصفهان میرسد و شرکتهای فولاد، ذوبآهن و صنایع در مسیر میتوانند از این آب بهرهمند شوند.
وی در ادامه نیاز سالانه کشور به خودرو را حدود دو میلیون دستگاه اعلام کرد و گفت: البته اگر بخواهیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم به این رقم اضافه خواهد شد و همچنین بازار صادراتی خوبی برای صادرات در منطقه و کشورهای همسایه نیز داریم.
وزیر صمت با گلایه از دولتی بودن و انحصار در حوزه خودرو، این دو عامل را در کنار تحریمها از علل مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: با به وجود آمدن تحریم ها، نرخ دلار به یکباره افزایش یافت که روی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو تاثیر گذاشت و قیمت تمام شده این محصول را بالا برد.
همچنین شرکتهای همکار خودروسازی نیز کشور را ترک کردند. اما علیرغم همه این تحریمها و محدودیتها، شرکتهای قطعهساز صنایع خودروسازی اکنون با تمام ظرفیت و به صورت دو یا سه شیفته کار میکنند و نتایج خوبی در حوزه ساخت داخل به وجود آمده است.
بیشتربخوانید:روند قیمت خودرو کاهشی است
وی همچنین تاکید کرد که تحریمها فرصت مناسبی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه قطعهسازی به وجود آورد که تاثیر خود را در صنعت خودرو خواهد گذاشت و گفت: با حمایت از بخش خصوصی، افزایش رقابت و اتصال به شرکتهای بزرگ خودروساز دنیا میتوانیم خودروی ایرانی، با کیفیت و در شأن ملت ایران بسازیم و حتی آن را صادر کنیم.
رزم حسینی با اشاره به اقدامات صنایع دفاعی در حوزه ساخت خودروهای نظامی، گفت: شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا قراردادی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه خودرو و قطعات با وزارت دفاع منعقد کردند. اقدامات خوبی در حوزه ساخت داخل انجام شده است که با خنثی سازی تحریمها به نتایج مثمرثمرتر بیشتری دست مییابیم.
رزم حسینی در ادامه با گلایه از بروکراسی سخت اداری در کشور، تصریح کرد: این بروکراسی در کنار قوانین مازاد و مزاحم باعث شده است که فضایی در کشور به وجود آید تا مسیری سخت برای تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود آید و مجبور شویم ستادی به عنوان تسهیل و موانع تولید برای منعطف کردن قوانین به نفع تولیدکنندگان ایجاد کنیم.
قوانین مزاحم کسب و کار را احصا کرده و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده ایم و امروز مجلس انقلابی میتواند با رفع این قوانین مزاحم پیشگام باشد.
این مقام مسئول در خصوص سامانه جامع تجارت نیز بیان کرد: این سامانه چندین بخش دارد که مهمترین بخش آن بخش گمرکی است که در یک ماه گذشته تعامل و همکاری خوبی میان گمرک و وزارت صمت برای پیشبرد این سامانه به وجود آمده است. اکنون کد شناسه کالا راه اندازی شده است و اطلاعات کالا در سامانه جامع تجارت ثبت میشود.
همچنین بیش از ۵۵۰ هزار انبار در سامانه جامع انبارها زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ثبت شده است. اکنون تمامی مراحل ثبت سفارش و اخذ مجوز از دستگاههای ۲۳ گانه، واردات و صادرات از طریق این سامانه انجام میشود.
به گفته وی این سامانه در جهت تنظیم بازار، مدیریت واردات و صادرات و جلوگیری از قاچاق کالا بسیار موثر است.
وزیر صمت همچنین گفت: تعداد قابل توجهی معادن حبس شده در کشور وجود دارد که تا پایان دولت آنها را آزاد سازی و برای مزایده و فعال سازی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.