تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

معطلی دو لایحه ضدفساد در مجلس

معاون اول رئیس جمهوری در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور مورد تأکید ویژه قرار داد و گفت که راه مقابله با فساد شفافیت و قرار گرفتن همه چیز در اتاق شیشه‌ای است.

معطلی دو لایحه ضدفساد در مجلس

اقتصاد۲۴ - «نباید یک متر از منابع طبیعی و اراضی ملی در اختیار افراد سوءاستفاده‌گر قرار گیرد»؛ این جمله‌ای بود که معاون اول رئیس جمهوری در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور مورد تأکید ویژه قرار داد و گفت که راه مقابله با فساد شفافیت و قرار گرفتن همه چیز در اتاق شیشه‌ای است و در این میان اگر کسی دغدغه مبارزه با فساد دارد باید زندگی شخصی و قاطعیت عملکرد و مدیریت و سابقه‌اش نشان بدهد که اهل مبارزه با فساد است. عده‌ای تنها حرف مبارزه با فساد را با هدف بد نام کردن دیگران می‌زنند.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: یکی از روش‌های مبارزه با فساد مبارزه با مصادیق آن است که قوه قضائیه آن را انجام می‌دهد. باید لکه ننگ فساد را از دامن نظام جمهوری اسلامی ایران پاک کرد. در این زمینه صمیمانه از اقدامات رئیس قوه قضائیه قدردانی می‌کنم. معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه اقدام ویژه‌ای که برای مقابله با فساد باید انجام داد تا این اتفاق رخ ندهد، این است که گلوگاه‌ها و امضا‌های طلایی فساد آور را شناسایی و برخورد کنیم، گفت: در جلسه‌ای در قوه قضائیه مطرح کردم که رهبر معظم انقلاب فرمان مبارزه با فساد را درسال ۱۳۸۰ اعلام کردند که در آن ایشان عنوان نمودند، حتی زیرمجموعه دفتر رهبری هم در مبارزه مستثنی نیستند و در صورت تخلف باید برخورد شود؛ در آن جلسه این سؤال را مطرح کردم ما به‌عنوان کسانی که قرار است پیشگیری کنیم تا فسادی رخ ندهد آیا از آن سال تاکنون میزان و تعداد مفاسد کمتر شده است؟

اگر مفاسد کم نشده حتماً یک جای کار گیر دارد

وی افزود: حتماً یک جای کار گیر و مشکل دارد یا ما در مبارزه با فساد صادق نیستیم یا در مبارزه اشتباه می‌کنیم. به جای اینکه شمشیر را از طرف صحیح بزنیم به طرف دیگر وارد می‌کنیم، چون با این فرد مخالفیم، برخورد کرده و از کنار دیگری عبور می‌کنیم. به هر حال نتیجه عملکرد ما نتیجه عکس داده است. پس باید این مشکل را برطرف کرد. جهانگیری گفت: در دولت ستادی در این خصوص تشکیل و مسئولیت وزرا برای شناسایی گلوگاه‌ها و امضا‌های طلایی و برخورد با آن مشخص شد. دوستان نیز تصمیماتی گرفتند، اما راه مقابله با فساد، شفافیت و قرار گرفتن همه چیز در اتاق شیشه‌ای است تا مردم ناظر بر همه چیز باشند.

لایحه شفافیت هنوز در مجلس اعلام وصول نشده

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ارسال لایحه شفافیت در سال ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه مجلس هنوز این لایحه را اعلام وصول هم نکرده است. گاهی لایحه وصول می‌شود، اما در صحن مطرح نمی‌شود، اما این جالب است که لایحه شفافیت هنوز اعلام وصول نشده است. همچنین لایحه تعارض منافع که عمدتاً به مدیران قوه مجریه نیز باز می‌گردد، معطل مانده است. وی افزود: مدیری که در دولت و غیر دولت در موضوعی که خودش منافع دارد نباید تصمیم‌گیری کند. این‌ها کار‌های ریشه‌ای و بنیادی برای مقابله با فساد است. جهانگیری همچنین از سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها به‌عنوان ابزار‌هایی برای آشکار شدن فساد یاد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای مبارزه با فساد، ایجاد دولت الکترونیک و سامانه‌های مرتبط بود که در این دولت روی آن تمرکز شد. دو کانون اصلی فساد پول و زمین است که مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: مجلس با رانت و فساد در بازار مسکن مبارزه می کند


اگر دیدید ارزی گم شده شکایت کنید

وی تصریح کرد: بیشترین سامانه‌ها در حال حاضر در حوزه پول ایجاد شده است و بخش پول و بانک از همه بخش‌ها در دولت الکترونیک جلوتر هستند. زمانی بود کسی با کاغذی که معلوم نبود وجود خارجی دارد یا نه ارز می‌گرفت و به هیچ وجه معلوم نمی‌شد که با آن ارز کالا به کشور وارد کرده است یا خیر. اما امروز تمام فرایند ثبت سفارش، دریافت ارز، میزان واردات، گمرک و انبار کالا تا توزیع در سامانه‌ها ثبت و رصد می‌شود. حالا عده‌ای می‌گویند که فلانی ارز گرفت و چه شد؟ همه چیز در منظر مردم مشخص است. جهانگیری خاطرنشان کرد: هر کس در جایی ارزی گرفته کاملاً قابل نظارت و پیگیری است؛ اگر معتقد هستید که فردی ارزی گرفته و آن گم شده است، شکایت کنید. دستگاه قضایی هم که پای کار است و با آن مقابله خواهد شد.

من طرفدار توسعه ایران هستم

وی با بیان اینکه اگر یک متر زمین از منابع ملی به کسی واگذار می‌شود باید مشخص باشد، گفت: من طرفدار توسعه ایران هستم و به هیچ وجه نمی‌خواهم وقفه‌ای در کار اقتصادی مردم بیفتد، اما نباید یک متر از زمین‌های ملی در اختیار افراد سوء‌استفاده گر قرار گیرد.

اطلاعات در دستگاه‌ها ارث پدری نیست

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: همه دستگاه‌ها مکلف هستند در ارتباط سامانه‌ها با سازمان جنگل‌ها و مراتع همکاری کنند. عدم همکاری تنها انجام ندادن وظیفه اداری نیست، اطلاعات در دستگاه‌ها ارث پدری نیست و متعلق به کشور و مردم است و اگر جایی می‌تواند از آن به نفع مردم استفاده کند باید در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

مشکلات دریاچه ارومیه با تدبیر و همکاری حل شد

اسحاق جهانگیری با ابراز تأسف از کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری، اظهارداشت: این مسأله دغدغه و نگرانی‌های جدی به‌دنبال دارد. البته در سال‌های پر آبی نیز ما با پدیده سیلاب‌ها مواجه هستیم که نمونه آن در بهار سال ۹۸ رخ داد و مشکلاتی برای کشور ایجاد کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی دولت تدبیر و امید موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه در اثر کم آبی بود، گفت: این مسأله می‌توانست زندگی ۲۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد. متأسفانه در حال حاضر تالاب‌های مهم یا خشک شده‌اند یا به سمت نابودی پیش می‌روند. مسأله ریزگرد‌ها در خوزستان در مقطعی بسیار دشوار شد و در سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های کویری شاهد باد‌هایی هستیم که در اثر آن جاده‌ها زیر شن مدفون شده و زندگی مردم آسیب می‌بیند.

برخی‌ها تصمیم ما را مورد تمسخر قرار دادند

جهانگیری تصریح کرد: هر ایرانی که نسبت به آینده کشور دلسوز و علاقه‌مند است باید به منابع طبیعی کشور حساسیت داشته باشد. البته در این دولت نشان داده شد که می‌توان بعضی از مشکلات بزرگ مانند دریاچه ارومیه را با تدبیر و همکاری برطرف کرد. وقتی اولین مصوبه دولت برای احیای دریاچه ارومیه صادر شد، برخی کارشناسان در رسانه‌ها این تصمیم را مورد تمسخر قرار دادند، اما دولت نشان داد این تصور را که دولت نمی‌تواند سالانه چند هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه اختصاص دهد باطل کرد.

مدیران ستاد‌ها پای کار باشند

به گزارش پایگاه خبری معاون اول رئیس جمهوری، وی ادامه داد: اگر ستاد‌هایی که برای احیا ایجاد می‌شود، مدیرانش پای کار بیایند و برای اجرای مصوبات ایستادگی کنند، کار‌ها درست می‌شود. به فضل الهی می‌توان با اطمینان گفت که دریاچه ارومیه از مرحله خطر عبور کرده و این در شرایطی است که در روز‌های آینده تونل بزرگی که آب بیشتری به دریاچه خواهد رساند به بهره‌برداری می‌رسد.

وقف جنگل‌ها شوخی است

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: خوشبختانه ستادی نیز برای احیای جنگل‌ها ایجاد شد. ایران دو محدوده جنگلی بسیار مهم یعنی جنگل‌های شمال و جنگل‌های زاگرس دارد که باید مانند جان خودمان از آن‌ها حفاظت کنیم. اینکه برخی می‌گویند برخی از جنگل‌ها وقف شده شوخی است، جنگل‌ها انفال و متعلق به ملت و ملک مشاع مردم ایران است و باید از آن‌ها دفاع و حراست کنیم.

منابع طبیعی متعلق به نسل‌های آینده است

وی افزود: نظر فقهی رهبر معظم انقلاب در این باره مشخص است. دولت نیز برای حل مسأله مصوبه‌ای ارسال کرده است. اینکه برخی می‌گویند کوه دماوند جزو موقوفات است سخنی است که فقط برای آزار روح مردم ایران بیان می‌شود. ایران برای ماندگاری وابسته به منابع طبیعی خود است و منابع طبیعی متعلق به نسل‌های آینده نیز می‌باشد. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه لایحه و برنامه‌های خوبی برای صیانت از جنگل‌های شمال ارائه شده است، گفت: در نخستین جلسه ستاد نجات زاگرس نیز همه نسبت به آسیب درختان منطقه براثر بیماری خاص نگرانی و دغدغه داشتند. در آن جلسه گفتم مکلف هستید از هر کارشناسی در داخل و خارج استفاده کنید تا این جنگل نجات پیدا کند. وی با تجلیل از کسانی که جان خود را برای دفاع از محیط زیست از دست داده‌اند، گفت: وقتی شنیده می‌شود که کسی برای مهار آتش جان خود را از دست می‌دهد، جا دارد که انسان در برابر چنین افراد فداکاری سر تعظیم فرود بیاورد.

ضرورت سند دار شدن اراضی کشور

جهانگیری با اشاره به طراوت تالاب‌های شادگان و هورالهویزه، گفت: این تالاب‌ها مایه شادابی و ممانعت از ریزگرد‌ها در استان خوزستان هستند. باید برای بیابان زدایی در کشور اتفاقات مهمی رخ دهد. امروز در اطراف کاشان جنگل‌هایی ایجاد شده که مانع از حرکت شن‌های روان می‌شود. این طرح‌ها باید در سراسر کشور حمایت شوند. باید اراضی کشور دارای سند باشند و مرزبندی‌ها مشخص باشد تا مانع از تجاوز به اراضی طبیعی باشیم. گفتنی است در این مراسم از ۶ سامانه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، نقشه پوشش گیاهی کشور و سامانه جامع مدیریت اراضی کشور رونمایی شد.

تصویب ۱۲ درخواست دولتی

برگزاری جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری و تصویب برخی از درخواست‌های وزرای کابینه از دیگر خبر‌های دولت است.

در این جلسه، سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران برای احداث مرکز دیسپاچینگ ملی و پشتیبان، اعطای مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی به شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، واگذاری ۲۴۲ دستگاه ماشین‌آلات طرح احداث سد شفارود از طریق ترک تشریفات مزایده و واگذاری اجرای پروژه احداث نیروگاه بخاری هرمزگان (سیریک) مورد موافقت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این نشست طرح توسعه و بهره‌برداری از میدان نفتی مشترک یاران با سرمایه‌گذاری ۴۱۱ میلیون دلار، طرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میادین نفتی پارسی و پرنج، توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلان‌شهر، سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی برای احداث مجموعه تلمبه خانه‌ها و پایانه‌های آبادان/ ماهشهر و سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی برای حفظ ظرفیت و بهبود عملیات شرکت پالایش نفت آبادان از دیگر مصوبات بود. صدور مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی به منظور طرح احداث زیرساخت‌های محدوده ۲۴۰ هکتاری منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) به میزان ۳ هزار میلیارد ریال نیز به تصویب رسید. اصلاح مصوبه شورای اقتصاد در خصوص بیمارستان آموزشی جایگزین شریعتی و روزبه تهران و تصویب پیوست فناوری طرح احداث کارخانه کاغذ چاپ و تحریر از باگاس نیشکر در منطقه محروم شادگان در این جلسه تصویب شد.

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس