تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

کولبران پایتخت در استخدام فیلیمو/ جلوی رفتار غیرانسانی شبکه نمایش خانگی گرفته می‌شود؟

فیلیمو، شبکه نمایش خانگی اینترنتی به تازگی از شیوه جدید تبلیغاتی خود رونمایی کرده، شیوه‌ای که منجر به انتقادات بسیاری از آن شد. فیلیمو بلیبورد‌های بزرگی را بر دوش کارگران خود قرار داده و آن‌ها را به خیابان‌های شهر تهران فرستاده تا برایش تبلیغ کنند. بسیاری معتقدند این حرکت فیلیمو افول انسانیت است.

فیلیمو

اقتصاد۲۴ - بیلبورد‌های تبلیغاتی فیلیمو بر دوش پسران جوان؛ این تصویری است که در روز‌های اخیر در خیابان‌های پایتخت به وفور دیده می‌شود. اگر تا قبل از این تصاویر تبلیغاتی محصولات بنگاه‌ها و شرکت‌ها در سطح شهر بر بدنه اتوبوس‌ها، دیوارها، پل‌های هوایی و در مسیر بزرگراه‌ها نصب می‌شد، حالا با همت فیلیمو، بدن‌های افراد تبدیل به ابزاری برای تبلیغات این شرکت شده است. اتفاقی که می‌توان از آن به عنوان کولبری مدرن یاد کرد.

جزئیات استفاده فیلیمو از افراد برای حمل تبلیغات

فیلیمو بیلبورد‌های تبلیغاتی سریال‌هایش را در ابعاد بزرگی ساخته و آن‌ها را بر دوش کارگرانش انداخته تا در سطح شهر بچرخند و برای تماشای سریال و فیلم‌های این سرویس میان مردم تبلیغ کنند.

ویدئو کوتاهی از این ماجرا دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد. در این ویدئو دو جوان در کناره خیابان ایستاده‌اند در حالی که یک تابلوی بزرگ از تبلیغات فیلم و سریال‌هایی که هم اکنون در فیلیمو در حال پخش هستند روی کمر آن‌ها گذاشته شده است. سن و سال این دو جوان به نظر نباید بیش از ۲۰ سال باشد و سن سال کمی دارند.

در این ویدئو صحنه‌ای به نمایش گذاشته شده بود که یکی از کولبران فیلیمو از خستگی بیلبورد را از روی دوشش برداشته و روی زمین می‌گذارد، در حالی که به سختی می‌تواند نفس بکشد و قفسه سینه‌اش را از شدت درد فشار می‌دهد.

تبلیغات محیطی و شهری یکی از انواع مهم و تاثیرگذار در امر تبلیغات محسوب می‌شود. تبلیغات محیطی شامل چهارنوع اصلی می شود که بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل و سایر رسانه‌های محیطی است. مشخص نیست فیلیمو این ایده تبلیغاتی و استفاده و اجاره بدن افراد برای تبلیغ در فضای شهری را بر چه اساسی و مشاوره چه افرادی اجرا کرده است.


بیشتر بخوانید:در خدمت و خیانت فیلترینگ/ انحصار پخش محتوای تصویری و صوتی در دستان کیست؟


رفتار این شبکه نمایش خانگی و استفاده از افراد برای به دوش کشیدن تبلیغات این شرکت در خیابان های شهر تهران رفتاری غیرانسانی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود این رویه از سوی این شرکت متوقف و عذرخواهی در این باره انجام شود. در غیر این صورت نهادهای نظارت کننده باید وارد مساله شوند و از تکرار این موضوع جلوگیری کنند. از آنجایی که این سامانه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت دارد این وزارت ارشاد است که به عنوان نهاد ناظر باید بر فعالیت های جانبی این شرکت نظارت کند و در صورت لزوم اخطارهای لازم را به آن بدهد.

فیلیمو در بهمن ۹۳ کار خود را به عنوان یکی از محصولات شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صباایده) آغاز کرد.  فیلیمو دارای بیش از ۴۰۰ هزار مشترک ماهانه با سهم بازار بیش از ۵۰ درصدی در میان رقبا است.

واکنش مخاطبان در فضای مجازی به اقدام فیلیمو

اجاره کردن آدم‌ها برای حمل کردن بیلبورد‌های تبلیغاتی و چرخیدن در سطح شهر از سوی فیلیمو که تقریبا در صنعت تبلیغات ایران سابقه نداشته، با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. بسیاری معتقدند شاٌن و منزلت انسانی با این روش به استخدام گرفتن آدم‌ها از بین می‌رود و از این اقدام به عنوان تبلیغاتی غیر انسانی نام برده اند.

کاربری که این ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار منتشر کرده بود، در توضیح آن نوشته: «میگن تو این سال‌ها انسان‌ها تبدیل به ابزا‌های کم ارزش شدن، ولی آیا واقعا تبلیغات کردن با هر روشی درسته؟! آقای فیلیمو، ببین چجوری قفسه سینه‌ش درد گرفته!»

یکی دیگر از کاربران اقدام فیلیمو را افول انسانیت خوانده و نوشته: «افول انسانیت در مجموعه فیلیمو، دوران برده داری دوباره شروع شد؟ این افراد روزانه باید تابلوی فیلیمو رو به کمر ببندن راه برن!»

کاربر دیگری به فشار معیشتی افرادی که حاضر شدند این کار را برای فیلیمو انجام بدهند اشاره کرده و نوشته: «به این بندگان خدا که به هر دلیل چنین تبلیغاتی انجام می‌دهند، نمی‌توان خرده گرفت چرا که زندگی در شرایط فعلی آدم را به هر کاری وا می‌دارد. اما باید به فیلیمو گفت که وای به این نوع تبلیغاتتان که ارزش‌های انسانی را زیر سوال می‌برد.»

یکی از کاربران «پیاده‌های تبلیغاتی» را نتیجه‌ی دهه‌ها کالایی‌شدگی تمام عرصه‌های زندگی مردم دانسته و کاربر دیگری گفته بود: «با دیدن این تصاویر آنقدر شوکه شدم که گویی با کنایه‌ای نمادین، شدت انقیاد انسان‌ها را به من یادآور شده‌اند.»

فیلیمو

فیلیمو

رشد فیلیمو در غیبت صدا و سیما

فیلیمو چند سالی است که تمامی پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال را پشت سر گذاشته و در کنار نماوا به قطب‌های تجاری و پردرآمد نمایش خانگی تبدیل شده‌اند. فیلیمو در سال‌های ابتدایی خود با حق اشتراک نسبتا ارزانی توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و بسیاری را از پای صدا و سیما و شبکه‌های ماهواره‌ای، بلند کرده و تماشاگر خود کرد. اما این رویه ادامه نداشت و همین چند ماه پیش فیلیمو و نماوا هر دو به شکل چشم گیری اقدام به گران کردن حق اشتراک‌های خود کردند.

به طوری که دو سرویس نماوا و فیلیمو در یک حرکت هماهنگ هزینه اشتراک ماهانه‌ خود را از ۲۵ به ۵۹ هزار تومن افزایش دادند. البته روی این مبلغ ۹ درصد مالیات افزوده می‌شود و ماهانه ۶۴,۳۱۰ هزار تومان برای هر مشترک تمام می‌شود.

محمدجواد شکوری مدیرعامل شرکت صباایده که فیلیمو زیر مجموعه آن است در پاسخ به انتقادات نسبت به گرانی حق اشتراک به صبح نو گفته: «مارکت و بازار را مخاطب انتخاب می‌کند. اینکه مخاطب فیلیمو را انتخاب کرده نشان‌دهنده این است که از سرویسی که دریافت می‌کند رضایت دارد و این برای ما قابل افتخار است. این به درآمد سرانه خانوار و نمونه‌های خارجی مرتبط است. در ترکیه هزینه اشتراک نتفلیکس چهار و نیم دلار است. درآمد سرانه مردم آنجا سه هزار دلار است. همین را مبنای ایران کنیم. ما باید در سال۹۹ حدود ۱۰۶هزارتومان از مخاطبان دریافت می‌کردیم.»

مدیرعامل فیلیمو، اما توضیح نداده که چطور قدرت خرید ایرانی‌ها را با ساکنان کشور‌های دیگر مقایسه کرده و بر این مبنا رقم حق اشتراک را تعیین کرده است. گفته می‌شود در آمریکا و اروپا اشتراک نتفلیکس (شبکه نمایش خانگی) ۱۲ دلار/یورو در ماهه است که با توجه به قدرت خرید شهروندان این کشور‌ها محاسبه می‌شود که رقم پایینی محسوب می‌شود.

اما حق اشتراک پلتفورم‌ها‌ی نمایش اینترنتی در ایران چه میزان از درآمد افراد را شامل می‌شود؟ اگر میانگین حقوق مزدبگیران ایرانی را سه میلیون تومان و آمریکایی‌ها را سه هزار دلار بگیریم. فیلیمو و نماوا ۲ درصد از حقوق حق اشتراکشان هست، درحالی که نتفلیکس ۲۹ صدم درصد و دیسنی ۲۲ صدم درصد.

گزارش سالانه فیلیمو نشان می‌دهد، تعداد کاربران فعال فیلیمو ۱.۱ میلیون نفر و میزان تماشای سالانه آن ۲۹ میلیارد دقیقه است. درآمد ناخالص فیلیمو در سال ۹۸ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان عنوان شده بود و حالا با افزایش حق اشتراک این رقم تا دو برابر بیشتر خواهد شد.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۲۰ تیم امدادی +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی

پشت پرده ویدئوی اخیر علی شمخانی چه بود؟

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

ماجرای فرود بالگرد رئیسی چه بود؟

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

فیلم/نجات پاکبان گرفتار در سیل مشهد توسط مردم

اینفوگرافی/نهمین اعتصاب کامیون داران طی ۶ سال!

قابی دیدنی از ایرج طهماسب و یاسمن دخترش

واکنش مهدی تاج به احضار اعضای هیات رییسه به دادگاه

فیلم/وزیر ارشاد: مردم ایران شب تحقق «وعده صادق» احساس غرور کردند

حمله دادکان به تاج بر سر فساد در مس رفسنجان

افشای فساد در باشگاه مس رفسنجان

واکنش جوانمردانه ارسطو به حذف سارا نیکا از پایتخت ۷ + عکس

فیلم کمتر دیده شده از کوهنوردی آیت الله هاشمی رفسنجانی

بیمه تجارت‌نو موفق به تمدید گواهینامه استاندارد ISO۳۱۰۰۰ شد

 APY بالا، کاربری آسان، بدون موانع: محصولات سپرده گذاری رمزارز مورد تحسین سرمایه گذاران قرار گرفته اند

سکه امامی به سطح ۴۰ میلیونی بازگشت

برداشت چای بهاره باغات املش

کاهش سرعت اینترنت موبایل در ایران

یک بیماری خطرناک وارد ایران شد+ جزییات

عکس/بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قلعه‌سی

فیلم/ابراهیم رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است