لبنیات 35 درصد گران شده نه 20 درصد/ گرانی لبنیات به خود کارخانهها ضربه میزند
یک دامدار گفت: در برخی محصولات لبنی قیمتها تا 35 درصد و بیش از آن نیز افزایش پیدا کردهاند چرا که کارخانههای لبنی با استناد به افزایش 17 درصدی قیمت شیر اعلام کردند که قیمت محصولات آنها نیز باید بالا برود و بهانه افزایش قیمت شیر خام را راهی برای جبران هزینههای خود میدانند.
امیرحسین احمدی، اقتصاد24- چندی پیش «رضا باکری»، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران درباره گرانی لبنیات و افزایش قیمت محصولات لبنی در اظهارنظرهایی متعدد گفته است: «قیمت مواد اولیه بستهبندی و نهادههای دامی افزایشی شدید داشته است. قیمت شیر خام نیز افزایش یافته و بالاتر از نرخ مصوب به کارخانههای تولیدی فروخته میشود. کارخانههای لبنیات برای حفظ توان تولیدی، خواستار افزایش قیمت محصولات هستند و قیمتهای فعلی ستاد تنظیم بازار نیز از پیشنهاد آنها، پایینتر است.»
گرانی لبنیات از تیرماه سال گذشته شروع شد؛ زمانی که افزایش نرخ ارز تأثیر خود را در محصولات ریز و درشت نشان داد. قیمت مواد اولیه بستهبندی، نهادههای دامی و … افزایش یافت و کارخانههای محصولات لبنی شروع به شکایت و زمزمه افزایش قیمت کردند و در چند مرحله افزایش قیمت در پاییز ۹۷، قیمت لبنیات نسبت به تابستان دو برابر شد. گاهی صحبت از افزایش قیمت غیرقانونی و خودسرانه قیمت لبنیات بود اما در آخر ستاد تنظیم بازار نیز دو هفته پیش، افزایش قیمت ۲۰ درصدی لبنیات را تصویب کرد.
اما آیا گرانی لبنیات به همین ۲۰ درصد خاتمه یافته است؟
شیر خام تنها 17 درصد افزایش قیمت داشته است
ناصر استاد احمدی که خود دامدار است در اینباره گفت: افزایش قیمت شیر خام که ماده اولیه لبنیات است و حدود 70 درصد از ماده تولید این صنایع را تشکیل میدهد، امسال نزدیک به 17 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است یعنی دولت قیمت شیرخام را از دو هزار و 300 تومان به دو هزار و 520 تومان افزایش داد.
وی افزود: ستاد تنظیم بازار قیمتگذاری را برای سه قلم کالا ضروری میداند یعنی ماست، پنیر و شیر کمچرب و تنها این سه قلم کالا را قیمت گذاری میکند و تعیین قیمت برای سایر فرآوردههای لبنی را به عهده کارخانهها گذاشته و به همین دلیل قیمت بعضی از محصولات لبنی بیش از 35 درصد افزایش داشته است.
استاد احمدی ادامه داد: در برخی محصولات قیمت ها تا 35 درصد و بیش از آن نیز افزایش پیدا کردهاند چرا که کارخانههای لبنی با استناد به افزایش 17 درصدی قیمت شیر اعلام کردند که قیمت محصولات آنها نیز باید بالا برود و بهانه افزایش قیمت شیر خام را راهی برای جبران هزینههای خود میدانند چرا که کارگران این صنایع 35 درصد افزایش دستمزد داشتند و کارخانهها هزینه این افزایش دستمزد را به مصرف کننده منتقل میکنند.
گرانی لبنیات به ضرر خود کارخانههاست
این دامدار همچنین بیان کرد: این مسئله باعث میشود که مصرف محصولات لبنی کاهش یابد و در دراز مدت کارخانهها را دچار مشکل کند اما باید دانست که بخشی از افزایش بیش از 35 درصدی قیمت محصولات لبنی ارتباطی به افزایش 17 درصدی قیمت شیر خام ندارد.
استاد احمدی در ادامه با اشاره به افزایش هزینههای کارخانههای فرآوری محصولات لبنی گفت: کارخانهها خود قیمت گذاری بسیاری از محصولاتشان را انجام میدهند و در این میان مردم سطل ماستی را که 10 هزار تومان میخریدند باید 15 هزار تومان بخرند و این افزایش 50 درصدی با افزایش 17 درصدی قیمت شیر خام فاصله زیادی دارد.
افزایش قیمت نهادههای دامی قیمت شیرخام را افزایش چندانی نداده است
این دامدار همچنین در پاسخ به این ادعا که افزایش قیمت نهادههای دامی باعث افزایش زیاد قیمت شیرخام شده است بیان کرد: قیمت بعضی از نهادههای دامی بالا رفته و افزایش هزینههای حمل و نقل نیز با افزایش قیمت نهادهها همراه شده است اما این افزایش قیمت ارتباطی با قیمت خرید شیر خام کارخانههای صنایع لبنی ندارد چرا که افزایش قیمت شیر مشخص است و بیش از 17 درصد نسبت به ابتدای سال نبوده است و اگر کارخانهای هست که میگوید دارد هر کیلو شیر خام را بیش از دو هزار و 520 تومان خرید میکند بیاید مشکل خود را بگوید چرا که ممکن است در جذب شیر یا مسائل دیگر مشکل داشته باشد و اگر قیمت شیر را در خرداد ماه یا 15 روز اول تیرماه از کارخانههای بزرگ لبنی بپرسید قیمت محاسبه شده آنها با دامدارها مشخص است بنابراین تاثیر افزایش قیمت علوفه در قیمت محصولات لبنی تا این سطح قابل قبول نیست.
وی در پایان گفت: قیمت شیر خام عددی است که افزایش آن نسبت به ابتدای سال مشخص است و آنچه که عنوان میشود مربوط به قسمت داخلی کارخانههاست.