رضا مسرور با اشاره به جایگاه مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایرانی دریای خزر که در فعال سازی کریدور شمال جنوب و مسیر فرعی کریدور یک جاده یک کمربند کشور چین نقش موثری ایفا نموده، افزود: تبدیل شدن به قطب کانتینری بنادر دریای خزر و کریدورهای عبوری از طریق این دریا، استراتژی سازمان منطقه آزاد انزلی است.
مسرور اضافه کرد: با عنایت به این واقعیت که طی سالهای اخیر حمل و نقل کانتینر محور در مراودات دریایی دارای جایگاه ویژه ای است و بنادر فعال در بخش عملیات کانتینری از اهمیت و جایگاه بالایی در اقتصاد منطقه ای و بین المللی برخوردار می باشند، سازمان منطقه آزاد انزلی با تکیه وجود فضای مناسب جهت نگهداری و انبارداری کانتینر در مجتمع بندری کاسپین، به دنبال جذب کشتی های کانتینربر بوده و برهمین اساس نیز طی این مدت شاهد افزایش حضور کشتی های کانتینر بر در این بندر و در مسیر کریدور چین، قزاقستان، ایران بودیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی رویکرد مجتمع بندری کاسپین را صادرات محور بیان داشت و با اشاره به سیاست های حمایتی، تشویقی سازمان متبوع خود در جهت توسعه صادرات به کشورهای منطقه و افزایش ترانزیت کالا در دو مسیر ترانزیتی بین المللی عبوری از طریق این منطقه، افزود: ظرف دو سال گذشته سازمان منطقه آزاد انزلی از طریق انعقاد تفاهم نامه های همکاری با مناطق آزاد اکتائو و لوتوس آستراخان، گام های موثری در زمینه کاهش هزینه ها و تسهیل در جهت تسریع انتقال کالا در مسیرهای کریدوری نستراک و چین، قزاقستان، ایران برداشته و در عین حال این سازمان، مسیر جدید تجاری میان چین و ایران را به عنوان مسیر فرعی کریدور یک کمربند یک جاده چینی ها معرفی کرده است.
گفتنی است؛ با صادرات نخستین محموله صادراتی به مقصد کشور چین از طریق مجتمع بندری کاسپین، در مسیر کریدور چین، قزاقستان، ایران، تعداد کشتی هایی که در این مسیر ترانزیتی به حمل و نقل کالا پرداختند به 16 فروند بالغ شد.
منبع: روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی