تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸
انتخابی بین بد و بدتر

احتمال خروج خودروهای خانواده پراید و پژو 405 قوت گرفت

باید دید آیا پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه خارج می‌شوند یا همچنان حرف و حدیث‌‌ها ادامه دارد به علاوه اینکه آیا جایگزین‌های مورد نظر برای این دو خودرو کیفیت لازم را خواهند داشت یا مثل همیشه خودروسازان جاده‌ها را مقصر مرگ ایرانیان می‌دانند
پراید
اقتصاد24- برخی از محصولات خانواده خودروهای پراید و پژو 405 تا پایان سال جاری از چرخه تولید حذف خواهند شد. این خبری است که وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حالی در حاشیه جلسه هیات دولت مطرح کرده که براساس اعلام سازمان استاندارد به عنوان تنها ارگانی که عدم امکان رعایت استاندار‌های ۸۵ گانه خودرویی را دلیل اصلی در حذف این محصولات عنوان کرده تصمیم‌گیری در این رابطه را به بعد از تعطیلات اربعین موکول کرده بود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد این بار وزیر صمت عزم خود را برای خروج ارابه‌های مرگ از چرخه تولید جزم کرده است.

البته موضوع توقف خط تولید خودروهای پرتیراژ و غیراستاندارد از سال‌های قبل همواره از سوی متولیان استاندارد کشور مطرح بود اما همواره رعایت استاندارد‌ها به جلوگیری از شوک‌های اقتصادی تحمیل شده. بر سوگلی‌های صنعت ارجحیت داده شده. حال که پس از سال‌ها هماهنگی کلامی بین وزارت صمت و سازمان‌های متولی استاندارد و تولید پیش آمده است، تصور جاده‌ها و خیابان‌های بدون پراید و پژو جالب به نظر می‌رسد چرا که باید جایگزین ایمنی برای آنها در نظر گرفت تا هم با جیب خانوارهای کم‌درآمد ایرانی همخوانی داشته باشد و هم بتواند تاریخچه تولید پراید و پژو را به خوبی از ذهن‌ها پاکسازی کند.

با این حال به نظر می‌رسد توقف تولید پراید و پژو و جایگزینی آن با نمونه‌هایی همچون کوئیک و تیبا بیشتر نمایشی در راستای قانع کردن شائبه‌های استانداردسازی باشد تا عزم جدی برای ایمن کردن چهارچرخ‌های ایرانیان به ویژه خانواده‌هایی که گذران سخت معیشت اجازه عرض اندام برای خرید خودروهای باکیفیت خارجی را به آنها نمی‌دهد. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند حتی اگر خط تولید پراید متوقف شود باز هم نمی‌توان جایگزین مناسبی برای آن یافت چرا که قرار نیست تمامی خانواده مشابه آن از صحنه صنعتی پاک شوند که فقط یک یا دو مدل آن متوقف می‌شود. به عبارتی خودروهایی که باقی می‌مانند همان کیفیت خودروهای به ظاهر متوقف‌شده را دارند.

از این رو طرح این مباحث شبیه نمایشی صنعتی برای مسکوت گذاشتن اما و اگرهای استانداردسازی خواهد بود.در سال ۹۵ بهروز ریاحی مشاور وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع توقف تولید خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید تا آن سال را اعلام کرد که البته این موضوع در همان زمان توسط وزارت صنعت تکذیب شد. در همان سال رضا رضایی، رییس وقت انجمن قطعه‌سازان نیز از تشکیل کمیته‌ای با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت: بحث توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است ولی ایران‌خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد. رضایی گفته بود: قطعات پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه‌سازی به خود اختصاص داده‌اند.البته این موضوع سال گذشته نیز از سوی برخی مسوولان مطرح شد و وعده توقف تولید پراید تا پایان سال ۹۷ اعلام شد اما این موضوع هم عملیاتی نشد. به این ترتیب همواره خبر توقف تولید خودروهای قدیمی مطرح بوده و خودروهای مختلف به عنوان جایگزین این محصولات مطرح شده‌اند ولی هیچ‌وقت حتی برنامه‌ای برای کاهش تولید آنها اجرایی نشده است.

البته سازمان استاندارد از سال ۹۵ با اضافه کردن فاکتورهای استانداردسازی همواره بر توقف تولید خودروهای قدیمی تاکید کرده است. به گفته وحید مرندی‌مقدم، معاون رییس سازمان ملی استاندارد بیشتر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم‌مشکل‌ترین و یا بی‌مشکل‌ترین خودروها هستند. همچنین بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلتفرم‌های قدیمی تولید می‌شوند، دارند. به این ترتیب موضوع توقف تولید خودروهای قدیمی که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم در حوزه صنعت است، به طور جدی‌تر در دستور کار شورای عالی استاندارد هم قرار دارد اما باید دید واقعا چه خودروهایی با چه مختصاتی می‌خواهند جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ شوند. نکته دیگر اینکه اگر قرار است ارابه‌های مرگ از جاده‌ها حذف شوند باید کل محصولات این مجموعه را شامل شود. از این رو می‌توان گفته‌های جدید رحمانی را با اغماض قبول کرد.

پراید؛ خط مقدم جاده‌ها


پراید از اوایل دهه ۷۰ جای خود را در صنعت خودروسازی کشور باز کرد و رفته‌رفته تبدیل به یکی از خودرو‌های پرفروش شد اما پس از گذشت دو دهه از تولید این خودرو که پس از پیکان در رتبه دوم خودرو‌های پرطرفدار ایرانی به حساب می‌آید، دچار مشکلات گوناگونی شد. کیفیت نامناسب قطعات، عدم پاسخگویی به نیاز مردم، استاندارد ضعیف و بسیاری از چالش‌های دیگر این خودرو، باعث نارضایتی مردم شد. شرکت سایپا پس از پراید به دنبال تولید خودرویی باکیفیت‌تر اما همانند پراید بود و در نهایت تیبا تولید شد. سال ۸۷ با تولید اولین خودرو تیبا بسیاری از شهروندان به جای خرید خودروی پراید، به سراغ تیبا رفتند که این خودرو چند پله بالاتر از پراید قرار گرفت و در این زمان باز هم پراید نه با ویژگی‌های تیبا بلکه با همان سیستم فنی قدیمی خود در چرخه تولید ماند و هر سال روانه بازار شد.

خودروی بعدی که شرکت سایپا اقدام به تولید آن کرد، کوئیک بود که در سال ۹۵ از آن رونمایی شد. این خودرو برگرفته از تیبا بود و می‌توان آن را تکامل‌یافته از سری تیبا دانست، اما در کنار این دسته از خودروهای تولیدی، پراید نیز همچنان تولید می‌شد. سرانجام در شهریور امسال وزیر صمت خبر توقف شماره‌گذاری خودروی پراید را در سال آینده مطرح کرد که نشان از اتمام تولید پراید داشت. با مطرح شدن این خبر، موضوع دیگری در میان آمد و گمانه‌زنی‌ها برای تعیین جایگزینی خودرو پراید بالا گرفت. پس از بررسی‌های متعدد دو خودروی تیبا و کوئیک به عنوان جایگزین‌های پراید انتخاب شدند و براساس خبر‌های واصله از گوشه و کنار صنعت خودروسازی ایران، این دو خودرو جایگزین این خودروی قدیمی خواهند شد.

ضرورت توقف تولید برای کل خانواده


فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو پیرامون موضوع توقف خودروهای پرتیراژ به «جهان‌صنعت» گفت: به نظر می‌رسد این طرح مشابه گذشته نمایشی باشد چرا که چگونه می‌توان باور کرد که پژو ۴۰۵ حذف شود اما پژوپارس که فقط در چراغ‌ها و برخی موارد با ۴۰۵ تفاوت دارد همچنان در چرخه باشد. از این رو اگر قرار است خودرویی حذف شود بهتر است تمامی خانواده آن نوسازی شود نه اینکه فقط برخی از آنها در فهرست قرار گیرد.
وی افزود: اگر پراید حذف شود قطعا جایگزین آن تیبا خواهد بود که اصلا مناسب نیست و چندان فرقی با الگوی ساخت پراید ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد اجرای این طرح دور باطلی است که به درستی عملیاتی نخواهد شد.

زاوه در خصوص تاثیرپذیری بازار از کاهش عرضه خودروهای ارزان‌قیمت و پرفروش معتقد است: همواره فروش اقساطی بهترین راه برای بازار مصرف خودرو بوده است چرا که با قدرت خرید مردم نیز همخوانی دارد. از این رو اگر در نظر بگیریم که خودروهای پرتیراژ حذف شوند باز هم می‌توان برنامه فروش اقساطی را در نظر گرفت تا آسیبی به حداقل‌های خانوارها نرسد.

با این تفاسیر باید دید آیا پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه خارج می‌شوند یا همچنان حرف و حدیث‌‌ها ادامه دارد به علاوه اینکه آیا جایگزین‌های مورد نظر برای این دو خودرو کیفیت لازم را خواهند داشت یا مثل همیشه خودروسازان جاده‌ها را مقصر مرگ ایرانیان می‌دانند و نه خودروها را؛ به نظر می‌سرد بعد از اربعین شورای استاندارد با وزارت صمت جلسه‌ای داشته باشد و آخرین اخبار را باید بعد از تعطیلات جویا شد.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول

معصومه حائری، عروس امام خمینی که بود؟

رستاخیز یکخوابه‌ها + جدول آپارتمان های ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران

تغییر قیمت لاستیک خودرو + عکس

فرونشست به آثار باستانی ایران رسید

صعود محسوس انس جهانی طلا

توهم آمریکایی درباره خاورمیانه پرآشوب / پشت پرده سیاست‌های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

فیلم/ اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

شنبه محبوب و پنجشنبه مغموم؛ صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

فیلم/ مسابقه خنده‌دار فوتبالی

آماری هولناک از فقر در کشور؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

افت شدید مصرف لبنیات در ایران

اولین شوک بازار امسال با افزایش قیمت پیاز!

پایان سکوتِ مجلس مقابل دولت، هرچند دیرهنگام / قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

دلار هرات در مرز ورود به کانال ۶۱ هزار تومان

دلار ریتم افزایشی قیمت طلا را بر هم زد

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید