تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

سنگ آهن ارزان برای نورچشمی ها/ خداحافظی با بازارهای صادراتی سنگ آهن

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: مشورت با بخش خصوصی برای تعیین عوارض سنگ آهن تنها یک دستور صوری است. دولت در ادامه تصمیمات غلط خود باید منتظر خبرهای بدی در رابطه با از دست رفتن بازارهای سنگ آهن طی یک تا دو ماه آینده باشد.
سنگ آهن
اقتصاد 24 - عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات مواد خام معدنی (سنگ آهن) از یکم مهر ماه اعمال شده است. در ادامه این تصمیم دولت، اسحاق جهانگیری طی نامه ای به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که رونوشت آن به رئیس اتاق بازرگانی نیز ارسال شده، وزارت صنعت را مکلف به مشورت با بخش خصوصی در خصوص عوارض صادرات سنگ آهن کرد.

عوارض سنگ آهن مطالبه دولت


عوارض 25 درصدی برای صادرات مواد خام معدنی امروز به عنوان یک مطالبه جدی از سوی دولت مطرح شده است و به تولید کننده محصولات معدنی اجازه صادرات نمی دهند و از سوی دیگر امکانات و تجهیزات لازم برای فرآوری سنگ آهن در اختیار تولید کننده قرار داده نمی شود. در نهایت این تصمیمات بلاتکلیفی فعالان بخش معدنی را موجب شده است.

به گفته فعالان معدنی، گرفتن چنین تصمیمات ناگهانی می‌تواند شوک بزرگی را به سرمایه‌گذاران در بخش وارد کند، به خصوص به واحدهای کوچک و متوسط سرمایه‌گذار در بخش معدن کشور که در شرایط خاص کنونی نیاز به تأمین شدید نقدینگی حاصل از ارز صادرات تولیدات متعلق به خود داشته باشد.

آنان معتقدند با بررسی شاخص های عمده کسب و کار در کشورهای توسعه یافته می‌توان پی برد که دلیل اصلی تمایل به سرمایه گذاری در این کشورها، ثبات قوانین حاکمیتی و پیش بینی پذیری اقتصاد است. از همین رو ضروری است تا کشور ما هم در راستای رسیدن به این ثبات گام بردارد که متاسفانه برخی سیاست های اخیر نشان‌دهنده مسیری مخالف این اصل است.

پادرمیانی معاون اول برای سنگ آهن


در حالی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت اواخر شهریور ماه از ابلاغ بخشنامه اخذ عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات مواد خام معدنی (سنگ آهن) به گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اعلام کرد این عوارض از یکم مهر ماه بر صادرات سنگ آهن اعمال خواهد شد که این مسئله با واکنش فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی روبه‌رو شد و طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نسبت به اعمال عوارض ۲۵ درصدی و محدودیت های ایجاد شده در این زمینه انتقاد کردند.

اما ناگفته نماند وضع عوارض صادرات مواد خام معدنی هرچند باعث خشنودی فولادسازان شد اما انتقاد معدنی‌ها را به همراه داشت تا آنجا که برای جلوگیری از اجرایی شدن این تصمیم دولت با مسئولان و سازمان‌های مختلف نامه‌نگاری کردند. در نامه‌ای که رئیس خانه معدن به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نوشت مصوبه مربوط به اخذ عوارض 25 درصدی صادرات مواد معدنی عاملی برای وارد شدن شوکی بزرگ به سرمایه‌گذاران عنوان شد.

در ادامه این جریان، اسحاق جهانگیری  طی نامه ای به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که رونوشت آن به رئیس اتاق بازرگانی نیز ارسال شده،  وزارت صنعت را مکلف به مشورت با بخش خصوصی در خصوص عوارض صادرات سنگ آهن کرد.

مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با عوارض سنگ آهن


این هزارتوی تصمیم گیری های عوارضی در حالی ادامه دار شد که مرکز پژوهش های مجلس نیز در بررسی این موضوع، ضمن آنکه میزان فعلی صادرات مواد خام معدنی را قابل توجیه ندانست، تأکید کرد که دولت باید از دخالت غیراصولی در بازار و قیمت‌گذاری محصولات معدنی خودداری کند.

طبق اعلام این مرکز پژوهشی، بررسی آمار مربوط به تولید و تجارت محصولات مختلف در زنجیره ارزش فولاد کشور نشان می‌دهد سهم صادرات مواد معدنی خام، کنسانتره و گندله در کل زنجیره ارزش فولاد کشور کمتر از 6 درصد است و بیش از 94 درصد مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور (بدون در نظر گرفتن استخراج شن و ماسه) در زنجیره ارزش محصولات معدنی و فلزی و به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار گرفته و محصولات با ارزش افزوده بالا تولید شده‌اند. هرچند همین میزان صادرات مواد خام معدنی قابل توجیه نیست و وزارت صنعت باید با مدیریت زنجیره ارزش فولاد کشور و اتخاذ سیاست‌های اصولی تنظیم بازار ضمن جلوگیری از تعطیلی واحدهای کنسانتره، گندله و سنگ آهن دانه‌بندی، امکان جذب این سهم حدود 6 درصدی را در داخل فراهم سازد.

همچنین سیاست‌گذاری برای عرضه همه محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا محصولات فولادی در بورس کالا و سیاست‌گذاری به منظور ورود جدی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه در حلقه اکتشافات معدنی و کاهش تصدی‌گری دولت نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس است.

تصمیمات پوپولیستی برای سنگ آهن


به گفته سعید صمدی، دولت بهتر می داند ارزان فروشی سنگ آهن برای تامین نیاز تنها بخشی از تولیدکنندگان محصولات معدنی (فولادسازان) یک تصمیم پوپولیستی است و باید منتظر خبرهای بدی در رابطه با از دست رفتن بازارهای این محصول طی یک تا دو ماه آینده باشد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 با بیان اینکه اجرای این مصوبه از ابتدای مهر ماه آغاز شده است، گفت: بخش صادرات موضوعی نیست که یک شبه بتوانند در رابطه با آن تصمیم بگیرند اما با تاسف، این نبایدها در کشور به آسانی اتفاق می افتد و در فرصت یک ماهه، تمام برنامه ریزی های یک سال صادرکننده را به باد می دهند.

به گفته صمدی، تاکنون تغییری در روند اجرای این دستور العمل صورت نگرفته است و نگرانی ها از تبعات اجرای این مصوبه هر روز بیشتر می شود.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: عوارض 25 درصدی  برای سنگ آهن در پی یک تصمیم پوپولیستی اتخاذ شده و هدف اصلی از وضع این بخشنامه ارزان فروشی سنگ آهن به نفع بخشی از زنجیره تولیدات معدنی (فولاد)است و دستور مشورت با بخش خصوصی برای تعیین عوارض سنگ آهن تنها یک دستور صوری است.

وی تاکید کرد: قبل از اجرای این مصوبه، اخطارهای لازم در خصوص تعطیلی معادن کوچک و متوسط و همچنین توقف در روند صادرات محصولات از سوی فعالان این بخش داده شد.

سنگ آهن ارزان برای بخش خاص


صمدی با بیان اینکه فولادی‌ها علی رغم برخورداری از سنگ آهن ارزان قیمت از معادن دولتی باز هم حاضر به عرضه پایین تر از نرخ جهانی نیستند گفت: در چنین شرایطی معادن که عمدتا کوچک و اصطلاحاً غیر متعارف هستند بیشترین آسیب را از عوارض 25 درصدی خواهند خورد. تنها بخش کوچکی از معادن قدیمی که تجهیز هستند و عیار بالایی دارند و به نوعی تحت پوشش حمایت های دولتی هستند در معرض خطر تعطیلی و ورشکستگی قرار نمی گیرند.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ادامه اداد: اکنون دولت تنها به فکر تامین نیاز تولید بخش نورچشمی خود (فولادسازان) است و هیچ اعتنایی به بازار و تولید سنگ آهن ندارد و از خطری که این محصول را تهدید می کند در غفلت است.

خبرهای بدی برای سنگ آهن در راه است


«چنین تصمیمی برای سنگ آهن باعث کاهش صادرات این محصول خواهد شد که در طی یک تا دو ماه آینده دولت باید منتظر خبرهای بدی در رابطه با از دست رفتن بازار های این محصول باشد». این فعال معدنی ادامه داد: هدف اصلی از وضع این بخشنامه آن است که قیمت سنگ آهن تنها به نفع بخشی از زنجیره تولیدات معدنی (فولاد) کاهش یابد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید