تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸
یک کارشناس ارزی در گفتگو با اقتصاد۲۴ پیش‌بینی کرد؛

تخمین آینده قیمت دلار / قیمت واقعی دلار چقدر است؟

یک کارشناس بازار ارز می‌گوید: گمان نمی‌رود بازارساز (بانک مرکزی) بگذارد که قیمت‌ها از کانال 13 هزار تومان فراتر رود و این احتمال بسیار قوی است که اگر فضا به همین نحو باشد و عامل خاص سیاسی اقتصادی در میان نیایید تا بهمن‌ماه شاهد این هستیم که دلار در کانال 13 هزار تومان به سر ببرد.
قیمت دلار
اقتصاد24- قیمت ارز به‌خصوص قیمت دلار طی روزها و هفته‌های گذشته با جهش‌های جدی روبرو بوده به‌نحوی‌که طی یک بازه زمانی حدوداً دو ماهه از کانال 11 هزار تومان به کانال 13 هزار تومان وارد شده است. شیب قیمت دلار سؤالات بسیاری را از دلایل این اتفاق ایجاد کرده است، سؤالاتی که مهم‌ترین آن‌ها چرایی این رخداد و همچنین آینده قیمت دلار طی هفته‌ها و ماه‌های آینده است. افزایش یا کاهش قیمت دلار موضوعی است که به دلیل تأثیر پذیرفتن دیگر بازارها از متغیرهای قیمت دلار همیشه توجه‌های ویژه‌ای را به خود معطوف می‌کند.

به همین جهت و برای بررسی دلایل افزایش قیمت دلار و آینده قیمت دلار خبرنگار اقتصاد24 با علیرضا عباسی کارشناس بازار ارز به گفتگو نشست که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

* دلایل افزایش قیمت دلار و ورود قیمت این ارز از کانال 11 هزار تومان به کانال 13 هزار تومان طی حدوداً دو ماه گذشته را در چه عواملی می‌دانید؟

- به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل چنین رخدادی نقش‌آفرینی دولت است و این افزایش قیمت سیاستی است که بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز در پی آن بوده و موضوعی است که به‌تناوب و در بزنگاه‌هایی در گذشته نیز دولت آن را اعمال کرده است. دلیل انجام این سیاست ارزی از جانب بازارساز نیز به این سبب است که قیمت دلار متناسب با نرخ تورم اصلاح نشده بود و این موضوع در صورت ادامه اتفاقی همچون انفجار قیمت‌ها در سال گذشته را رقم می‌زد. بانک مرکزی این هدف را دنبال می‌کند که برای بازار ارز به‌خصوص دلار نرخ بازدهی صفر ایجاد کند و به این نحو تلاش دارد تا قیمت‌ها را اصلاح کند.

اما این موضوع تنها دلیل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نیست بلکه به این جهت که به هر کد ملی تنها یک‌بار در سال مقدار نه‌چندان زیادی ارز تعلق می‌گیرد، لذا افرادی که نیازمند ارز بیش از این هستند به سمت بازار غیررسمی می‌روند و این بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و درنهایت با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال میلادی و زمان مفاصاحساب شرکت‌هایی که فعالیت بین‌المللی دارند تأثیرات محدودی بر روی بازار ارز می‌گذارند.

همچنین نکته دیگری که در افزایش قیمت ارز نقش‌آفرین است ناآرامی‌ها در منطقه به‌خصوص در عراق و لبنان است، به‌خصوص عراق که کاهش صادرات و اختلال در آن به دلیل ناآرامی‌ها در این کشور است که باعث شده تا حدودی عرضه ارز را تحت تأثیر قرار دهد و ازاین‌جهت در کنار دیگر ارزها قیمت دلار نیز رشد داشته است.
تمام این عوامل در یک‌سو قرار دارد اما سوی دیگر ماجرا این است که در بازار فعلی، بازارساز با تاکتیک غافلگیری نوسان‌گیران به دنبال آن است که تأثیر آن‌ها را در بازار کاهش دهد.

آینده قیمت دلار 


* طی روزهای گذشته قیمت ارز آزاد در جایی همچون سبزه‌میدان به 14 هزار تومان نیز رسید. فکر می‌کنید در روزها و هفته‌های آینده قیمت دلار در کدام سطح مبادله شود و آیا باید منتظر باشیم میانگین قیمتی 13 هزار تومان خریدوفروش شود یا اینکه شاهد نوسان مثبت یا منفی دلار آزاد باشیم؟

- بازارساز به‌نوعی تلاش می‌کند تا رفتار بازیگران خرد را تحت کنترل بگیرد به‌گونه‌ای که این بازار را برای این افراد از جذابیت و سودآوری تهی کند. به همین جهت و بااینکه بانک مرکزی تا حدی قابل‌توجهی فعلاً احساس می‌کند در سیاست‌های کنترلی خود موفق بوده است، گمان این نمی‌رود بازارساز بگذارد که قیمت‌ها از کانال 13 هزار تومان فراتر رود و این احتمال بسیار قوی است که اگر فضا به همین نحو باشد و عامل خاص سیاسی اقتصادی در میان نیایید تا بهمن‌ماه شاهد این هستیم که دلار در کانال 13 هزار تومان به سر ببرد.

چیزی که هم‌اکنون در بازار شاهد هستیم یک نرخ تقریباً تعادلی و شناوری است که بر مبنای سیاست بازارساز اتخاذ می‌شود و بازارساز با اقداماتش در بازار ارز تلاش کرده در کنار تمامی هدف‌هایش با افزایش نسبی قیمت و آوردن آن به کانال 13 هزار تومان و تلاش برای تثبیت آن در این کانال به نفع صادرات و به ضرر واردات عمل کند.

* آیا معتقدید که بازارساز روند را به‌گونه‌ای کنترل می‌کند که سوداگران بازار ارز دست‌خالی خواهند بود و جذابیت این بازار برای کسانی که به فکر سرمایه اندوزی از این راه هستند کاهش خواهد یافت؟

- بله به نظر که همین‌طور است زیرا روند کنترلی که بازارساز بر مبنای اقتصاد رفتاری در پیش‌گرفته این را نشان می‌دهد. اگر به یاد بیاورید در سال گذشته هم در همین آذرماه حدود قیمتی نزدیک به آنچه این روزها تجربه می‌شود را شاهد بودیم و اگر فردی یا سرمایه‌گذاری در آن زمان به‌قصد سوداگری وارد بازار شده بود الان بعد از گذشت یک سال با بازدهی صفر روبرو می‌شد. این در حالی است که اگر این فرد در بازارهای سرمایه‌ای دیگر همچون بازار سرمایه یا دیگر بازارها سرمایه‌گذاری کرده بود طی این یک سال سود قابل‌توجهی در انتظارش بود. همین دلیل محکمی است که جذابیت بازار ارز برای سوداگران تا حد زیادی ازمیان‌رفته باشد.

* آیا این روزها با تمام اتفاقاتی که در رابطه با افزایش قیمت بنزین شاهد بوده‌ایم که دامنه سیاسی اجتماعی بسیاری نیز یافت، جو روانی ایجادشده قدرت بازارساز را از زاویه تأثیرگذاری بر بازار نکاسته است؟

- همان‌طور که استحضار دارید قیمت ارز تابع عرضه و تقاضا است. از باب عرضه و از سال گذشته که با دور تحریمی شدیدی به‌خصوص در حوزه ارزآور نفت مواجه شدیم یک بخش مهمی از منابع ارزی درآمد کشور در محاق قرار گرفت و این باعث شد که ما به بخش مهمی از درآمد ارزی کشور دسترسی نداشته باشیم و در این حوزه دچار محرومیت جدی شویم؛ اما با تمام این احوال در بخش صادرات غیرنفتی و سایر درآمدهای ارزی دولت توانست فضا را به‌گونه‌ای به‌پیش ببرد که در حوزه ارز کشور در شرایط بحران قرار نگیرد و با مدیریتی که در این زمینه شد امروز یک ثبات نسبی رسیده‌ایم. در ادامه نیز اگر دولت بتواند فضا را به نحوی مدیریت کند که در سال رقمی در حدود 25 تا 30 میلیارد دلار درامد ارزی حاصل شود می‌توان قدرت ارزی بازارساز را بیش از آنچه امروز هست در کنترل بازار دید.

با مجموع این دلایل بازیگران خرد توانایی ایجاد یک انفجار قیمتی را در بازار ارز ندارند و به همین خاطر تصور می‌رود که هر اتفاقی در بازار ارز از باب قیمت می‌افتد بخش اعظم آن در اختیار بازارساز قرار دارد و دولت بر مبنای یک اقتصاد رفتاری تا به اینجای کار توانسته تا رفتار بازیگران ارز را تا حدود قابل‌توجهی مدیریت کند و به همین سبب است که هیجانات متأثر از وقایع آن‌گونه که باید نتوانسته از قدرت بازار ساز بکاهد.

سرکوب شدید تقاضای واقعی ارز منجر به کاهش شدید قیمت شده است


* وزیر اقتصاد اخیراً گفته‌ است که قیمت واقعی دلار 8500 تا 900 تومان است، آیا به عقیده شما این بازه قیمتی نرخ واقعی دلار است؟

- آنچه اعلام‌شده رقم دقیقی نیست و معتقد نیستم که امروز نرخ واقعی دلار این قیمت نیست. بر اساس سنجش بازار ارز و آنچه نیاز واقعی بازار ارز نامیده می‌شود را در نظر بگیریم نرخ ارزی چون دلار طبیعتاً بیش از این قیمتی است که از طرف وزیر اقتصاد اعلام‌شده است؛ چه کسی است که نداند سرکوب شدید تقاضای واقعی ارز منجر به کاهش شدید قیمت شده است و اگر این سیاست سرکوب تقاضا را بخواهیم در متغیرها لحاظ کنیم نمی‌توانیم عدد دقیقی برای نتیجه سؤال قیمت واقعی دلار به دست بیاوریم.
مدل‌های ریاضی روشنی برای محاسبه نرخ واقعی ارز وجود دارد ولی ازآنجاکه آمار اقتصادی در حال حاضر به‌صورت شفاف ارائه نمی‌شود و همچنین بی‌توجهی به موضوعی که بخش اعظم مدل قیمت‌گذاری نرخ ارز را شامل می‌شود یعنی تابع بودن آن از عرضه و تقاضا به‌گونه‌ای که نیاز واقعی در آن لحاظ نمی‌شود، در کنار این‌که بازیگران شفافی نیز در این توابع عرضه و تقاضا حضور ندارند؛ نمی‌توان به‌راحتی نرخ واقعی ارز را اعلام کرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول

معصومه حائری، عروس امام خمینی که بود؟

رستاخیز یکخوابه‌ها + جدول آپارتمان های ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران

تغییر قیمت لاستیک خودرو + عکس

فرونشست به آثار باستانی ایران رسید

صعود محسوس انس جهانی طلا

توهم آمریکایی درباره خاورمیانه پرآشوب / پشت پرده سیاست‌های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

فیلم/ اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

شنبه محبوب و پنجشنبه مغموم؛ صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

فیلم/ مسابقه خنده‌دار فوتبالی

آماری هولناک از فقر در کشور؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

افت شدید مصرف لبنیات در ایران

اولین شوک بازار امسال با افزایش قیمت پیاز!

پایان سکوتِ مجلس مقابل دولت، هرچند دیرهنگام / قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

دلار هرات در مرز ورود به کانال ۶۱ هزار تومان

دلار ریتم افزایشی قیمت طلا را بر هم زد

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی