تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

چرا کشاورزی سنتی ما باید به سمت نوآوری برود؟/ از «دره غذا» در هلند چه می‌دانید؟

یک کارشناس ترویج آموزش کشاورزی گفت: ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه کشاورزی ضروری است چون بهره‌وری مزارع ما پایین است و با ورود فناوری این بهره‌وری می‌تواند بالا برود. ورود استارت‌آپ‌ها به بحران‌هایی مثل خشکسالی هم می‌تواند این بحران‌ها را کاهش دهد.
کشاورزی سنتی
امیرحسین احمدی، شقایق صفی‌خانی، اقتصاد24- دکتر الهام فهام کارشناس ترویج‌ آموزش کشاورزی است که درباره استارت‌آپ های بخش کشاورزی و فعالیت های آنان در دنیا تحقیقات زیادی کرده است. بخش اول گفت‌و‌گوی وی با اقتصاد24 پیش از این منتشر شده بود.

هم‌اکنون مشروح بخش دوم مصاحبه وی درباره کسب و کارهای نوین کشاورزی را می‌خوانید.

** آیا دانش­‌آموختگان کشاورزی با توجه به شناختی که از زیست‌بوم و فرهنگ منطقه خود دارند می‌توانند به ترویج دانش امروز کشاورزی بپردازند؟

این بحث، بحث خوبی است؛ دانش‌­آموختگان حوزه کشاورزی هم با زیست­‌بوم منطقه خود آشنا هستند و هم از دانش فنی برخوردارند و مهم­‌تر از همه فرهنگ منطقه خود را می‌شناسند. می­توان از این ظرفیت برای مباحث ترویج فناوری استفاده نمود اما انتظاری که از دانش‌آموخته کشاورزی می‌رود این است که خود به فضای کسب­‌و­کار فناورانه وارد شود و ایده‌ه­ای را با توجه به نیازی که وجود دارد مطرح کند و رشد دهد چرا که دانش‌­آموختگان کشاورزی فقط در تهران مستقر نیستند بلکه در اکثر نقاط کشور حضور دارند که نیازهایی متفاوت در بخش کشاورزی دارند.

اگر بتوانیم دانش­‌آموختگان را توانمند کنیم و با دوره­های آموزشی و تجربی آن‌ها را با فضای استارت­‌آپی و مهارت­‌های نرم(Soft Skills) آشنا سازیم، ورود استارت‌آپ­‌ها به بخش کشاورزی تخصصی­‌تر و بیشتر مبتنی بر فناوری خواهد شد اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که این راهکارها باید طوری اعمال شود که رشد قارچ­‌گونه صورت نگیرد یعنی کسی که واقعا ظرفیت و ایده کار استارت­‌آپی را دارد و از منطقه خودش اطلاعات کافی دارد وارد این فضا شود.

** در سطح کشور کشاورزانی داریم که تجربه بسیار زیادی در حوزه کشاورزی دارند و از علم کشاورزی هم بهره‌مندند و همچنین با روند تغییرات روز کشاورزی در جهان آشنا هستند؛ برای معرفی و حتی ایجاد یک فناوری می‌توان از آن ها کمک جُست؟

یکی از روش­‌های ترویج و آموزش کشاورزی، استفاده از افراد خبره کشاورزی است؛ چون فرد تجربه این کار را دارد و کسی که تجربه دارد می­‌داند مشکلات چه چیزهایی هست و راه­‌حل­ها چه می‌تواند باشد و وقتی هم که حرفی در این موارد بزند، کشاورز عادی حرف او را به راحتی می‌­پذیرد. می‌­توانیم از این افراد برای معرفی یک فناوری استفاده کنیم و اگر افرادی وجود داشته باشند که در سطح بین­‌المللی فعالیت کرده باشند می‌توانند در زمینه تخصصی خود، برای پذیرش فناوری نقش مهمی ایفا کنند و به عنوان افراد خبره بخش کشاورزی به معرفی فناوری بپردازند.

** در سطح کشور ما تعدادی استارت‌آپ هستند که خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند؛ وقتی کشاورز معیشتی توانایی توسعه ابزار و ادوات خود را برای رونق کشت ندارد، آیا ممکن است که برای مشاوره پول بپردازد؟

در حال حاضر در کشورهای مختلف تعدادی از استارت‌آپ‌های کشاورزی ماهیت مشاوره‌ای و ترویجی دارند و کشاورزان برای گرفتن مشاوره، پول می‌پردازند. به عنوان مثال، وقتی کشاورز زودتر از وضعیت آب­‌و­هوایی مطلع شود و بداند که چه زمانی باید محصولش را برداشت کند تا از گزند مسائل طبیعی در امان بماند و او را دچار ضرر بزرگ‌­تر نکند، این کار را انجام می‌دهد و این برای کشاورز خیلی ارزشمند است و به همین دلیل بساری از استار‌ت ­آپ­‌های خارج از کشور در این زمینه وارد شده‌­اند. زمانی که کشاورز برای مساله­ای که با آن مواجه شده است سریعا مشاوره دریافت کند و آن را استفاده کرده و نتیجه مثبت آن برایش ملموس شود، مثلا نتایجی از قبیل بهبود وضعیت خاک، افزایش محصول، دفع و یا پیشگیری از آفات و غیره، در این صورت برای این مشاوره هزینه خواهد نمود.

 

* برخی ابزارهای کشاورزی نوین، مثل کمباین پنبه قیمت بسیار بالایی دارند و استفاده از آنها هم فقط برای یک کار خاص است که در سال بیشتر از ۵ روز طول نمی‌کشد؛ حالا فرض می کنیم شرکتی می خواهد یک فناوری اینچنینی را تولید کند اما این پذیرش به خاطر هزینه بالا صورت نخواهد گرفت و کشاورز ترجیح می‌دهد با روش سنتی کار خود را انجام دهد؛ برای این مسئله چه راه حلی وجود دارد؟

– یک نکته‌ در بحث نوآوری‌ها در بخش کشاورزی وجود دارد و آن، “نوآوری در زمینه‌های کسب و کار” است، در زمینه نوآوری در کسب و کار برای چنین مسئله‌ای که گفتید یکی از راهکارها، “اشتراک نهاده” یا دارایی است یعنی استارت‌آپی می‌تواند وارد فعالیتی پر هزینه شود و  فناوری های مختص جامعه کشاورز منطقه ای خاص را ابداع کند و به گونه‌ای برنامه ریزی کند که کشاورزان بیایند و آن ماشین یا هر چیز دیگر را از او کرایه کنند، استفاده کنند و سپس تحویل دهند.

 

**ماهیت استارت­‌آپ­‌های کشاورزی در کشورهای دیگر چگونه است؟

اگر نوع و ماهیت استارت­‌آپ­‌های کشاورزی را در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته بررسی کنیم، به نکته جالبی می‌رسیم که در کشورهای در حال توسعه استارت‌آپ­‌هایی که مبتنی بر خدمات آنلاین هستند سهم بسیار بالاتری دارند به این دلیل که ارزان‌تر هستند و رشد سریع­تری دارند ولی استارت­‌آپ­‌هایی که فناوری‌­های پیچیده تولید می‌­کنند در کشور­های توسعه یافته مثل هلند بیشتر فعالیت دارند،در کشوری مثل هلند، دغدغه "پذیرش فناوری" از اساس مطرح نیست؛ یعنی فناوری تولید می‌شود و به راحتی به فروش می‌رسد. هلندی‌ها دره‌ای به نام "دره غذا" دارند که استارت‌­آپ‌­های حوزه کشاورزی در آن فعالیت می‌کنند؛ این دره نزدیک دانشگاه واخنینگن هلند است و تعامل سازنده­ای میان این دانشگاه و استارت‌­آپ‌­ها وجود دارد. حتی دفتری دارند که دانش­آموخته‌­های کشاورزی را به آنجا معرفی می­کنند. "دره غذا" یک اکوسیستم استار‌ت‌­آپی کشاورزی است؛ سرمایه‌گذاران، خود در آنجا وجود دارند و هر یک از بازیگران این اکوسیستم می‌توانند از مزایای آن بهره برند و وقتی استارت­‌آپی در چنین جایی فعالیت می­کند دغدغه پذیرش فناوری خود را ندارد.

در هند روندی شبیه به ایران وجود دارد. در کشورهایی مثل هند و ایران پذیرش فناوری از طرف کشاورزان نیاز به کار بیشتری دارد و به همین دلیل است که ترویج و آموزش کشاورزی در این دو کشور اهمیت بیشتری پیدا می­کند.
پیچیدگی­های بحث زیاد است ولی واقعا ظرفیت برای ورود استارت­‌آپ­‌های فناوری محور به بخش کشاورزی وجود دارد و نیاز است که بسترسازی و حمایتی خاص برای آن اعمال شود چون ماهیت این استارت­‌آ‌‌پ­‌ها با استارت‌­آپ‌­های موجود که بیشتر خدماتی‌اند متفاوت است.

**کشاورزی در ایران بیش‌تر سنتی است و این استارت­‌آپ­‌ها می­خواهند به روش مدرن عمل کنند در این میان چه اتفاقاتی می­افتد و چه راه حلی برای نزدیک شدن این دو به هم وجود دارد؟

برای مثال یک استارت‌­آپ در زمینه سنسورها در حوزه کشاورزی وارد می‌شود؛ یکی از کاربردهای سنسور تشخیص رطوبت خاک است. این فناوری شاید خیلی به اندازه مزرعه و پیچیدگی­های بحث خرد بودن مزارع ارتباط چندانی نداشته باشد و بحث هوشمندسازی مزرعه است که با نرم­‌افزار مدیریت مزرعه و نصب سنسورها و آموزش به کشاورز اتفاق خواهد افتاد اما کشاورزی که سوادش کم است و جزء "نو پذیران" است با این فناوری مشکلی ندارد ولی کشاورزی که سواد پایینی دارد و در پذیرش فناوری جزء اکثریت دیر و دیرپذیران است، از فناوری گریزان است و یکی از دلایل گریز او از فناوری به رابطه فناوری با کاربر باز می­گردد که به عوامل مختلفی از جمله احساس راحتی کاربر در کار با فناوری یا عدم نیاز به دانش فنی برای استفاده از فناوری باید توجه شود. بنابراین باید بتوانیم ارتباط کاربر با فناوری را تسهیل کنیم و فناوری­‌ها را طوری طراحی کنیم که کشاورز به راحتی بتواند با آن‌ها ارتباط بگیرد.

بر اساس نکته‌ای که گفتم استارت‌­آپ‌­های کشاورزی به هر حوزه‌ای که بخواهند ورود پیدا کنند باید به دو هزینه‌ای که برایشان ایجاد می‌شود ‌بسیار دقت کنند؛ یکی هزینه آموزش، یعنی هزینه­ای که باید برای آموزش فناوری به کشاورز متحمل شوند و دیگری هزینه بازاریابی است. یکی از حمایت­هایی که دولت می­تواند داشته باشد ارائه کمک هزینه بازاریابی است. به عنوان مثال دولت هند هزینه بازاریابی به استارت‌آپ‌­ها می‌دهد.



 

**آیا صنایع فرآوری محصولات کشاورزی برای ورود استارت­‌آپ­‌ها ظرفیت دارد؟ و اگر بله در کشور ما کسی به این حوزه ورود کرده است؟

در اکثر کشورهایی که دارای اکوسیستم فعال استارت‌­آپی کشاورزی هستند، دو واژه "کشاورزی" و "غذا" با هم و در کنار هم قرار می­گیرند. این امر بیانگر آن است که ظرفیت ورود استارت­‌آپ­‌ها به این بخش جهت ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی فراهم است. در خصوص سوال دوم، در حال حاضر اطلاعات دسته­بندی شده و منسجمی از تعداد و ماهیت استارت‌آپ­‌های فعال و شکست­خورده بخش کشاورزی در کشور وجود ندارد و این امر بحث تدوین سیاست­های حمایتی را برای این بخش را سخت می­کند. بنابراین، در گام اول نیاز به یک پایگاه داده در خصوص این استارت‌­آپ‌­ها می­باشد که
داده­هایی از قبیل زمان ورود استارت‌­آپ، محصول، مشتریان، جذب سرمایه، پایان فعالیت و حتی نحوه خروج در آن ثبت شود.

** درکشاورزی کشور ما، هر محصول چالش­های خاص خود را دارد که ارائه راهکار برای این چالش­ها باید تخصصی باشد. به نظر شما بهتر نیست استارت‌آپ­‌ها را در یک فضای تخصصی وارد کنیم و با توجه به محصول هر منطقه، در هر نقطه کشور استارت­‌آپ‌های متناسب با آن نقطه داشته باشیم؟

می­توانیم مزیت نسبی هر استان را معرفی کنیم تا استارت‌آپ­‌ها چالش­های مرتبط با تولید یا توزیع یا فناوری مرتبط با این محصولات را پیدا کنند و اگر ایده­ای دارند وارد عمل شوند. در این مورد می‌توان از راهکار "چالش نوآوری" استفاده کرد که چالش­های کشاورزی بیان می­شود و استارت‌آپ­‌ها ایده‌­های خود یا حتی محصولات خود را راجع به آن چالش­ها مطرح می­کنند و پس از ارزیابی مورد بهره­برداری و فعالیت قرار می­گیرند.

** اگر استارت‌آپ­‌های کشاورزی که فعال هستند را رصد کنیم می‌بینیم که اکثرا در سال 95 ایجاد شده­اند. این امر علت خاصی دارد؟

یکی از دلایل این اتفاق می‌تواند به شناخته شدن حوزه کشاورزی به عنوان حوزه دارای ظرفیت ورود استارت­‌آپ­‌ها باز گردد که در پنج سال گذشته در جهان رشد بالایی داشته است که به طور حتم این موج به کشور ما هم رسید. در بخش کشاورزی، سهم جهانی استارت‌­آپ‌­ها شش دهم درصد است ولی آمار جالب این است که میزان رشد سالانه تشکیل استارت‌آپ­‌های فناورانه کشاورزی از سال 2008 تا 2016 سالانه 14.3درصد بوده است در صورتی که میانگین جهانی رشد استارت­‌آپ‌­ها به طور کلی، چهار و نیم درصد بوده است. یعنی رشد استارت‌­آپ­‌های کشاورزی بیش از میانگین جهانی رشد استارت‌­آپ‌­ها بوده است. از سوی دیگر، تمایل سرمایه­گذار نیز زیاد شده و رشد ارزش تأمین مالی به طور کلی 143 درصد بوده است و این یعنی ظرفیت ورود استارت‌­آپ‌­ها به کشاورزی در حال شناخته شدن و افزایش است.

** امروز می‌توانیم بگوییم در کشور ما آینده شرکت­های نوپا امیدوارکننده است؟

در این شکی نیست که ورود استارت‌آپ­‌های فناوری محور به بخش کشاورزی جهت افزایش بهره­وری و ارزش افزوده ضروری است. اما استارت‌آپ­‌های این بخش برای موفق بودن نیاز به حمایت دارند. بنابراین، نیاز به این مهم می­رود که ابزارها و
برنامه­های سیاستی برای حمایت از آن­ها شناسایی، تعریف و پیاده­سازی شود.

 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد

مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه + عکس

دستگیری زنی که دایی مُرده اش را برای ضامن شدن به بانک آورده بود

فیلم/ با حمله دوباره اسرائیل تاکتیک پاسخ ما متفاوت خواهد بود

تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟

فیلم/بلایی که بازیگر معروف زن بر سر گربه‌ها آورد

پراستفاده‌ترین ارز‌های فیات برای معاملات رمزارزی

ضرب سکه‌های طلا خیانت به سرمایه‌های کشور است

فیلم/ اقدام نمایندگان مجلس آمریکا علیه معافیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران

فیلم/ اوضاع وخیم خیابان‌های دبی بعد از وقوع سیل

دلایل سیل نابهنگام در ایران؛ چرا سیل بهاره دبی را برد؟

ترمز‌های رشد بورس در سایه همه نااطمینانی‌ها کدامند؟

چرا پهپادهای سپاه چند ساعت طول کشید به اسرائیل برسد؟

نفت در کشاکش تنش‌های ژئوپلیتیک

با ۵ میلیارد کجای تهران می توان خانه خرید

زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد

ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور چه بود؟

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل نفت آبادان