چرایی اختلاف زیاد فرودگاه امام با فرودگاه دوبی/ شرکتهای هواپیمایی حاضر به انتخاب ایران به عنوان مسیر تزانزیتی نیستند
شهر فرودگاهی ظرفیت بالقوهای است که با نزدیکی به پایتخت میتواند درآمد سرشاری را نصیب کشور کند اما این ظرفیت به دلایل گوناگون یا آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است و متاسفانه استاندارد فرودگاههای ما با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد.
اقتصاد۲۴ – شهرهای فرودگاهی این روزها نقش مهمی در اقتصاد کشورها ایفا می کنند و با حلقه زدن بسیاری از فعالیتهای غیرپروازی پیرامون عملکرد هوانوردی، شهرهای فرودگاهی به سرعت در حال شکلگیری یک ساختار پسامدرن هستند؛ از سوی دیگر به عنوان ابزار رقابتی شدن اقتصاد محلی و پیشرانههای رشد و گسترش جدید شهری عمل می کنند که نمونه های موفق آن گواه این مطلب است اما همین ظرفیت های بالقوه آنچنان که باید در شهر فرودگاهی امام عملیاتی نشده است و متاسفانه استاندارد فرودگاه های ما با استاندارهای جهانی فاصله ای بسیار دارد .
فرودگاه امام و فرودگاه دبی؛ اختلاف از زمین تا آسمان
بهترین مثال درباره استاندارد جهانی شهر فرودگاهی در نزدیکی ایران، فرودگاه دبی است که از نظر جابجایی مسافران خارجی، به عنوان پررفت و آمدترین فرودگاه جهان شناخته شده است به طوری که در سال ۲۰۱۶ این فرودگاه بیش از ۸۳ میلیون مسافر را جابجا کرده است. همچنین به دلیل داشتن ۲۹۰۰ هکتار مساحت رتبه یک بزرگترین فرودگاه های جهان را نیز از آن خود کرده است اما سوال اینجاست که چرا شهر کوچکی به نام دبی که از لحاظ مساحت تفاوت زیادی با تهران و کلانشهرهای ایران دارد توانسته به این جایگاه در شهر فرودگاهی برسد اما فرودگاه امام خمینی(ره) که نام «بین المللی» را نیز یدک میکشد، نتوانسته است حتی خود را به این شاخص ها نزدیک کند؟
جالب است بدانید زمانی قرار بود در ایران با راه اندازی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران، این فرودگاه به مرکز پروازهای منطقه تبدیل شود ولی ساخت این فرودگاه که تقریباً همزمان با تاسیس کشور امارات متحده عربی بود، آنقدر به درازا کشید که فرودگاه دوبی، این جایگاه را نصیب خود کرد. از سوی دیگر اکثر مسافران جابجا شده در فروگاه های ایران، شهروندان ایرانی بوده اند و لذا ارزآوری خاصی از این رهگذر نصیب کشور نشده است ولی قریب به اتفاق مسافران جابجا شده از فرودگاه دوبی را اتباع خارجی تشکیل می دهند که بدین ترتیب این فرودگاه به چاه نفتی دائمی برای امارات متحده عربی و مشخصاً دبی تبدیل شده است.
حال این شرایط را با فرودگاه امام مقایسه کنید؛ معطلی مردم پشت گیت ها پدیده ای جدید نیست و بارها مردم در صفحات اجتماعی خود از نبود نظم، همراه با تاخیرهای طولانی در تحویل بار ناراضی بوده اند و به انعکاس این مسئله پرداخته اند.
جنس گلایههای مردم از فرودگاه امام در شبکه های اجتماعی
برخی از شهروندان در شبکه های اجتماعی از کمبود امکانات فرودگاه امام سخن گفتهاند. برای مثال حسام در توییتر نوشته است: «زیر یکی از تابلوهای اطلاعات پرواز فرودگاه امام نوشته به شهر فرودگاهی امام خوش آمدید، (اگر) این شهره، پس فرودگاهی مثل دبی و لندن چی هستن؟»
شهروند دیگری می نویسد: «فرودگاه امام خمینی تهران از خلوتی شبیه یکی از فرودگاه های محلی در نقطه دوری از دنیا بود. دعا کنیم فصل بهار توریست ها بیشتر باشند».
شهروند دیگری توییت کرده است: «بدترین قسمت سفر به ایران مشکلات فرودگاه امام است، فرودگاه کوچک و کم امکانات و آبروبر. آدم دلش می گیرد از این همه ضعف مدیریت».
فرد دیگری نوشته است: «واضحه که فرودگاه امام برای پذیرش مسافر vip ضعف جدی دارد ولی همینم خوبه که در حد مینیبوس پای پرواز یه فرقی قائل می شن».
نیاز به تسهیلات فرودگاهی داریم
در همین زمینه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره این مسئله به اقتصاد۲۴ گفت: درست است که درحال حاضر برخی شرکت ها از فرودگاه امام به صورت تزانزیت و انتقال مسافر به اروپا استفاده می کنند اما تعداد این شرکت ها کم است و جای آن دارد که گسترده تر شود. البته بخشی از زیرساخت های دیگر باید در این ارتباط فراهم شود که عمده مشکل آن به مسائل فرهنگی برمی گردد و بسیاری از مسافرین از کشورهای دیگر حاضر نیستند به دلیل ملاحظات فرهنگی از این فرودگاه به عنوان ترانزیت استفاده کنند.
سامانی ادامه داد: اینکه یک فرودگاهی به عنوان هاب منطقه تبدیل شود به برنامه ریزی شرکت های هواپیمایی به عنوان ترانزیت بستگی دارد که در درجه اول نیاز به امکانات و تسهیلات فرودگاهی مانند داشتن هتل فرودگاهی، تسهیلات داخلی فرودگاه و سهولت انجام روادید دارد که متاسفانه چنین امکاناتی در فرودگاه امام با استاندارد جهانی فاصله دارد و لازم است تا بخشی از این زیرساخت ها در چارچوب استانداردهای لازم فراهم شود تا شرکت های فرودگاهی، فرودگاه امام را به عنوان مقصد ترانزیتی خود انتخاب کنند.
بسیاری از شرکت های هواپیمایی، ایران را به عنوان مسیر تزانزیتی خود انتخاب نمی کنند
کاپیتان محمود ضرابی خلبان بازنشسته نیز در این باره به اقتصاد۲۴ گفت: تحریم ها باعث شده جهان با ما سرلجبازی بیافتد به طور مثال کره جنوبی و چین که سالها با ما همکاری میکردند در حال حاضر حاضر به همکاریهای اقتصادی با ما نیستند. تجار این کشورها نیز همین رویه را در پیش گرفتهاند.
ضرابی معتقد است: متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که بسیاری از شرکت های هواپیمایی، ایران را به عنوان مسیر تزانزیتی خود انتخاب نمی کنند که این مسئله ناشی از ابعاد سیاسی، اقتصادی و همچنین آثار منفی تحریم های آمریکا است که نهایتا باعث شده است ترجیح شرکت های هواپیمایی براین باشد که با کشورهای دیگر مسیرهای تزانزیتی را انجام دهند. البته از کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها قطر و عمان با ما ارتباط دارند و مابقی به خواست آمریکا تن داده اند و مقابل ایران ایستاده اند.