ای کاش برنامه دولت خاتمی برای بنزین از 14 سال پیش اجرا میشد/ رایآوری دولتها برای چهار ساله دوم، عامل تثبیت قیمت بنزین
خدری گفت: اگر از زمان دولت آقای خاتمی به تدریج قیمت بنزین افزایش پیدا میکرد هم مردم این موضوع را قبول میکردند و هم رشد منطقی اتفاق میافتاد اما در شرایط فعلی با توجه به رشد تورم و اینکه بسیاری از مردم زیرخط فقر هستند، افزایش قیمت بنزین به مردم فشار زیادی میآورد.
محمد آیتی، اقتصاد24- پس از حاشیههای ایجاد شده درباره افزایش احتمالی قیمت و سهمیهبندی بنزین، مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت پس از دو ساعت جلسه غیرعلنی اعلام کرد که با سهمیهبندی بنزین مخالف است، موضوعی که علیرغم تکذیب آن باز هم مردم را نگران کرده و برخی ها را هم به صف پمپ بنزینهای شهرهای مختلف کشانده است.
عبدالحمید خدری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد24 در خصوص بهترین راهکار برای سهمیهبندی بنزین گفت: بهترین راهکار در شرایط فعلی، لغو سهمیهبندی بنزین است زیرا فضای جامعه به گونهای نیست که بتوان به آرامی آن را مدیریت کرد.
وی با اشاره به شایعه سهمیهبندی بنزین در هفته گذشته و واکنش مردم افزود: ما در بین مردم هستیم و جو روانی ناشی از این خبر را شاهد بودیم و نباید به مشکلات مردم دامن بزنیم.
خدری گفت: اگر برنامه دولت آقای خاتمی اجرا و به تدریج قیمت بنزین افزایش پیدا میکرد هم مردم این موضوع را قبول میکردند و هم رشد منطقی اتفاق میافتاد اما در شرایط فعلی با توجه به رشد تورم و اینکه بسیاری از مردم زیرخط فقر هستند، افزایش قیمت بنزین به مردم فشار زیادی میآورد.
نماینده بوشهر در مجلس ادامه داد: دولتها ملاحظاتی مثل رایآوری در دور دوم رقابت انتخاباتی یا موارد دیگری دارند که این دلایل باعث عدم تصمیمگیریهای کلان میشود که این خود ظلم بزرگی به مردم است و اگر بدون توجه به بازیهای سیاسی از گذشته تاکنون دولتها تصمیمات مهم را اتخاذ میکردند اکنون شاهد این همه حجم از مشکلات نبودیم.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کاملا مخالف افزایش قیمت سوخت هستم افزود: اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد مخالفتی ندارم اما قبل از هر چیز باید مصرف بهینه سوخت را بین مردم نهادینه کنیم، چرا که آمار مصرف بالای 135 میلیون لیتر در روز را هم داشتهایم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: اگر شرایط اقتصادی کشور مناسب باشد موافق سهمیهبندی بنزین هم هستم به شرط اینکه بار روانی منفی روی مردم نداشته باشد ولی در شرایط فعلی اقتصاد کشور، سهمیهبندی و احیای دوباره کارت سوخت میتواند باعث تورم شود وگرنه در شرایط عادی باید به گونهای باشد که همه مردم به صورت یکسان از این یارانه استفاده کنند که حتی اگر درصدی از مردم وسیله نقلیه شخصی هم نداشتند به گونه دیگری به حق خود برسند که قطعاً این روند به عدالت نزدیکتر است.