تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸
عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران:

مترو تنها وسیله حمل و نقل عمومی نیست

به گفته کرمانشاهی مترو وسیله حمل و نقل خوبی است، اما به دلیل گران بودن باید از جایگزین‌های ارزان‌تر مانند قطار‌های سبک شهری که روی زمین حرکت می‌کنند، استفاده شود.
قظار شهری
اقتصاد24- شهاب الدین کرمانشاهی عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران  گفت: شبکه حمل و نقل عمومی تهران بیش از حد شلوغ است و این حرف که مردم استفاده نمی‌کنند کاملا تصور اشتباهی است، بلکه مردم زیاد هم استفاده می‌کنند.

مسائل برای مردم شفاف شود


کرمانشاهی گفت: مردم نشان داده اند که اگر خدمات قابل قبولی دریافت کنند از آن استفاده می‌کنند در نتیجه نیازی به توصیه مجدد برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیست.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما در ساعات اوج، اضافه تقاضا داریم، افزود: باید برای مردم شفاف شود که تغییر طرح ترافیک چقدر درآمد برای شهرداری داشته و مردم بدانند که این مبلغ قابل توجه نیست، اما این قیمت گذاری باید تلنگری برای مردم در جهت تفکر به تغییر در حمل و نقل خود باشد.
وی ادامه داد: مردم از قیمت گذاری طرح ترافیک راضی نیستند، اما اگر توضیح داده شود که چرا این طرح اجرا شد یا درآمد حاصل از آن خرج چه چیزی می‌شود و این مسئله برای سلامتی شهر بهتر است، قطعا استقبال بیشتری می‌شود.
کرمانشاهی گفت: شهر تهران بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. همچنین ۷ میلیون نفر اطراف تهران زندگی می‌کنند و روزانه ۳ و نیم سفر بین تهران و شهرهای اطراف تبادل می شود؛ بنابراین مشکلات ترافیکی تهران در محدود خود شهر قابل حل نیست.

بی آر تی تنها با ۹ خط، نصف مسافران را جا به جا می‌کند


عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران گفت: در شهر تهران ۹ خط بی آر تی وجود دارد که نزدیک به ۵۰ درصد سفر‌های درون شهری با این خطوط انجام می‌شود؛ بنابراین میزان جابه جایی مسافران این خطوط با ۲۰۰ خط اتوبوس‌های معمولی برابری می‌کند.
وی افزود: اتوبوس‌های بی آر تی نزدیک به ۱۱۵ نفر ظرفیت دارند و مورد استقبال مردم قرار گرفته اند، زیرا کیفیت بهتری از لحاظ جدید بودن ناوگان، خطوط ویژه و تهویه مناسب نسبت به سایر اتوبوس‌ها دارند.
کرمانشاهی درباره جایگزین جدید اتوبوس‌ها افزود: نسل جدید بی ار تی‌ها، قطار‌هایی هستند که دو یا سه واگن داشته و روی زمین حرکت می‌کنند. این قطار‌ها به نام قطار‌های سبک درون شهری یا LRT شناخته می‌شوند.
استاد دانشگاه ادامه داد: قیمت این قطار‌ها ده برابر یک اتوبوس است، اما ظرفیت هر واگن آن ۲ برابر اتوبوس‌ها است. همچنین استفاده از این قطار‌ها در بسیاری از کشور‌های اروپایی و آسیایی موفق بوده است.
وی گفت: در خطوطی مانند خیابان انقلاب و خیابان ولیعصر (عج) استفاده از این قطار‌ها توصیه می‌شود. همچنین در خطوط دیگر اتوبوس‌های برقی می‌توانند جایگزین مناسبی برای سایر اتوبوس‌ها باشند.
کرمانشاهی افزود: این اتوبوس ها با استفاده از باتری کار می‌کنند و آلاینده‌های مانند دی اکسید نیتروژن تولید نمی‌کنند در نتیجه هوا را آلوده نکرده و ضرری برای سلامتی شهروندان ندارند.

مترو خوب است، ولی بسیار گران


عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران گفت: مترو بسیار شیوه خوبی برای حمل و نقل همگانی است، اما باید به این نکته توجه داشت که مترو به شدت پر هزینه است.
وی ادامه داد: توسعه هر یک کیلومتر از مترو، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. به دست آوردن این پول نیازمند فروختن سایر امکانات شهری و آسمان شهر است. در واقع این مبالغ تنها با تراکم فروشی به دست می‌آید.
کرمانشاهی افزود: مدیران شهری نباید تحت فشار باشند که خطوط مترو را توسعه دهند، زیرا راه حل‌های ارزان تری هستند که میتوان به کمک آن‌ها مشکلات ترافیکی را حل کرد. همچنین امکان ایجاد مترو در همه جای شهر وجود ندارد. همچنین مسافران هر نقطه نیز ظرفیت مترو را پر نخواهند کرد.
استاد دانشگاه افزود: مترو از نظر سرعت، کیفیت و ظرفیت بی نظیر است، اما هزینه‌ای که در پی خواهد داشت بسیار زیاد است؛ بنابراین باید از آن در موقعیت‌های درست استفاده کرد.
وی اظهار کرد: شبکه حمل و نقل همگانی ترکیبی از مترو، اتوبوس، تاکسی و قطار‌های شهری است و باید تعادل در استفاده برای شهروندان ایجاد شود.

دلزدگی مردم از شهر، نتیجه وابستگی به خودرو شخصی است


عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران گفت: پررنگ‌ترین عارضه‌ای که از ترافیک به چشم مردم می‌آید، شلوغی، ازدحام یا همان وقت تلف شده در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. اما عارضه مهم‌تر آلودگی هوا و مصرف زمین برای توسعه حمل و نقل است.
وی افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت، بیش از ۵۰ درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند، علاوه بر رژیم غذایی، کم تحرکی به دلیل وابستگی به خودرو‌های شخصی، باعث بروز این مشکلات است.
کرمانشاهی ادامه داد: مهم‌ترین هزینه‌ای که وابستگی به خودر‌های شخصی دارد، خارج کردن شهر از دسترس شهروندان است. به این معنا که و وقتی شهر پر از خودرو می‌شود، مردم رغبتی برای پیاده روی پیدا نمی‌کنند.

منبع: میزان
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جزئیات تازه از نحوه قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان

عکس/ ژست خاص فردین، نصرت و ملک مطیعی کنار هم حدود ۵۰ سال پیش

عکس/ بهروز وثوقی و کهنمویی در نمایی از یک فیلم حدود ۵۰ سال پیش

پرداخت پول برای ثبت مهریه اجباری شد

عکس/ خیابان فردوسی در دوران قاجار چگونه بود؟

خبر بد برای استقلال پیش از بازی با پاختاکور

عکس/ ژست عاشقانه زن و شوهر ایرانی عهد قاجار

ارزان‌ترین سواری داخلی؛ ۴۴۵ میلیون + جدول

تصویری از مرداب زیبای بندرانزلی در دوره قاجار

فرماندار بندر انزلی برکنار شد

فیلم/ شدت تخریب زیاد حمله بامدادی اسرائیل به محله البساطه بیروت

کاری که مهدی تارتار با تراکتوری‌ها کرد

عکس/ تفریحات لاکچری مهدی قایدی در کوه‌های آلپ

بند جنجالی در قرارداد اوستون اورونوف با پرسپولیس

فیلم/ ورود سامانۀ بارشیِ جدید به کشور از فرداشب

عکس/ نمایی از بازار شهر رشت در دوران قاجار

عکس/ توییت عجیب لاریجانی درباره برجام جدید

ورود رئیس جمهور به پرونده علیرضا بیرانوند

نفت برنت افزایشی شد

چرا مولدسازی دارایی‌های دولت به بن بست خورده است؟

افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز

عکس/مجید اسکندری،کسلر سریال «پایتخت» در ۵۲ سالگی

قیمت حباب سکه بزرگ شد

عکس/ جنیفر لوپز عاشق محافظش شد!

مشخصات پهپاد ایرواستار؛ پهپاد همه فن حریف اسرائیلی

هزینه اجاره خانه کم متراژ از هفت حوض تا تهرانپارس + جدول

عکس/ اولین تصاویر هانیه توسلی بعد از رفع ممنوع‌الکاری

هشدار علی ربیعی درباره بحران نفوذ

ماجرای گروگانگیری ۵۰ هزار دلاری افغان‌ها در تهران

دلار تغییر کانال می‌دهد؟

تلویزیون ایران غوطه‌ور در بحران اعتماد و ناکارآمدی/ ۱۴۰۰ ساعت برنامه روزانه برای کدام مخاطب؟/ کیسه پر صداوسیما از بودجه و دستان خالی در برابر مخاطبان

پیش شرط برای سبزپوشی بورس در آذرماه سال ۱۴۰۳

پردرآمدترمدترین مشاغلی که می توان با لپ‌تاپ داشت

راهکار یک نماینده مجلس برای جبران کسری بودجه

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد افزایش می‌یابد؟

اجرای قصاص همسر معاون شهردار و همدستش

قیمت طلا به پرواز در آمد

چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۴؛ هدفگذاری رشد اقتصادی حدود ۴درصد و تورم۳۰درصد

طرح کلینیک ترک بی‌حجابی با هدف جنگ روانی

ترخیص برنج‌های دپوشده از گمرکات کشور

این سه عامل بازار دلار را گرم کردند

حریف پرسپولیس همچنان در بحران

فیلم/ همتى؛ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم

خرید خانه در تهران سخت‌تر از خرید خانه در نیویورک!

وراث منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

مهاجرت یک چهارم استادان دانشگاه؛ خروج ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه انسانی از کشور

یک نماینده مجلس: بورس کالا، بهترین بازار برای عرضه خودرو است

طرح ۲ فوریتی مجلس برای حذف حق ماموریت دلاری

بی‌بی و گالانت و نکاتی درباره حکم دادگاه لاهه

عادل فردوسی پور: به صدا و سیما برنمی‌گردم