اقتصاد ۲۴ - بهروز آقایی اظهار داشت: تجهیزات تخلیه غلات موجود در بندر چابهار شامل سه دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت با نرخ ۷۰ درصد بهره وری فرآیند تخلیه سالیانه هفت میلیون تن کالا را میسر میسازد که این میزان تقریباً ۵۰ درصد واردات کل غلات کشور را شامل میشود.
آقایی افزود: علاوه بر مکندههای مذکور ۶ دستگاه جرثقیل ساحلی با تجهیزات جانبی تخلیه و بارگیری کالای فله شامل شکر و مواد فله معدنی با ۷۰ درصد ظرفیت نرخ بهره وری ۶ میلیون تن را داراست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در صورت اختصاص کالا به بندر چابهار و تأمین ناوگان مناسب حمل زمینی ظرفیت تجهیزات موجود قابلیت تخلیه و بارگیری سالیانه ۱۳ میلیون تن کالا را خواهد داشت که از ظرفیت زیرساختهای ایجاد شده (۸ و نیم میلیون تن) بیشتر بوده است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی و با امعان نظر به زیرساخت بندری و امکان پهلوگیری کشتی کانتینری پست پاناماکس برنامه ریزی تأمین تجهیزات از قبیل جرثقیلهای دروازهای (Gantry Crane) برای بندر چابهار ضرورت دارد که طی سال جاری و سنوات بعد برنامه خرید ۶۵ دستگاه تجهیز استراتژیک برای توسعه فازهای آتی تهیه و در بندر چابهار نصب خواهد شد.
بیشتربخوانید: عملکرد منطقه آزاد چابهار در سالی که گذشت؛ از افزایش محدوده تا انقلاب در زیر ساختها
آقایی گفت: با این وجود ضمن در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور برای انتقال کالای اساسی و اینکه بالغ بر سه میلیون تن کالای اساسی واردات گندم به بنادر جنوبی اختصاص داده شده لذا این جابجایی به نفع مصالح ملی کشور خواهد بود.
مدیرکل بنادر ودریانوری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با حذف فازهای سه، چهار و پنج طرح توسعه بندر شهید بهشتی به درخواست برخی مسئولان عملاً ظرفیت مورد نظر سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس مطالعات از ۸۳ میلیون تن به ۳۵ میلیون تن تقلیل یافته که به تبع آن در تجهیزات طرح نیز متأثر از این تصمیم خواهد بود. امروزه همه فعالان و مسئولان کشوری میبایست برای ترافیک بار و کالا و ایجاد پشتوانههای ریلی و جادهای به جهت بهره گیری مطلوبتر از این زیرساخت عظیم ایجاد شده در بنادر اهتمام ورزیده و از طرح موارد غیر کارشناسی که موجب تشویش اذهان عمومی میشود پرهیز کنند.
منبع: ایرنا