تاریخ انتشار: ۰۳:۱۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۹
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

سودای درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی از محل واردات خوروها از مناطق آزاد/ ماجرای مصوبه‌ عجیب مجلس برای خودروهای بعضا مستهلک

مصوبه کمیسیون تلفیق برای واردات خودرو از مناطق آزاد به داخل سرزمین اصلی، نمی‌تواند اهداف مورد نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را محقق کند.

واردات خوروها از مناطق آزاد

اقتصاد۲۴ - اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی در نشست روز هفدهم دی‌ ماه مقرراتی درباره ورود خودرو‌های غیرآمریکایی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را تصویب کردند. طبق مصوبه نمایندگان قرار شد واردات خودرو به کشور در سال آینده همچنان ممنوع باشد و خودرو‌های خارجی غیرآمریکایی که تا پایان آذر سال ۹۹ وارد مناطق آزاد شده‌اند و ارز آن‌ها پرداخت شده، با پرداخت عوارض مالیات و حقوق گمرکی امکان ورود آن‌ها به سرزمین اصلی فراهم شود.

در این زمینه پیش بینی شده است با مصوبه کمیسیون تلفیق درباره واردات خودرو از مناطق آزاد، ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید برای دولت ایجاد شود؛ درآمدی که مورد تامل است و بسیاری آن را واهی می‌دانند.

البته واردات خودرو بیش از دو سال است که ممنوع اعلام شده است؛ بنابراین قرار بر این است که خودرو‌هایی که در مناطق آزاد موجود است، در مرحله دپو قرار گرفته و شرایط برای ترخیص آن‌ها و ورود به سرزمین اصلی فراهم شود. در واقع مسئله ممنوعیت ورود خودرو به علت مشکلات کشور ناشی از کمبود ذخایر ارزی به وجود آمده بود.


بیشتر بخوانید: ماجرای خودرو‌های دپو شده در مناطق آزاد تشریح شد


در این مصوبه تاکید شده است که براساس این مصوبه، نرخ سود بازرگانی در تناسب با نوع خودرو و سال ساخت باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که در مقایسه قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیرمتعارف (بیش از ۲۰ درصد) برای وارد کنندگان نشود. با این حال آنچه مسئولان مناطق آزاد بر آن تاکید دارند، کمبود میزان خودرو‌های دپو شده در انبار مناطق آزاد و عدم تناسب آن با میزان نیاز سرزمین اصلی است.  البته این مصوبه باید در صحن علنی مجلس نیز به رأی گذشته شود تا پس از تصویب، فرایند اجرای آن گذرانده شود.

آیا ورود خودرو از مناطق آزاد به کشور دستاوردی دارد؟

صحبت‌های ضد و نقیضی درباره تعداد خودرو‌های موجود در مناطق آزاد شنیده می‌شود. از جمله اینکه برخی منابع از وجود ۱۰۰ هزار خودروی دپو شده در مناطق آزاد خبر داده‌اند. با اینحال احمد جمالی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اینباره ضمن رد این آمار، توضیح داد: مجموع خودرو‌های دپو شده در انبار‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه است که تعدادی بر اساس حکم قضایی توقیف شده و تعدادی نیز براساس نظر صاحبان آن‌ها ترخیص نشده است و این تعداد نمی‌تواند تامین کننده نیاز سرزمین اصلی باشد.

او در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی و ۸ منطقه آزاد در کشور داریم، افزود: اگر ۳۰۰ تا ۴۰۰ خودروی دپو شده میان همه این مناطق تقسیم شود به هر منطقه به طور متوسط ۳ تا ۴ خودرو می‌رسد که عدد ناچیزی است.

البته جمالی تاکید دارد که همه خودرو‌ها نیز قابلیت استفاده و انتقال به سرزمین اصلی را ندارند چراکه مدت‌ها است که واردات خودرو ممنوع بوده و برخی از این خودرو‌ها طی سال‌ها در این انبار‌ها به علت آب و هوای شرجی و مرطوب برخی مناطق، مستهلک شده‌اند.

اهداف بودجه‌ای نمایندگان از ورود خودرو از مناطق آزاد

نمایندگان مجلس قصد دارند تکلیف خودرو‌های مانده در گمرکات مناطق آزاد مشخص شود و هدف تنظیم بازار خودرو‌های خارجی در کشور را دنبال می‌کنند. از آنجا که ممنوعیت ورود خودرو‌های خارجی و وضعیت بازار خودرو خارجی به علت بالا رفتن شدید قیمت ارز موجب تنش در قیمت خودرو داخلی شده بود و تولیدکنندگان نیز با توجه به بالا بودن قیمت خودرو خارجی افزایش داده بودند، این نوع مصوبات در واقع در پی آرام کردن شرایط است.

اگرچه به نظر می‌رسد نمایندگان آمار چندان درستی از تعداد و وضعیت خودرو‌های موجود در مناطق آزاد ندارند. ضمناً هدف نمایندگان مبنی بر کسب درآمد دولت از این محل نیز چندان با واقعیت‌ها تطابق ندارد؛ چنانکه  به گفته جمالی؛ در این خصوص باید بیشتر تامل شود و حتی درباره درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی از محل واردات خوروها، باید احتیاط داشته باشیم چرا که بعید به نظر می‌رسد که این مبلغ نیز محقق شود. با فرض پذیرش درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی، یکسری هزینه‌ها به کل اقتصادی کشور برای تامین خودرو‌های مناطق آزاد تحمیل می‌شود که باید هزینه‌ها و درآمد‌ها با هم در نظر گرفته شود. هزینه‌های اجتماعی واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تعدادی از این خودرو‌ها در انبار‌های سازمان تملیکی و تعدادی نیز در انبار‌های سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد و تعدادی از این نوع خودرو‌ها نیز در انبار‌های گمرک و تعدادی در انبار‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند. هنوز سرنوشت این خودرو‌ها مشخص نشده است و معلوم نیست تنها با این مصوبه و بدون لغو ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌توان به اهداف بودجه‌ای که نمایندگان مشخص کرده‌اند، دست یافت یا نه.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است