اقتصاد۲۴ - اکبر یاوری با بیان اینکه ۱۳۶۰ حجره کنار هم در داخل میدان مرکزی میوه وتره بار فعالیت میکنند، گفت: تنها صنفی هستیم که به صورت کلونی اداره میشویم و در نتیجه نظارت بر این تعداد از حجرهها آسانتر از خرده فروشیهای سطح شهر است. زیرا در سطح شهر یک مغازه در شمال یکی در جنوب است. از طرفی سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسان اتاق اصناف در میدان مرکزی میوه و تره بار مستقر هستند و در کمترین زمان ممکن میتوانند حجرهها را رصد کنند.
وی ادامه داد: بعد از اینکه محصولی در باغ تولید میشود باغدار، چون نمیتواند هزینههای جانبی را پرداخت کند بارش را به انبارداران و سورتینگ داران پیش فروش میکند و بار نیز در داخل انبار قرار میگیرد و سپس از آنجا به میدان مرکزی میوه و تره بار منتقل میشود. در میدان مرکزی هم بار براساس عرضه و تقاضا توزیع میشود و نرخ اقلام مختلف نیز در کارگروهی متشکل از نماینده اتحادیه خرده فروشان، نماینده اتحادیه بارفروشان و نماینده وزارت صمت تعیین شده و بار فروش نمیتواند بیشتر از قیمتهای تعیین شده بارهایش را بفروشد.
عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان اضافه کرد:مغازه داران میگویند بارفروشان به ما فاکتور نداده اند. علت این است که نمیخواهند نرخ خودشان را پایین بیاورند. در میدان مرکزی هم تابلو داریم هم فاکتور داریم و فاکتورها زیر نظر وزارت صمت است. مهر و آدرس هم دارد. ولی آنها، چون به سود مصوب قانع نیستند و نمیخواهند فاکتورهایشان را نشان دهند میگویند بارفروشان به ما فاکتور نمیدهند.
وی تصریح کرد:براساس آمارهای اعلام شده صنف خرده فروشان حدود ۶۰۰۰ عضو دارد، ولی از این تعداد تنها۱۲۰۰ نفراز آنها پروانه کسب دارند و حدود ۴۰۰۰ نفر پروانه کسب ندارند. وقتی پروانه کسبی نباشد کنترلی هم برآنها نیست و به کسی پاسخگو نیستند. موانع بازدارندگی مالیاتی هم برای آنها میسر نیست.
بیشتربخوانید:دلایل گرانی میوه
یاوری در پاسخ به اینکه گفته میشود در میدان مرکزی فاکتور صوری به مغازه داران داده میشود که قابلیت پیگیری ندارند و آیا براین موضوع نظارت دارید، گفت: از کجا معلوم که این فاکتورها توسط خودشان تهیه نشده باشد. دسترسی به فاکتور در سطح شهر آسان است. فاکتورهای میدان مرکزی آدرس و مشخصات دارد البته نمیگوییم داخل صنف ما تخلفی نمیشود، اما بسیار کم است.
او در پاسخ به اینکه گفته میشود تعدد دلالان در میدان مرکزی عامل اصلی گرانی میوه است، گفت:دلال کلمه بدی نیست و در همه اصناف حضور دارند و در بسیاری از مواقع کارها را هموار میکنند. برای مثال در تهران در برخی از مناطق طرحهای ترافیک وجود دارد و باید بار قبل از آغاز طرح به دست مغازه دار برسد. مغازه دار نمیتواند خودش مستقیما به میدان برود و خرید کند و قبل از طرح بازگردد؛ بنابراین باید این واسطهها بارش را تهیه کنند و قبل از شروع طرح به مغازه برسانند. یا بسیاری از مغازهها هستند که بار مورد نیاز خود را به صورت تلفنی خریداری میکنند یعنی خودشان حضور ندارند.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به پول کارگری در میدان نیز اشاره کرد و گفت: وظیفه اتحادیه بارفروشان این است که بار را روی باسکول تحویل دهند. از روی باسکول تا ماشین خریدار به عهده خود خریدار است. اگر حق الزحمهای پرداخت میشود بابت باری است که از روی باسکول بر روی ماشین خودشان قرار میگیرد و به بار فروشان مربوط نمیشود.
عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان در پاسخ به اینکه گفته میشود مشخص نبودن ساعت کار میدان مرکزی منجر به افزایش دلالان در این میدان شده است و آیا نظارتی براین موضوع دارید؟ گفت: ما با لفظ دلال مخالف نیستیم، ولی اگر منظور واسطههای غیر ضرور است مربوط به اتحادیه بارفروشان نمیشود بلکه به اتحادیه خرده فروشان مربوط است.
وی با بیان اینکه برای ایام عید هیچ مشکلی در زمینه عرضه میوه نداریم، اظهار کرد: دغدغه باغداران ما این است که سردخانهها و انبارها باید تخلیه شود. بیش از ۴۵۰ هزارتن پرتقال و بیش از ۵۰۰ هزارتن سیب درختی در سردخانههای کشور موجود است و بنابراین هیچ کمبودی نداریم.