تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰
با گرانی مواداولیه خارجی مورد نیاز صنعت تایر؛

تایرسازان خواستار تایید افزایش قیمت‌ها شدند

  نایب رئیس انجمن صنعت تایر ایران ضمن تشریح عوامل تاثیرگذار بر افزایش هزینه‌های تولید و به ویژه مشکلات در واردات مواداولیه خارجی مورد نیاز و افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل‌ونقل، خواستار تایید افزایش قیمت‌ها توسط سازمان حمایت شد.

تایرسازان

اقتصاد ۲۴ - در راستای حواشی اخیر پیرامون صنعت تایر به ویژه در بحث افزایش قیمت‌ها، حمیدرضا عبدالمالکی ضمن اشاره به اینکه از مردادماه سال جاری بحث افزایش قیمت تایر شکل گرفت، تاکید کرد که همه مستندات، اعداد و ارقام از روز دوشنبه (۳ آبان) به سازمان حمایت اعلام می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه آخرین افزایش قیمت اعمال شده برای تایر‌ها مربوط به آذرماه سال گذشته است، از آن زمان تا پایان مهرماه جاری، افزایش قیمت قابل توجهی در مواداولیه و سایر هزینه‌های تولید رخ داده است. بطور مثال نخ ۶*۶ از ۱۴۱ هزار تومان به ازای هرکیلو به ۲۴۰ هزار تومان رسیده، دوده ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته یا نخ پلی‌استر با ۳۸ درصد افزایش از ۷۹ هزار تومان به ۱۰۹ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: علاوه‌براین طی این مدت مواداولیه خارجی و مواد شیمیایی نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته است. مثلا کائوچویی را که ۱.۷ دلار خریداری می‌کردیم در حال حاضر به دو دلار رسیده است. کشور چین به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین کمبود برق، تولیدات کارخانه‌های خود را کاهش داده که منجر به افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه مواد شیمیایی، بعضا تا دو برابر شده است.

عبدالمالکی تصریح کرد: هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. پیش‌تر کرایه‌های حمل از مالزی به ازای هر تن ۴۰ یورو بود، اما اکنون به ۱۸۰ یورو رسیده است. اگر هم کشتی‌های ایرانی نباشند و مجبور به استفاده از خطوط کشتیرانی خارجی شویم، ۲۰ تا ۳۰ درصد بر هزینه حمل افزوده می‌شود. علاوه بر گران شدن هزینه‌های حمل، در گذشته کالا مستقیم از کشور مبدا وارد ایران می‌شد، اما اکنون به دلیل کمبود کشتی ایرانی و نیز توقف کشتی در چند بندر، زمان حمل کالا طولانی شده و از ۴۰ تا ۵۰ روز به بیش از ۷۰ روز رسیده است.

هزینه‌های تولید سرسام‌آور شده است

این مقام صنعتی ضمن تاکید براینکه هدف از اعمال افزایش قیمت تایر، افزایش سوددهی کارخانه‌های تولیدکنننده نبوده است، گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایر‌ها به خود تولیدکنندگان واگذار شده است تا براساس ضوابط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند براساس افزایش هزینه‌های تولید، تعیین‌کننده نهایی قیمت محصولات خود باشند.

نایب رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران خاطر نشان کرد: این درحالیست که با افزایش قیمتی که اخیرا اعمال کرده‌ایم بازهم به همین ۱۵ درصد سوددهی نخواهیم رسید. در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده عملا سودی از تولید دریافت نمی‌کنند و برخی دیگر به زیان‌دهی افتاده‌اند؛ لذا ادامه روند فعلی و منع افزایش قیمت، تولید را غیرقابل توجیه خواهد کرد و آن را به ورشکستگی خواهد رساند. با این حجم از افزایش هزینه‌های تولید، نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان از کجا بایستی تامین شود؟

عبدالمالکی ادامه داد: براین اساس هفته گذشته انجمن صنفی صنعت تایر جلسه‌ای با حضور اعضای خود برگزار کرد و رسما شرکت‌ها اقدام به افزایش قیمت کردند که این افزایش قیمت شامل ۲۰ درصد برای تایر‌های سواری رادیال و ون و ۳۰ درصد برای تایر‌های نیمه سنگین و سنگین بایاس می‌شود. پس از اعمال افزایش قیمت‌ها، سازمان حمایت خواستار ارائه مستندات شد که این کار نیز به صورت کامل و براساس فرم‌های سازمان حمایت انجام خواهد شد.

نایب رئیس انجمن صنعت تایر در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که مواداولیه خارجی را زمانی که خریداری می‌کنیم شرکت‌های فروشنده پیش فاکتور‌های ارائه شده را حداکثر برای یک هفته معتبر می‌دانند؛ در صورتی که پس از ثبت سفارش، زمان تخصیص ارز و حواله ارز بیش از ۴۰ روز طول می‌کشد و اکثر فروشندگان پیش فاکتور‌های ارائه شده را به دلیل تاخیر در پرداخت ابطال می‌کنند.

در حوزه تایر‌های سواری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم

عبدالمالکی ضمن تاکید براینکه رویکرد این انجمن تعامل و همکاری با سازمان حمایت است و هرآنچه که این سازمان در نهایت تایید کند، انجمن هم خواهد پذیرفت، گفت: باتوجه به تمام موارد مطرح شده، شرکت‌های تولیدکننده تایر خواستار افزایش نرخ‌ها هستند و در این راستا دفاع‌ها و مستندات خود را ارئه خواهند کرد. لازم به توضیح است انجمن سال گذشته با توجه به افزایش ظرفیت‌های خوبی که ایجاد شده، توانست تولید لاستیک را در حدود ۲۰ درصد افزایش دهد و در تولید لاستیک سواری به مرز خودکفایی رسیدیم.


بیشتربخوانید: دلایل افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تایر


وی افزود: در حال حاضر نیاز کشور برای تایر‌های سواری ۲۳ تا ۲۴ میلیون حلقه است که توانستیم تولید این نوع تایر‌ها را در سال گذشته به بیش از ۲۲ میلیون حلقه برسانیم و با این افزایش تولید در حوزه لاستیک‌های سواری، مصوبه‌ای دریافت کردیم که براساس آن گروه کالایی تایر‌های سواری رینگ ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ از ۲۱ به ۲۷ تغییر کرد و ممنوعیت واردات این کالا اعلام شد، اما متاسفانه در شهریور ماه انجمن واردکنندگان تایر طی نامه‌ای به معاونت بازرگانی با طرح این موضوع که این ممنوعیت واردات باعث افزایش قاچاق این کالا شده است، گروه کالایی تایر‌های رینگ ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ را از گروه ۲۷ به ۲۵ تغییر دادند و عملا واردات این تایر‌ها را امکان‌پذیر کردند که این موضوع خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

این مقام صنفی خاطر نشان کرد: صادرات تایر با قیمت‌های پایه صادراتی فعلی (چهار دلار) عملا امکان‌پذیر نیست و با توجه به ممنوعیت صادرات تایر از سال ۱۳۹۷ تا کنون، این انجمن خواستار اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی از چهار دلار به حدود ۲.۵ دلار شده است.

این مقام صنعتی با بیان اینکه در حال حاضر تایر‌های تولید داخل استاندار‌های اروپا را پاس می‌کنند و به لحاظ کیفیت پایین‌تر از تایر‌های خارجی نیستند، گفت: ضمن اینکه تایر‌های داخلی مشکلی برای خدمات پس از فروش و گارانتی ندارند، اما تایر‌های وارداتی که به صورت غیر رسمی (بدون اخذ مجوز نمایندگی از شرکت‌های تولیدکننده خارجی) وارد می‌شوند، عملا گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند.

استعفای رئیس انجمن صنفی تایر

محمدرضا تقی گنجی- عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران- نیز ضمن اعلام خبر عزل رئیس انجمن از هفته گذشته تصریح کرد: هفته گذشته باتوجه به عدم حضور رئیس هیات مدیره و عدم رسیدگی به امور انجمن، هیات مدیره جلسه‌ای تشکیل و رییس انجمن را از سمت خود کنار گذاشت و بلافاصله وی نیز از سمت مدیرعاملی خود در یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر استعفا داد.

گنجی خاطرنشان کرد: در حالیکه وی علت استعفای خود را موضوع افزایش قیمت‌ها در راستای حمایت از حقوق مشتریان اعلام کرده، این کار با دفاعیات ایشان از افزایش قیمت‌ها در جلسات قبلی هیات مدیره انجمن مغایرت داشته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!