تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰
مشکلات تولید و توسعه در سال‌های اخیر برکسی پوشیده نیست

آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!

مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال‌های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت‌های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.

بازار خودرو

اقتصاد ۲۴- تورم افسار گسیخته، نوسانات روزانه ارز، تحریم ها، عدم هماهنگی و ناهمخوانی برخی سیاست‌های داخلی، دخالت‌ها و دیکته‌های دستوری و ... مانند موانع و دیوار‌های بلندی است که تولید کننده و فعال اقتصادی به تنهایی قادر به عبور از همه آن‌ها نیست؛ گذر زمان هم دردی را درمان نمی‌کند؛ چرا که بسیاری از این مصائب ریشه در قوانین، سیاست‌ها و دیدگاه‌های دست اندرکارانی دارد که گذر از آن‌ها را بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن می‌سازد. از نکاتی که شرایط محیط کسب و کار و رشد و توسعه در کشور را به ایستایی و مخاطره انداخته، همان مداخلات بیجا و مخربی است که از فضای رقابتی و بالندگی بخش تولید بشدت کاسته و موجب سودجویی دلال پیشگان، انحصار اطلاعات و عدم شفافیت در کارکرد‌های اقتصادی شده است.

از مهم‌ترین عوامل ورشکستی و کاهش بیش از حد نقدینگی خودروسازان وطنی، قیمت گذاری کیلویی و غیر کارشناسانه‌ی برخی سازمان‌ها و نهاد‌هایی است که انباشت زیان خودروسازان را فراهم آورده است. از این رو همواره این پرسش در اذهان کارشناسان شکل می‌گیرد که در کجای دنیا به جای حمایت راستین از تولیدات صنعتی، دانسته و آگاهانه آن را به ورطه نابودی و سقوط بکشانند!

در کشوری که خودروسازان بزرگش در سال گذشته به طور متوسط بر روی هر دستگاه خودروی تولیدی، ۲۳ درصد ضرر داده اند، بیشتر به یک برنامه برای نابودی صنعت خودرو می‌ماند، تا یک خطای مدیریتی، مصلحت اندیشی و ندانم کاری از سوی شورای رقابت! این در حالی است که همچنان قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه فاصله معنادار خود را حفظ کرده است. به عبارت ساده‌تر خودروساز از رهگذر تولید بسیاری از محصولاتش نه تنها سودی عایدش نمی‌شود، بلکه باید از جیبش مایه بگذارد تا تاوان تصمیمات غلط و مداخله جویانه برخی تصمیم گیرندگان این صنعت را هم بدهد. آمار‌های تولید و فروش سال گذشته خودروسازان و ضرر‌های حاصل از آن گویای همان سیاست‌های عامدانه‌ای است که به مثابه تیر خلاص به سه خودروساز بزرگ کشور عمل می‌کند.

بدیهی است از رهگذر افزایش قیمت در بازار خودرو، نه خودروساز بهره‌ای می‌برد و نه مصرف کننده و بسیاری از خریداران نیز خودروی تحویلی را در بازار آزاد می‌فروشند تا مصرف کننده واقعی، نیازش را با قیمت گزاف از طریق دلالان و نمایشگاهداران تهیه کند؛ معادله‌ای که در دو سوی آن تولید کننده و مصرف کننده واقعی، بازندگان این جریان نامبارک هستند.

راه برون رفت؛ آزادسازی قیمت خودرو

چرخه تولید یک فرایند منظم و به هم پیوسته است؛ چنانچه هر خلائی در این فرایند به وجود آید، چرخه مذبور از حرکت باز می‌ایستد. وقتی خودروساز با قیمت گذاری‌های دستوری، محصولش را با ضرر می‌فروشد، پس بدهی اش را هم نمی‌تواند به قطعه ساز بدهد، قطعه ساز نیز در تامین مواد اولیه به بن بست می‌خورد و این قصه پر غصه همچنان ادامه دار خواهد بود؛ حال کجاست آن گوش شنوا و چشم بینایی که توان مقابله با این تفکر ویرانگر را داشته باشد؟ کارشناسان حوزه صنعت خودرو بر این باورند که راهکار اساسی برای رفع این معضل و جلوگیری از تکرار دور باطل، همان آزادسازی قیمت هاست که با شرایط موجود بازار تعیین می‌شود. تا زمانی که نگاه‌ها نسبت به صنعت خودرو تغییر نکند، آینده صنعت مادر در ایران، همچنان در هاله‌ای از ابهام و، اما و اگر خواهد بود.


بیشتر بخوانید:رونمایی از شیوه جدید قیمت‌گذاری خودرو


آیا با این شرایط اسفناک فرصتی برای توسعه و رشد ِمورد انتظار باقی می‌ماند؟ آیا با این چالش‌ها دیگر امیدی برای رسیدن به حد و اندازه‌ی کشور‌هایی که صنعت خودروشان یا پیش از ما و یا همزمان با ما استارت خورد، وجود خواهد داشت؟ شاید هم بهتر باشد اقرار کنیم از قافله صنعت خودرو جهان جا مانده ایم، آن هم به دست آدم‌هایی که از صنعت خودرو تنها سوارشدنش را آموخته اند؟!

تعامل با جهان؛ ضرورت انکارناپذیر

بی تردید عدم تعامل با اقتصاد جهانی از مهم‌ترین موانع رشد و توسعه اقتصادی است. همه شرکت‌های صنعتی و تولیدی برای پیشرفت، نیازمند مشارکت، همکاری و مناسبات تجاری با شرکت‌های موفق هستند؛ این موضوع در دنیای تجارت نه تنها ضعف به شمار نمی‌آید، بلکه از آن به عنوان دانایی، هوشمندی و نقطه‌ی مثبت یاد می‌شود. این امر بویژه در صنعت خودرو از ضروریات انکارناپذیر است و چنانچه سرگذشت خودروسازان بزرگ جهان را مرور کنیم به اهمیت موضوع پی خواهیم برد. چنانچه شرایط برای همکاری و تعامل فراهم شود، باید برای افزایش کیفیت و توسعه محصولات، از دانش و تجارب شرکت‌های پیشرو در جهان بهره برداری شود.

کارشناسان بر این باورند که رابطه معناداری میان مقدار واردات کالا با رشد تولید داخلی وجود دارد؛ یعنی هر چه بر حجم واردات افزوده شود، تولید داخلی مورد تهدید قرار می‌گیرد. از این رو به کارگیری ِابزار تعرفه، برای رونق بخشیدن به تولید داخل نقش حیاتی دارد. اعمال تعرفه مناسب بر آن دسته از محصولات وارداتی که ارزانتر از قیمت‌های جهانی است، آن‌ها را در رقابت سالم با کالا‌های داخلی قرار می‌دهد.

زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو‌های خارجی و دست چندم از آن دست مباحثی است که اگر مسوولانه و مدبرانه برنامه ریزی نشود، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به صنعت داخل وارد آورد. این در شرایطی است که باید چاره‌ای برای نجات صنعت خودروسازی کشورمان و زیان انباشته بالای آن اندیشید؛ نخستین و موثرترین گام نیز آزاد سازی قیمت محصولات تولیدی است. بی شک بازار با توجه به شرایط اقتصادی کشور و ارزش پول ملی، بهترین مکان برای ارزشگذاری بر روی کالاهاست؛ به عبارت دیگر چنانچه قیمت کالایی در بازار گرانتر از قیمت کارخانه است، باید این مابه التفاوت به جیب تولید کننده بازگردد تا موجب رونق تولید شود؛ نه اینکه باعث فربه‌تر شدن دلالان شود.

کلام آخر

رشد و توسعه‌ی این صنعت در گرو تعامل با شرکت‌های دانش بنیان، مشارکت و همکاری با شرکت‌های داخلی و خارجی، حمایت دستگاه‌های ذیربط، عدم دخالت سازمان‌ها و نهاد‌ها در تصمیم سازی‌ها و قیمت گذاری، پرهیز از هر گونه برخورد دستوری و در نهایت آزادسازی قیمت‌ها و سپردن سرنوشت قیمت، به دست بازار است. چنانچه می‌خواهید صنعت خودرو کشور از جاده توسعه و شکوفایی فاصله نگیرد، شایسته است ضمن رعایت نکات یاد شده، دست سیاست بازان و دلال مسلکان را نیز از آن کوتاه کنید و بگذارید متخصصان و دلسوزان این حوزه، سرنوشت آن را رقم بزنند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ لباس زنان در تشریفات دربار پهلوی ۵۰ سال پیش

عکس/ ساعت میلیاردی محمدرضا گلزار خبر ساز شد

عکس/ سرویس و نگهداری لامبورگینی چقدر هزینه دارد؟

عکس/ ایران رتبه پنجم جدیدترین رنکینگ لیگ‌ فوتبال آسیا

عکس/ نمایی دیدنی از حرم امام رضا ۱۳۰ سال پیش و دوره قاجار

اینفوگرافی/ شلوغ‌ترین مسیر‌های مهاجرتی دنیا کجاست؟

عکس/ تئاتر دهقان ۵۴ سال پیش ابتدای خیابان لاله‌زار

عکس/ پرتاب ساعت مچی به سوی رامین رضاییان در دربی ۱۰۵

تصویری قدیمی از فریدون جیرانی

عکس/ خشکبار شاهرضا ۶۰ سال پیش در خیابان شاهرضا سابق و انقلاب فعلی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

«پ. ک. ک» اعلام آتش بس کرد

سرنوشت شوم سیندرلا در خیابان‌های مشهد

امضای قرارداد معدنی میان آمریکا و اوکراین لغو شد

عکس/ حضور روحانی در مراسم ختم مادر حسام الدین آشنا

تعیین تکلیف وضعیت تعطیلی تهران در روز یکشنبه ۱۲ اسفند

عکس/ ژست ناصرالدین شاه با شمشیر ۱۳۷ سال پیش در حال سوارکاری

عکس/ توییت سه سال پیش حساب رهبر انقلاب در ماجرای اوکراین

جزییات تعطیلی مدارس و ادارات استان‌های کشور یکشنبه ۱۲ اسفند

فیلم/ دشمنی با آمریکا خطرناک است

فیلم/ برخورد گرم مریلا زارعی با هواداران در مشهد

چرا انبوه‌سازان کارگر غیرقانونی را ترجیح می‌دهند؟

عکس/ واکنش محسن برهانی به بازداشت هیوا سیفی زاده

فیلم/ ۲۵۶ هزار میلیارد تومان وام برای مدیران بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

سومین دوره مسابقات ستارگان باریستا با درخشش بهترین‌ها به پایان رسید

شرکت سیمان سبزوار ؛ پول‌هایی که دود می‌شود و سنگ‌هایی که نمی‌آید!/ سرمایه‌هایی که به ثمن بخس هدر می‌شود

فیلم/ امیر عابدینی: من در این مجمع غریب بودم

معرفی خودرو پونتیاک جی تی او جاج؛ گنج گرانبها دهه ۷۰ + عکس

مهدی تاج بار دیگر رئیس فدراسیون فوتبال شد

فیلم/ روبوسی تاج و عابدینی پس از پایان رأی‌گیری

فرق آیفون ۱۵ و ۱۶ چیست؟

عکس/ رامبد جوان و دخترش نوردخت در یک مراسم ادبی

عکس/ جان باختن ۶ کوهنورد مفقود شده بانه‌ای

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از محل برگزاری دومین مرحله مسابقه علمی سرآمدان بیمه سرمد در تهران

فیلم/ آواز سوزناک آرمان امیدی قبل از ترخیص از بیمارستان

عکس/ ورودی بازار کفاش‌های سبزه‌میدان ۱۲۰ سال پیش و دوره قاجار دوره قاجار

ویزای کریستیانو رونالدو برای ایران صادر شد

امکان افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۴

عکس/ دورنمای دارالخلافه تهران ۱۳۰ سال پیش از فراز شمس العماره

تفاوت شاهین و ساینا به ۷۷۵ میلیون رسید!

امکان خرید خانه از دسترس خارج شد حتی در شهریار!

عکس/ تغییر نام آمریکانو به کانادیانو در کافه‌های کانادا

النصر در بدترین شرایط به استقلال رسید

صداوسیما کدام حرف‌های پزشکیان را سانسور می‌کند؟

فیلم/ ترامپ: زلنسکی اجازه ورود به کاخ سفید را ندارد

جدیدترین اجاره خانه نوساز نزدیک عید نوروز در چیتگر + جدول

آیا رونالدو برای بازی با استقلال به تهران می‌آید؟

کشف جسد دختر تهرانی در زمین کشاورزی

قیمت دلار در جدال میان بازارساز و انتظارات تورمی

هزینه رهن کامل خانه در جنوب تهران از جوادیه تا نازی آباد + جدول

عکس/ شاخص آلودگی هوای تهران امروز ۱۱ اسفند

هزینه اجاره آپارتمان در افسریه اسفند ۱۴۰۳ + جدول

پیکر چهار کوهنورد حادثه بانه پیدا شد

چرا مردم به کاهش مصرف سوخت و انرژی توجه نمی‌کنند؟

سامانه موشکی Kornet-EM سامانه ضد تانک روسیه

آخرین وضعیت جسمانی پاپ فرانسیس

اختلاف قیمت کوییک در بازار آزاد و کارخانه + جدول

معامله بیش از ۱.۱ تن شمش نقره در بورس کالا

عکس/ آجیل عید گرانتر از طلا

عکس/ مسدود شدن صفحه اینستاگرام هیوا سیفی زاده

کلاهبرداری ١٣٢ میلیارد تومانی از طریق فروش حواله‌ خودرو