اقتصاد۲۴ - در سالهای اخیر بازار لوازم خانگی با حاشیههای زیادی روبرو شده، زیرا برخی از همین شرکتهایی که مدعی تولید ملی هستند قطعات محصولات خود را واردات میکردند و با افزایش قیمت دلار قیمت محصولات خود را به شدت بالا بردند و از طرفی دیگر فشار تحریمها برای واردات قطعات را بهانه نموده تا عرضه محصولات در بازار داخلی را محدود کنند و با احتکار کالا به این افزایش قیمتها دامن بزنند؛ از این رو نوسانات بازار ادامه داشت و با رفتن شرکتهای کرهای از ایران کاهش عرضه لوازم خانگی در بازار ایران نمایان شد و این مساله باعث شد تا بسیاری از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف گذاری این صنعت را افزایش تولید قرار دهند. در این مسیر برخی از شرکتها تلاش کردند تا محصولات درجه دو را در کشور مونتاژ و با نام تولیدات ملی به بازار عرضه کنند.
دبیر انجمن لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدات در کشور به اندازه نیاز داخلی است، گفت: پیش از این با رفتن شرکتهای کرهای تعادل عرضه و تقاضا از بین رفت و همین مساله باعث شد تا علاوه بر اینکه قیمتها بالا برود کالای قاچاق هم در بازار افزایش یابد، اما بعد از اینکه در شرکتهایی مانند سام، محصولات جدید رونمایی و به بازار عرضه شد، میزان عرضه و تقاضا به تعادل رسید.
عباس هاشمی با بیان اینکه در شرایط کنونی تنها برخی محصولات مانند سشوار و ... که تولید داخلی آن در کشور صرفه اقتصادی ندارد از طریق قاچاق و... تامین میشود، افزود: هم اکنون بسیاری از محصولات در داخل کشور تامین میشود و مشکلی برای تامین نیاز بازار نداریم، اما باید توجه داشت که صنعت لوازم خانگی کشور نیاز به حمایت دارد و شرکتهایی که در سالهای اخیر سرمایه گذاری کرده اند باید مورد توجه قرار بگیرند، زیرا در شرایط کنونی رویکرد متولیان نسبت به همه شرکتها یکسان نیست.
او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی قیمت مواد اولیه و... برای صنعت لوازم خانگی بسیار گران است، اظهار کرد: به طور قطع این صنعت هم اکنون از نظر رقابت پذیری شرایط خوبی دارد و شرکتها برای اینکه بتوانند محصولات خود را بفروشند باید تبلیغات کنند و این به معنای شکل گیری بازاری رقابتی است؛ از این رو باید تسهیلات حمایتی و... برای همه شرکتها به صورت یکسان در نظر گرفته شود تا تعادل این رقابت پذیری به هم نخورد.
در حال حاضر بازار لوازم خانگی ایران دیگر از عرضه انحصاری فاصله گرفته و شرکتهایی مانند سام که روزگاری به خاطر رفتن سامسونگ کاهش تولید داشته این روزها با تمام توان ضعفها را جبران کرده و وارد میدان رقابت شده، بنابراین مسئولان نباید همچنان به حمایت رانتی از نورچشمیها ادامه دهند.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی ایران نباید مسیر صنعت خودرو را برود، گفت: به طور قطع در سالهای اخیر برخی از تولیدکنندهها رشد قابل توجهی داشته اند که میتوانند نیاز کشور را تامین کنند، از این رو سیاستهای صنعت لوازم خانگی باید در مسیر صادرات باشد.
الله وردی دهقانی با بیان اینکه در بازار داخلی باید نظارت بر بازار افزایش پیدا کند، اظهار کرد: در شرایط کنونی تولیدکنندهها نباید تصور کنند که بازار داخلی در اختیار آنها گذاشته شده که از تسهیلات و حمایتها بهرهمند شوند و به اسم تولید ملی و... کالاهای خود را با هر قیمتی عرضه کنند، بنابراین نظارت بر بازار باید هوشمند شود تا علاوه بر اینکه کیفیت محصول و خدمات پس از فروش ارتقا یابد، همه تولیدکنندهگان بتوانند به نسبت شرایط رقابتی بازار عرضه کنند و فضای انحصاری نداشته باشند.
منبع: خبرگزاری موج