تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

مسئولیت کیفیت پایین خودرو‌ها بر عهده کیست؟

  ضعف در کیفیت خودرو‌های داخلی انتقاد همیشگی به صنعت خودروسازی کشور است. آیا کیفیت خودرو‌ها تقصیر قطعه‌سازان است؟

خودرو

اقتصاد ۲۴- برخی معتقدند در مساله ضعف کیفیت خودرو‌های داخلی خودروسازان مقصر نیستند و اشکال در کیفیت محصولات قطعه‌سازان است.

چندی پیش انتقادات از صنعت خودروسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس کشاند. سیدرضا فاطمی‌امین در صحن علنی اعتراف کرد که: «وضعیت نامطلوب کیفیت خودرو‌های داخلی قابل انکار نیست.»

او توضیح داد: ۷۰ درصد کیفیت خودرو‌ها به کیفیت قطعه باز می‌گردد و ۳۰ درصد به مونتاژ و خودروساز بستگی دارد. کیفیت پایین قطعات نیز به روابط بین خودروساز و قطعه ساز باز می‌گردد که به درستی تنظیم نشده است.

فاطمی‌امین گفت: زمانی که خودروساز پول قطعه‌ساز را به موقع نمی‌دهد یا قیمت تعیین شده واقعی نیست، قطعه‌ساز نیز لاجرم کیفیت خود را پایین می‌آورد، کیفیت پایین قطعات نیز منجر به کیفیت نامطلوب خودرو می‌شود.

آنگونه که انتخاب گزارش داده است، او چندی بعد نیز اعلام کرد: «خودروسازان بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.»

البته پیش از این فعالان صنفی صنعت قطعه‌سازی، به ارقام بالاتری اشاره کرده بودند.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان، در آذر کل بدهی خودروسازان به زنجیره تامین را بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

از این میان به گفته اصغر خسروشاهی، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان، سهم طلب شرکت‌های قطعه‌ساز حدود ۳۶ هزار میلیارد برآورد شد بود.

آیا کیفیت پایین خودرو‌های داخلی به همین بدهی و عملکرد شرکت‌های قطعه‌ساز باز می‌گردد؟

ماجرا چیست؟

محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: در صنعت خودرو استاندارد‌های داخلی و بین‌المللی وجود دارد. استاندارد کیفیتی بین‌المللی، تمام زنجیره تامین خودروسازی را در بر می‌گیرد و شامل قطعه‌سازان رده یک و دو و زنجیره تامین مواد اولیه می‌شود. این یک نظام تضمین کیفیتی است که خودروساز در راس آن قرار دارد.

او توضیح داد: همه زنجیره تامین، طبق نظر خودروساز و در واقع، مشخصات فنی و استاندارد‌های خودروسازان عمل می‌کنند. پس نمی‌توان گفت کیفیت خودرو‌های داخلی تقصیر خودروساز است یا قطعه‌ساز. خودرو‌هایی که در کشور در حال تولید هستند با سطح کیفی مشخصی تعریف شده‌اند.

آیا قطعه‌ساز توان تولید قطعه با کیفیت دارد؟

دبیر انجمن قطعه‌سازان در مورد توان قطعه‌سازان در زمینه تولید محصولات با کیفیت گفت: بدون شک قطعه‌ساز می‌تواند محصولات با کیفیت‌تری تولید کند. قبل از شروع تحریم‌ها کیفیت خودرو‌های داخلی بالا بود و خودرو‌هایی مانند ال‌نود، رنو، زانتیا و سوزوکی در کشور تولید می‌شدند. برخی قطعه‌سازان در زنجیره بین‌المللی تامین قطعه برخی خودرو‌ها قرار گرفته بودند.


بیشتربخوانید:شیوه قیمت گذاری فعلی منشا رانت و فساد است/ چرا دولت قیمت گذاری خودرو را به بنگاه‌های تولیدی نمی‌دهد؟


او افزود: خودروساز اختیار ۱۰۰ درصدی زنجیره تامین را دارد. قطعه‌ساز باید محصولات خود را طبق مشخصات فنی که خودروساز برای تولید یک خودرو تعریف می‌کند، تولید کند. اگر قطعه تولید شده با شاخصه‌های فنی خودرو مغایرت داشته باشد، خودروساز آن قطعه را قبول نمی‌کند و تحویل نمی‌گیرد.

محبی‌نژاد ادامه داد: مشخصات فنی هر قطعه با توجه به کیفیت خود قیمت‌گذاری می‌شود. هر قطعه‌ای که شاخص‌های فنی و کیفی سختگیرانه‌تر و پیشرفته‌تری داشته باشد، قیمت بالاتری دارد.

محبی‌نژاد در ادامه گفت:، اما اصل مشکل توان خرید مردم است. حتی اگر واردات خودرو نیز آزاد شود، مردم توان خرید ندارند و باید خودرو‌های داخلی را بخرند. اصل مشکل حاکمیتی اداره شدن صنعت خودروسازی است. دولت در خودروسازی دخالت می‌کند و بخش خصوصی نقشی در آن ندارد. پس آنچه در این وضعیت مشاهده می‌کنیم نتیجه مدیریت دولتی است. نتیجه سرکوب قیمتی و قیمت‌گذاری دستوری برای پایین نگه داشتن تورم، دو برابر شدن خودرو در بازار است.

انحصارطلبی در فرایند قطعه‌سازی

اما صنعت قطعه‌سازی منتقدانی نیز دارد. پیش از این، علی خسروانی، فعال بازار خودرو تاکید کرده بود که کارخانه‌های خودروسازی ایران نه تنها باعث رونق شرکت‌های قطعه‌ساز نشده‌اند بلکه در عمل اکنون بسیاری از آن‌ها ورشکسته، تعطیل هستند و کارکنان آن‌ها بیکار شده‌اند.

او نوشته بود: اگر پای صحبت قطعه‌سازان حقیقی بنشینید متوجه می‌شوید که چگونه چند شرکت وابسته و دارای رانت، تامین قطعات را به‌طور انحصاری و بدون انجام تشریفات قانونی و واقعی دراختیار گرفته‌اند و عملا به عنوان واسطه، همان سفارشات را با قیمت بسیار پایین‌تر از قطعه‌سازان خرد مطالبه می‌کنند.

خسروانی در ادامه یادداشت خود افزوده بود: یکی از عوامل ورشکستگی صنعت خودرو ایران، همین چند شرکت به ظاهر قطعه‌ساز، ولی درواقع دلال و رابط میان قطعه‌سازان و کارخانه هستند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر می‌کنند؟

عکس/ ایران خودرو افزایش قیمت‌ها را اعمال کرد

عکس/ داریوش فروهر در دفتر امام ۴۵ سال پیش

ادعای عجیب سعید جلیلی علیه بیژن زنگنه و دولت پزشکیان

پزشکیان: از روزی که آمدم هر روز بر طبل جنگ می‌کوبند