اقتصاد ۲۴- ورود اپلیکیشنهای مختلف به بازار مسکن، ابتدا به منظور تسهیل و تسریع امور مربوط به آن بود؛ آنکه دیگر مردم چه برای رهن و اجاره و چه برای خرید و فروش نیاز به مراجعه حضوری به بنگاههای املاک نداشته باشند و بتوانند در زمان و انرژی خود صرفهجویی کنند، ایده اصلی شکلگیری این بسترهای مجازی بود.
در نهایت پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، این اپلیکیشنها و سایتها توانستند نقش خود را به درستی ایفا کرده و در میان مردم، جا باز کنند. آنکه مردم برای هر نوع جابهجایی یا معامله در بازار ملک، ابتدا از طریق اپلیکیشنها و سایتهای مذکور، شرایط بازار را میسنجند، خود گواه این موفقیت است، اما این عملکرد، به مذاق همه خوش نیامده و برخی افراد شکلگیری فضای مجازی را مخل فعالیت بخشی از اصناف بهویژه مشاوران املاک میدانند.
محدود بودن ظرفیت درج آگهی پلتفرم های خرید و فروش مسکن
سعید لطفی، عضو اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به تشریح مشکلات این صنف با سایتهای فعال در حوزه مسکن پرداخت و گفت: امروزه تعدادی سایت و بستر آنلاین برای فعالیت در حوزه مسکن پدید آمده که ابعاد مثبت و منفی زیادی دارد. با روی آوردن مردم به استفاده از این بسترها، مشاوران املاک نیز مجبور شدند فعالیتهای خود را در فضاهای آنلاین بیشتر کرده و برای این فعالیت، هزینههای زیادی بپردازند. نخست آنکه بابت انتشار هر آگهی، مشاور املاک باید مبلغی را پرداخت کند تا آگهی در مدت زمان مشخصی، برای مخاطبان نمایش داده شود، اما این تنها مشکل نیست و فضاهای آنلاین، محدودیت برای انتشار آگهی اعمال کردهاند.
بیشتر بخوانید: اینجا کسی به فکر مستاجرها نیست/ افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها از فرودین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳
وی ادامه داد: هر فرد با هر خط تلفن همراه، در طول روز و یا حتی هفته تعداد معین و کمی آگهی میتواند منتشر کند. این مرزبندی برای مشاور املاکی که در طول روز باید بسیاری از موارد فروش یا اجاره را آگهی کند، بسیار مخرب است و اقدامات او را کند میکند. علاوه بر آن شاید هزینه آگهی یک مورد ملک، چندان بالا به نظر نرسد، اما انتشار آگهی به تعداد زیاد آن هم هر روز، مبلغ زیادی بوده و چشمگیر است.
مجال برای ورود افراد متفرقه به بازار مسکن
لطفی در ادامه به فعالیت افراد خارج از صنف مشاوران املاک در پلتفرمهای آنلاین اشاره کرد و گفت: آنکه افراد میتوانند بدون مانع، در امر خرید و فروش خانه فعالیت کنند، از دیگر ایرادات سایتهای آنلاین است. هر فردی میتواند عکس ملک را بارگزاری کرده و برای انجام معامله، بازاریابی کند. به اصطلاح زیاد شدن دست آن هم در شرایطی که خود مشاوران املاک شرایط مناسبی ندارند و باید با افراد بدون مجوز رقابت کنند، مسئلهای قابل تامل است. علاوه بر آن غیرقابل ردیابی بودن افرادی که این پلتفرمها را دستاویزی برای کلاهبرداریهای خود قرار میدهند نیز از دیگر مشکلات فعلی محسوب میشود.
زحمتی که عمدتا به گردن مردم میافتد
به گزارش اقتصاد ۲۴، کمی نگاه کردن به بازار کافیست تا بتوانیم دغدغه مشاوران املاک درباره حضور پلتفرمهای آنلاین در بازار مسکن را بررسی کنیم. در حال حاضر هر فردی که نیاز به فروش یا اجاره ملک خود دارد، در وهله نخست به پلتفرمهای مجازی فعال سر میزند. این پلتفرمها روزانه میزبان تعداد زیادی کاربر شده که بخش مهمی از آنها، به صورت مستمر فعالند.
به نظر میرسد گلایه مشاوران املاک از حضور افراد متفرقه در بازار مسکن توسط این بسترهای مجازی، روی دیگری داشته باشد. بررسی وضعیت بازار نشان میدهد اگر آگهیهای درج شده از سوی بنگاه املاک نباشد، حتما توسط مالک صورت گرفته است. میزان فعالیت خود مالکان برای به فروش یا اجاره رفتن ملکها (چه تجاری و چه مسکونی) بالا رفته و اغلب معتقدند اینگونه کار سریعتر پیش میرود.
در این روند مشاور املاک حذف شده و فقط برای تنظیم سند یا قولنامه مراجعه به بنگاه موضوعیت پیدا میکند. ناگفته نماند که حتی یک قولنامه ساده نوشتن در مشاور املاک هم هزینه زیادی طلبیده و اگر شما، خود، فردی باشید که دنبال خانهای میگردید و آن را پیدا کردید، باز هم باید مبلغ عنوان شده به عنوان حقالزحمه مشاور املاک را هنگام تنظیم سند بپردازید. این رقم بر اساس قانون، بیست و پنج صدم درصد ثمن معامله از هر طرفین است؛ البته اگر مشاوران املاک به این رقم پایبند باشند.
درآمدهای بادآورده ای که محل اعتراض است!
پولهای باد آورده که پیشتر درباره آنها گفتیم، تنها حاصل دسترنج فضای مجازی نیست؛ این روزها مشاوران املاک تنها با چند تلفن ساده متقاضی را به مالک معرفی کرده و در بسیاری از مواقع، حتی به خود زحمت نشان دادن ملک را نمیکشند؛ خود مالک باید این کار را انجام دهد و اگر معامله سر بگیرد، باز هم مشاور املاک درصد هنگفتی از معامله را برمیدارد.
به بیانی سادهتر، این روزها با پدیده پولهای سنگین بادآورده در صنف مشاوران املاک طرف هستیم و قانون هم پشتیبان آنهاست. برای قانون فرقی ندارد که چه کسی خریدار و فروشنده را به هم رسانده یا چگونه معامله سر گرفته، شما در نهایت باید قولنامه خود را در بنگاه املاک تنظیم کرده و حق مربوطه را بپردازید. این درآمد، در قیاس با هزینهای که برای انتشار آگهی در فضای مجازی میپردازند، بسیار بالاست، اما آنها به همین رقم هم معترضند.