تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷

وعده‌هایی برای کاهش قیمت گوشت قرمز و خودرو

طی هفته‌های گذشته مسوولان مختلف کمبود گوشت قرمز در بازار را عاملی در گرانی این محصول اعلام کردند اما امروز یکی از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۱۳۵ درصدی گوشت قرمز خبر داد و نفوذی‌ها را یکی از عوامل این گرانی‌ها دانست.
خودرو
اقتصاد24 - اخبار اقتصادی امروز ایسنا که به نظر می‌رسد خوانندگان نگاه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشند، موضوعاتی همچون تورم محصولات خوراکی، قیمت و واردات گوشت قرمز، وام مسکن، شرایط بازار مسکن، آینده بانک‌های نظامی و سپرده‌های مردم، اختصاص ۸۰ درصد تولید خودرو به پیش فروش‌ها، افزایش قیمت گاز، تسهیلات تولید و داستان تکراری واردات و نرخ ارز است.

در روزهای گذشته گزارش‌های میدانی ایسنا حکایت از آن داشت که گرانی از قانون نیوتن پیروی می‌کند و از بازاری به بازار دیگری منتقل می‌شود و هیچ گاه از بین نمی‌رود، آخرین بازاری که بعد از گوشت، مرغ، رب، روغن، شیر، کره و خودرو طعم گرانی را چشید، چای بود که با توجه به اطلاعات مرکز آمار می‌توان گفت مهر تائیدی بر گرانی‌ها زده شد زیرا تورم خوراکی‌ها طبق آمار این مرکز ۵ تا ۲۳۰ درصد بوده است.

آنچه که مرکز آمار در رابطه با تغییرات قیمت و تورم در ۲۴ گروه کالای خوراکی در بهمن امسال نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۶ اعلام کرده نشان می‌دهد که در تمامی آنها افزایش ثبت شده و این در حالی است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به رب گوجه فرنگی با ۲۳۱.۱ درصد، سیب درختی زرد با ۱۲۸ درصد، گوجه فرنگی با ۱۲۷.۹ درصد، موز با ۱۰۳.۱ درصد و گوشت گوسفند با ۹۷.۸ درصد افزایش است.

همانطور که گفته شد یکی از محصولات خوراکی که رشد قابل توجهی به خود گرفته و طبق آمار مرکز آمار کشور تورم بیش از ۹۰ درصد برای آن به ثبت رسیده گوشت قرمز است، این رشد قیمت عاملی شد تا دولتی‌ها باز هم به روش‌های خاک خورده خود روی بیاورند و به جای مقابله ریشه‌ای با موضوع افزایش قیمت دست به دامان واردات از کشورهای دور و نزدیک شوند.

این اتفاق در حالی رخ داده که به گفته مسئولان قاچاق دام سود بسیار مناسبی را نصیب قاچاقچیان می‌کند، زیرا دام زنده را به دلار به فروش می‌رسانند، اما در سوی دیگر دولت نیز با واردات گوشت از کشورهایی همچون رومانی دلارهای کشور را صرف راه‌های حل مقطعی می‌کند.

حال در رابطه با گرانی و کمبود گوشت قرمز نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که گرانی گوشت قرمز در هفته‌ها و ماه‌های گذشته ناشی از کمبود محصول در بازار نیست، چرا که بیشتر از ۱۳۵ درصد نسبت به سال گذشته گوشت قرمز وارد کرده‌ایم و نفوذی‌ها یکی از عوامل این گرانی هستند که اهداف دشمن را پیش می‌برند.

مسکن در خواب زمستانی

پای ثابت بسته‌های اقتصادی در روزهای اخیر بازار مسکن بوده بازاری که از دلالان تا مشاوران دولتی خرید یک واحد نقلی را برای خانواده‌ها و تازه عروس و دامادها به یک رؤیا تبدیل کرده‌اند، رؤیایی که برای دستیابی به آن به طور میانگین باید متری ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفت.

بررسی‌ها در اسفندماه گواه آن را دارد که معاملات مسکن در چند روز ابتدای اسفندماه تغییر چندانی نسبت به بهمن نداشته و برخی خریداران مصرفی، تحت تأثیر رشد قیمت، عدم قطعیت و انتظار برای ثبات یا حتی کاهش قیمت‌ها، معاملات خود را به تعویق انداخته‌اند.

البته شاید بتوان گفت که خریدهای این روزها به این دلیل به نتیجه نمی‌رسد که نوسان قیمتی بسیار زیاد است و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم عاملی شده تا افراد نتوانند واحد مورد نیاز خود را خریداری کنند.

آینده بانک‌های نظامی چیست؟

بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در سال‌های گذشته بعد از آنکه تا حدودی به صنعت بیمه ورود کردند هوس ایجاد بانک‌های خصوصی به سرشان زد و به سمت ایجاد بانک خصوصی رفتند بانک‌هایی که بسیاری از آن‌ها ریشه نظامی داشتند، در یکی دو سال اخیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط بانک‌ها تصمیم بر آن شد تا بانک‌های نظامی در یکدیگر تجمیع و در نهایت در یک بانک که به نظر بانک سپه است، ادغام شوند.

این اتفاق شاید از نظر اقتصادی و تئوری‌های اقتصادی قابل قبول باشد اما به دلیل آنکه در گذشته تنها بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در یکدیگر ادغام شده‌اند، صاحبان سپرده و سرمایه نزد این بانک‌ها تا حدودی احساس نگرانی می‌کنند که در این رابطه مدیرعامل بانک قوامین درباره ادغام یا تجمیع این بانک‌ها نیز، گفت: البته در مرحله اول تجمیع اتفاق خواهد افتاد، ولی در دوره پنج‌ساله به سمت ادغام می‌رویم، یعنی بانک‌ها کماکان کار خود را انجام خواهند داد و فقط جابجایی مالکیت اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه غلامحسین تقی نتاج با بیان اینکه بانک‌داری خصوصی در ایران شکست خورده است، گفت: صنعت بانکی در کشور نباید در این زمان خصوصی‌سازی می‌شد؛ همان بحثی که در مورد بیمه‌ها نیز وجود دارد؛ اصولاً بانک‌ها و بیمه‌ها را باید در آخرین مرحله خصوصی‌سازی می‌کردیم.

دولت به دنبال وصول پول گاز و برق؛ هموطن و غیرهموطن ندارد

در بررسی لایحه بودجه سال آینده مباحثی در زمینه افزایش هزینه مصرف انرژی مطرح شد که برخی‌ها به دنبال نقره داغ کردن پرمصرف‌ها بودند، پرمصرف‌هایی که گرانی هیچ تأثیری بر آن‌ها ندارد و بدون هیچ ناراحتی جریمه‌ها را پرداخت می‌کنند، این موضوع عاملی شد تا معاون سابق وزیر نیرو پیشنهاد تغییر سطح مصرف را ارائه دهد که این موضوع عاملی می‌شود تا افرادی که مصرف متوسط دارند جزو پرمصرفان قرار بگیرند. اما انگار قبل از مشترکان خانگی صدای صنعتی‌ها در آمده زیرا فولادسازان نسبت به رشد ۱۰۰ درصدی قیمت گاز اعتراض داشته‌اند اعتراضی که میزان رشد نبوده و معترض آن هستند که چرا این افزایش قیمت عطف به ماسبق شده است.

دولت در کنار آنکه به دنبال دریافت درآمد و پول بیشتر از فولادسازان است برنامه جدی برای دریافت پول گاز و برق صادراتی به عراق است، رئیس کل بانک مرکزی در هفته‌های گذشته در این رابطه سفری به عراق داشته امروز نیز دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تصمیم ایران برای بازگشایی دو حساب برای دریافت پول برق و گاز از عراق خبر داده است.

قیمت خودرو حتماً کاهش می‌یابد

این روزها خبرهای مربوط به قیمت خودرو جزو اخباری است که نظر هر خواننده‌ای را به خود جلب می‌کند از افزایش قیمت‌ها تا وعده و وعید مسؤولان در راستای عدم افزایش قیمت آن تا اینکه امروز نیز سرپرست سازمان توسعه و تجارت گفت که قیمت‌ها حتماً کاهش خواهد یافت. او مشکل بخش خودرو را توازن بین تولید، تأمین قطعه، تقاضا در بازار دانست که باید تعادلی بین این موضوع ایجاد شود.

وی با تاکید بر این‌که برنامه‌ای برای واردات خودرو وجود ندارد گفت که دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) این است که باید ۸۰ درصد تولیدات به تعهدات شرکت‌های تولیدکننده خودرو تعلق گیرد و به‌دست مردمی برسد که برای خودرو ثبت نام کرده‌اند.

خبر خوش برای تولیدکنندگان

اقتصاد ایران به سمتی رفته که سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنفی به شدت کاهش یافته و این واحدها به دنبال وام و تسهیلات هستند، تسهیلاتی که هر چند وقت یکبار خبر ارائه آن‌ها اعلام می‌شود، اما همچنان بسیاری در انتظار دریافت تسهیلات تولید و اشتغال هستند. البته ناگفته نماند گرفتن تسهیلات بانکی تازه رفع یکی از مشکلات و ایجاد مشکلات بعدی است زیرا تا زمانی که مشتریان برای محصولات تولیدی نباشد فروش و درآمدی حاصل نخواهد شد تا تولیدکننده توان پرداخت اقساط خود به بانک را داشته باشد.

اما با این وجود وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت نام دریافت تسهیلات تولید و اشتغال خبر داد و گفت: با تفاهم انجام شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به تسهیلات تولید و اشتغال اختصاص یافت.

بدنه دولت بدون توجه به تصمیمات هیئت دولت پیش می‌رود

در حالی که واردات برخی کالاها ممنوع اعلام شده و فرآیند واردات مسیر و زمان طولانی را طی می‌کند، هر چند روز یکبار دولتی‌ها شرایط جدیدی را برای واردات در نظر می‌گیرند که از این تصمیمات می‌توان به شیوه تهیه ارز تنها از سامانه نیما اشاره کرد. این تصمیم گیری‌ها از سوی بدنه دولت در حالی اتخاذ می‌شود که آنچنان اهمیتی برای تصمیم هیئت دولت در زمینه واردات خودروهایی که رنگ آن‌ها در گمرکات قهوه‌ای شده، نمی‌دهند و هر روز شرایط جدیدی برای واردات اعلام می‌کنند.

ارز اندکی کوتاه آمد

بعد از مدت‌ها که روند ارزش گذاری ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها صعودی شده بود، امروز قیمت خرید ارز در بانک‌ها با کاهش اندکی همراه بود و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز نرخ دلار و یورو را کاهش دادند. بانک‌ها امروز (هشتم اسفند) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۹۱۶ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته با کاهش قیمت همراه است. یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۴ هزار و ۶۹۴ تومان خریداری می‌شود.

این در حالی است که روز گذشته قیمت خرید دلار آمریکا در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۹۶۵ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۷۳۰ تومان بود.

بانک‌ها امروز نرخ خرید پوند انگلیس را که روز گذشته ۱۷ هزار و ۲۶ تومان بود، ۱۷ هزار و ۱۰۶ تومان اعلام کرده‌اند که به این ترتیب به رغم کاهش نرخ خرید دلار و یورو در بانک‌ها، قیمت خرید پوند با افزایش همراه شده است.

همچنین قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است که نسبت به روز گذشته کاهش ۵۰ تومانی دارد. هر یورو نیز در این صرافی‌ها امروز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد که این قیمت‌ها کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت یورو نسبت به دیروز را حکایت می‌کند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

بازگشت اراک با دو گل تماشایی

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!