تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
چند درصد از خودرو‌های کشور داخلی سازی شد؟

واردات خودرو ممنوع، مونتاژ آزاد!

خودروسازی در دنیا با تجربه‌های مختلفی رو به روست، اما ایران همچنان با مشکل ساخت قطعات و قبول این توانایی دست و پنجه نرم می‌کند.

واردات خودرو اقتصاد۲۴-از سال ۹۷ واردات خودرو ممنوع اعلام شد و پس از آن اجازه ورود خودرو‌های خارجی به کشور داده نشد. به دنبال آن و اعمال تحریم ها، بسیاری از نمایندگی‌های خودرو‌های خارجی از بازار ایران رفتند و صنعت خودروی کشور به دست صنعتگران ایرانی چرخید.

صنعتگران داخلی پس از آن، اقدام به داخلی سازی خودرو‌های داخلی کردند و کمر همت را بستند تا این صنعت سرپا بماند. سال گذشته بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت، خبر‌هایی از برداشتن ممنوعیت واردات به گوش رسید.

چندی پیش مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به فعالیت مثبت وزیر صمت، گفت: آقای رزم حسینی نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت می‌کند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشان دهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کار‌ها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: نگاه وزیر صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملا منطقی دارد.

در زمان‌های گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار به راحتی خودرو وارد می‌کردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند و از این رو تولیدات داخلی به شدت ضعیف بود و تنوع محصولات هم نداشتیم. به گفته کارشناسان صنعت خودرو اگر بناست واردات خودرو آزاد شود، باید اقداماتی صورت گیرد که اول از همه ارز مورد نیاز را تامین کرد که در شرایط کنونی این کار امکان پذیر نیست.

حالا از این صحبت می‌توان برداشت کرد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ وارداتی نداشتیم و به دلیل تحریم‌ها مونتاژ خودرو هم نداشتیم، به نوعی می‌توان گفت خودروساز‌های چینی هم از ترس قطع شدن ارتباطشان با آمریکا ارتباط خود با کشورمان را هم قطع کردند. اما حالا این رویه گویا کمی بهتر شده است، یعنی این روز‌ها شاهد فروش فوری و پیش فروش انواع خودرو‌های مونتاژی در کشور هستیم.

زمانیکه در رفت و آمد در بزرگراه‌ها هستیم، روی بیلبورد‌های شهری تبلیغ انواع خودرو‌هایی را مشاهده می‌کنیم که قطع به یقین در داخل ساخته نشده اند و به صورت مونتاژ قرار است به بازار عرضه شوند.

در این ۳ سالی که تحریم بودیم، خودروسازان در تلاش بودند صنعت خودرو را سرپا نگه دارند و به نوعی همانند بسیاری از خودروساز‌های جهان به خودکفایی کامل برسیم و از مونتاژ کاری خارج شویم، اما حالا گویا قرار است با رویکرد جدید به قبل از تحریم‌ها برگردیم و مونتاژ در داخل کشور رونق پیدا کند!

البته که این روش آنچنان هم منطقی نیست و به گفته علی علیلو رئیس سابق کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، قطعات داخلی خودرو تولید خوبی دارد و بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از ارزب‌ی فعلی را نیز می‌توان کاهش داد، اما گویا زور راحت طلبی صنعت خودرو در مونتاژ بر تولید قطعات داخلی می‌چربد.

رونق خرید و فروش خودرو‌های چینی در بازار!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رونق خرید و فروش خودرو‌های چینی در بازار، گفت: خودرو‌های چینی که به تازگی در بازار به فروش می‌رسند به صورت CKD وارد و داخل کشور تولید می‌شود و به هیچ عنوان خودرویی به صورت CBU وارد کشور نمی‌شود.

او بیان کرد: ۲۰ درصد خودرو‌هایی که در داخل کشور به فروش می‌رود ساخت داخل است و تمام قطعات آن‌ها از چین وارد می‌شود. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچ گونه واردات انحصاری و قاچاقی انجام نمی‌شود.


بیشتربخوانید:صنعت خودرو در حال آب شدن است


علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در مورد موضوع واردات خودرو، گفت: اصولا یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. یکی از ابزار‌هایی که می‌تواند در تحقق این هدف اثرگذار باشد اتصال به بازار‌های خودروی جهانی و تولید کنندگان متنوع با رویکرد‌ها و دیدگاه‌های مختلف در توسعه خودرو است.

او ادامه داد: در نتیجه ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی در صورتیکه شرایط کشور ما نیز مانند دیگر کشور‌های دنیا باشد، واردات خودرو به کشور ما نیز می‌تواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجاست که به خصوص در سال‌های اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می‌گردد صورت نگیرد نه تنها مفید نخواهد بود که آسیب‌های جبران ناپذیری را ممکن است موجب شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در ابتدا باید توجه داشت در صورتی که قرار است واردات خودرو صورت بگیرد، این کار باید طی یک برنامه ریزی طولانی مدت و اطلاع قبلی خودروساز صورت بگیرد، بدین معنی که به عنوان مثال یک مدت ده ساله به خودروساز بدهیم و او را مطلع کنیم که ده سال دیگر واردات خودرو به کشور تحت یک برنامه مشخص صورت خواهد گرفت.

قاسمیان ادامه داد: در اینجا خودروساز باید مطلع باشد که قرار است با چه کلاس خودرویی رقابت کند؟ آیا خودرو‌های دست دوم نیز شامل واردات می‌شوند یا فقط خودرو‌های نو قرار است وارد شود؟ یا مثلا وضعیت گمرکی چه خواهد بود؟ آیا قرار است مالیات گمرکی صفر شود یا صرفا درصد آن کم شود؟ اگر قرار است کم شود چند درصد قرار است کم شود؟ یا بعنوان مثال قرار است با چه شیبی طی چند سال بعد به صفر درصد برسد. به هر حال وضع مالیات گمرکی در همه جای دنیا یک راهکار پذیرفته شده برای رونق تولید داخل و اشتغالزایی است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که اگر دولت می‌خواهد واردات خودرو از یک کشور خارجی را آزاد کند، آیا این توانمندی را نیز دارد که ارتباط خودروساز را با قطعه سازان، موسسات آزمون و مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی همان کشور آزاد کند؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اینکه ما به خودروساز مهلت بدهیم که طی یک بازه چندساله کارشناسی شده، خود را به سطح کیفی یک سری خودرو‌های هدف وارداتی برساند در صورتی منصفانه خواهد بود که طی این چند سال شرایط و زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم که خودروساز بتواند به راحتی، بدون فوت زمان و پرداخت هزینه‌های چندبرابری و مشکلات ناشی از تحریم، برخی از نیاز‌های خود که در داخل کشور امکان تامین آن وجود ندارد را با شرکت‌ها و موسسات مرتبط درجه یک خارجی مرتفع کند.

ورود خودرو خارجی به کشور ممنوع است

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو گفت: ورود خودرو به کشور ممنوع است، در نتیجه برخی از شرکت‌های خودروساز خود اقدام به مونتاژ خودرو می‌کنند و اینگونه عوارض ورود هم نمی‌دهند. کشور ما صنعت خودروسازی ندارد و بهتر است بگوییم ما صنعت مونتاژکاری داریم.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در دو سه دهه اخیر صد درصد خودروسازان مونتاژ کار بوده اند، گفت: متاسفانه در صنعت خودروی کشور شاهد افزایش کیفیت خودرو‌ها نیستیم و در مقابل شاهد این هستیم که قیمت تمام شده در آن‌ها بسیار بالاست.

در دنیا این تجربه ثابت شده که هیچ کشوری نمی‌تواند در‌های خود را به سمت اقتصاد جهانی ببندد، اما بازگشایی در‌های تجارت باید با هدف ایجاد رقابت و افزایش توان داخلی باشد تا کالای ایرانی با کیفیت، اولین انتخاب هموطنان باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ریحانه پارسا رد داد! / من ... و ... هستم! / رکیک‌ترین واژه‌ها در حریم یک دختر! + سند

عجیب‌ترین عوارض زیاده روی در مصرف خیار

با عوارض جانبی مصرف زردچوبه آشنا شوید

طرح رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش درحال بررسی است

بیت کوین و اتریوم دوباره قرمزپوش شد

سعید مولایی ایرانی با پرچم مغولستان نقره‌ای شد

اختلاف قیمت مرغ از تولید تا مصرف چقدر است؟

فرودگاه‌ها زمان تحلیف رئیسی بسته می‌شوند؟

واکنش مالیاتی به نایب‌قهرمانی ملایی در المپیک +عکس

جلوی کوهخواری دامنه کرکس در نطنز باید گرفته شود

تزریق واکسن به امام جمعه اردبیل توسط پرستار زن +عکس

ایراد مجلس به اشتغال کارمندان مناطق آزاد

به همین راحتی خامه صبحانه معمولی رو فرم بده

عیدی پانصد تومانی میرسلیم به نمایندگان +عکس

افزایش ۳ برابری مهاجرت ایرانیان به ترکیه

دوگانه اصلاح‌طلبی صندلی‌طلبی

فال روز سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰

ماشین‌های میلیاردی در تهران

‌مجلس کنار مردم یا مقابل مردم؟

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در اعتراض به طرح صیانت از فضای مجازی

نتیجه ارزیابی دوره هفتم پایش کیفیت خدمات الکترونیکی منتشر شد

اعلام مقررات منع رفت و آمد در تونس

دیاباته مقابل سپاهان هم غایب است؟

نقش مدیریت منابع آب در آینده ایران و خاورمیانه

معرفی ۳ محصول فناورانه در برنامه نونمایی پارک پردیس

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰

فیلم/ توضیح فرمانده کل سپاه درباره واکسن نورا

شاهراه اصلی منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز آماده بهره برداری است

تصاویری دیدنی از چهره بدون آرایش بازیگران

الهه هیکس کیست؟

تیزر سریال خاتون عشق اشکان خطیبی و نگار جواهریان در دوران اشغال ایران +فیلم

دغدغه‌ای برای تأمین آب پائیز امسال نداریم

جلوی واردات برنج خارجی را بگیرید

راموس در پاریس هم مصدوم شد

طلا رکورد پایین جدیدی را شکست

بهشت‌زهرا حداکثر تا ۳ سال دیگر ظرفیت دارد

ترکیه از تنباکو، واکسن کرونا می‌سازد!