اقتصاد ۲۴ - در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
طرح ساماندهی بازار خودرو از مجلس دهم کلید خورده بود، اما شورای نگهبان این طرح را بهدلیل عدم همسویی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی رد کرد.
در مجلس یازدهم این طرح به اصلاح رسید و در ماده ۴ آن تبصرههای جدید درج شد تا براساس آن ساماندهی بازار خودرو با رعایت آنها امکانپذیر شود.
فیروزی عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص جزئیات اصلاحی ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو گفته است: ماده ۴ دارای ۴ تبصره است بهنحوی که براساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند بهازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمامبرقی یا دونیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سهستاره ویا بالاتر برحسب گواهیهای استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام نماید.
فیروزی افزود: در تبصره یک این ماده آمده است نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین میشود.
بیشتربخوانید:برنامهای برای واردات خودرو نداریم
وی ادامه داد: در تبصره سه آمده است منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است، سایر مقررات مربوطه توسط وزارت صنعت تأمین میشود همچنین واردات مجدد اقلام ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.
با توجه به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی مجلس این طرح برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال میشود که در صورت موافقت شورا این طرح باید از سوی وزارت صنعت به اجرا گذاشته شود.
چراکه سی سال است از قبل این ممنوعیت درحال ارتزاق هستند!
اما این مردم عادی ایران هستند که از همه مواهب و نعمتهای خودروهای روز دنیا از جمله: زیبایی، کارایی، کم مصرفی و آلودگی کم و غیره بی بهره اند و خودروهای تکراری و بی کیفیت را با قیمت گزاف می خرند و جان و مال خود را در معرض خطر قرار می دهند!
همه ما به چشم می بینیم که این قوانین حمایت از تولید داخلی چه بر سر کشور و مردم آورده است و از آن طرف این همه هزینه برای تولید داخل چه سودی برای مردم داشته و چقدر توانسته اند صادرات داشته باشند و آن هم با چه قیمت و روشهایی که جوانان عراقی ماشینهای ما را مفت بخرند و اسقاط کنند و قطعات آن را به خودمان بفروشند و در آمد کسب کنند!!!
اینها همه چیزهایی است که ما میبینیم اما کسی دم نمی زند که واویلا تولید داخل می خوابد!!!
سی سال پیش قانونی وضع شد که تا پنج سال ورود خودرو با ۹۰درصد گمرک باشد و سال به سال کاهش داده شود تا خودروسازان داخلی به رقابت برسند.
الان سی سال است که گمرک همان ۱۰۰ درصد است!
به کی بگیم این حرفها را؟؟؟