اقتصاد ۲۴ - شرکت راهکار نوین زیبا مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یکی از ۵ شرکت برتر پرداخت یار در کشور محسوب میشود.
مهندس محمدمهدی فاطمیان مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال به مسیر شکل گیری شرکت اشاره کرد و گفت: “تیم ما از سال ۹۶ کار خود را شروع کرد. ما از طریق بازارسنجی به ایده اولیه ارائه یکسری سرویسها و خدمات بر روی دستگاههای کارتخوان رسیدیم. در این ایده درنظر داشتیم که دستگاههای کارتخوان سیار را به وبسایتها و کسب وکارهای آنلاین متصل کنیم، بدین گونه که وقتی تراکنشی انجام میشود، کاملا این دو سیستم به هم مرتبط باشند و در لحظه اطلاعات تراکنش در آن وبسایت ثبت شود. همچنین در کسب وکارهای مارکت پلیس (marketplace) که ذینفعان مختلف دارد، تراکنشهای هرکدام به حسابشان واریز شود. کل این فرایند توسط یک دستگاه و اپلیکیشنی که روی آن دستگاه نوشته شده انجام میشود. این ایده اولیه ما بود که توسعه پیدا کرد. ”
فاطمیان از توسعه کسب وکارشان در حوزه درگاه پرداخت اینترنتی و سرویسهای مبتنی بر آن یاد کرد و افزود: “در دوران کرونا شاهد آنلاین شدن، طراحی سایت و ایجاد بستری برای فروش آنلاین کسب وکارهای سنتی و فیزیکی بودیم. شرکت ما با ارائه سرویسهای آنلاین میتواند کار پرداخت این کسب وکارها را تسهیل کند و سرعت دریافت خدمات را برای ایشان بالا ببرد و همچنین منجر به کاهش و یا حذف بخشی از هزینههای مالی شرکتها میشود. ”
ایشان در ادامه با استناد به آمار ارائه شده توسط شرکت شاپرک گفت:” در ایام کرونا در بخش درگاه اینترنتی، شاهد یک رشد تقریبا صد درصدی بودیم. طی این دوسال بسیاری از مردم به سمت خرید آنلاین و تراکنشها مهاجرت کردند. همین امر باعث شده تا بسیاری از کاربران از جمله کسب وکارهای خانگی و… فروش آنلاین را ایجاد کنند و درگاه پرداخت اینترنتی مورد استقبال قرار گیرد. ”
فاطمیان از دیگر محصولات و سرویسهای شرکت مانند پرداخت در محل نیز یاد کرد و اظهار داشت:” بیشتر مخاطبان ما در حوزه کارتخوان، شرکتهای لجستیک و پخش و توزیع هستند. ما روی دستگاههای کارتخوان gprs، اندرویدی و دستگاههای ام پوز یا کارتخوان جیبی، سرویسی را طراحی و برنامه نویسی کرده ایم که اطلاعات آنی از انجام تراکنش، تسهیم و تهسیل خدمات مالی را برای کاربران فراهم میکند. در این سرویس سربارهای مالی و مالیاتی از روی دوش کاربران برداشته شده و فرایندهای مالی را برایشان شفاف میکند. کسب وکارها میتوانند به راحتی و با تعداد نیروی انسانی کم و بدون خطای انسانی، خدمات خود را توسعه دهند. در حقیقت ما به بزرگتر شدن کسب وکارها کمک میکنیم.
ایشان در تکمیل معرفی محصولات و سرویسهای شرکت به سرویس کیف پول اشاره کرد و گفت:” در خدمت کیف پول، کسب وکارهای پلتفرمی مانند تاکسیهای آنلاین، گردشگری آنلاین و… که ذی نفعان بسیار دارند، مخاطب ما محسوب میشوند. سرویسهای مبتنی بر تسویه و سرویسهای مشابه خدمات بانکی را در لایه کیف پول ارائه میدهیم. ”
فاطمیان این نکته را یادآور شد که ایران در بخش پرداخت به شبکه پرداخت بین الملل متصل نیست. به همین دلیل نمیتوانیم خود را با شرکتهای خارجی قیاس کنیم و مارکت جدایی داریم. وی افزود:” در بخش رقبای داخلی، ۱۲۰ شرکت پرداخت یار وجود دارد که زیبال جز ۵ شرکت اول است. در این رتبه، هم تعداد تراکنش و هم مبلغ تراکنش که ماهانه توسط سیستم پردازش مدیریت میشود، مورد توجه است. ”
فاطمیان با توضیح شکل گیری موجودیتی به نام پرداخت یار در سال ۹۷ گفت:” تا پیش از سال ۹۷، ۱۲ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت وجود داشت که طبق قوانین بانک مرکزی، تنها همین چند شرکت اجازه ارائه این خدمات را داشتند. در سال ۹۷ این حوزه توسط بانک مرکزی رگوله شد و یک مجوزی تحت عنوان پرداخت یاری ایجاد شد. این نگاه قانون گذاری از سوی حاکمیت و دولت، سبب شد تا بتوانیم کسب وکار خود را توسعه دهیم. ”
مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال، چالشهای کسب وکاری را به چند دسته تقسیم و تصریح کرد:” یک دسته از چالشها مرتبط با تمام استارت آپ هاست فارغ از اینکه در چه نقطه جغرافیایی باشند. این چالشها که در مسیر رشد یک استارت آپ به وجود میآِید با بهره گیری از راهنمایی منتورها و یا حضور در شتابدهندهها و همچنین توانایی و تلاش اعضای تیم در یافتن راهکارهای منطقی برطرف میشود. بخش دیگر چالشها به اتفاقات داخل یک کشور در حوزههای مختلف مانند قانونی و قانون گذاری و… مرتبط میشود. برای مثال، ما در ابتدای کار خود نسبت به تعامل مستقیم با نهادهای قضایی و انتظامی آگاهی نداشتیم. بعد از مدتی متوجه شدیم باید یک مسیر و کانالی برای ارتباط با این نهادها تعریف کنیم. زیرا این نهادها در مواردی مانند بروز تخلف به دادههایی ثبت شده در سیستم پرداخت نیاز دارند و ما موظف به پاسخگویی هستیم. ”
ایشان در خصوص چالشهای مرتبط با مالیات تاکید کرد:” حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سبب شد تا بتوانیم از معافیتهای مالیاتی بهرهمند شویم و این امر به کسب وکارها در ابتدای مسیرشان کمک بزرگی میکند تا بتوانند پیشرفت کنند. ”
فاطمیان با تاکید بر انجام نیازسنجی بازار و حضور در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد و بهره مندی از خدمات این مجموعهها توصیه کرد:” اگر محصولی که تولید کردید و به نتیجه دلخواه نرسید، به سراغ محصولات دیگر نروید. درواقع فرار رو به جلو نداشته باشید. بلکه به جای ایجاد تعدد محصول، تمرکز محصول داشته باشید. یعنی اگر فروش خوبی ندارید، شاید در نحوه اجرا و پیاده سازی دچار مشکل شده اید، بهتر است کار خود را اصلاح و بهینه کنید. ”
منبع: روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران