تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۹ دی ۱۴۰۰

زیست مجازی ما چگونه است؟/ بررسی و مروری بر کتاب «زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده‌فرهنگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی»

در شرایطی که دو سوم جمعیت کشور، عضو رسانه‌های اجتماعی هستند و زندگی بسیار از ما به دو بخش مجازی و غیرمجازی تقسیم شده، برخی به تقبیح این زیست مجازی پرداخته‌اند و برخی آن را همچون یک فضای عمومی سازنده تلقی کرده‌اند.

زیست مجازی ما چگونه است؟/ بررسی و مروری بر کتاب «زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده‌فرهنگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی»

اقتصاد۲۴ - محمد سعید ذکایی، عضو هیات علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه سیمین ویسی، در کتاب “زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده‌فرهنگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی” که در سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات آگاه منتشر شد، از منظر مطالعات فرهنگی عواطف به این حوزه پرداخته‌اند. عواطف از منظر این کتاب، ویژگی ذاتی ندارند و دارای ریشه‌ای اجتماعی هستند و بسته به شرایط زمانی و مکانی مختلف، به تفسیر افراد جامعه از پدیده‌ها وابسته هستند. یکی از نمودهای بارز این امر، تفاوت عواطف در نسل‌های مختلف است. مثلاً یک حادثه تاریخی نظیر سقوط یک هواپیما برای یک نسل، احساسات بیشتری در مقایسه با نسل‌های بعد ایجاد می‌نماید. اما عواطف، پیوند وثیقی با قدرت دارند و محل نقد سلطه هستند. پیام‌ها توسط فرادستان برای تهییج عواطف عمومی رمزگذاری می‌شوند و فرودستان، این پیام‌ها را به صورت فعالانه رمزگشایی می‌کنند.

اما وقتی سخن از رسانه‌های اجتماعی شبکه‎‌ای به میان می‌آید، عواطف در این فضا ظهور و بروز متفاوتی می‌یابند و در این کتاب، احساساتی نظیر: امید، عشق، غرور جمعی، شفقت، ملال، ترس، اضطراب، خشم، نفرت و طنز در بستر رسانه‌های اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. از این منظر، ما در فضای مجازی برای دستیابی به حس امید، طیف وسیع و متکثری از قهرمان‌های اتوپیایی، کاریزماتیک، بلاگردان، عقلانی و اجتماعی می‌سازیم. ما در فضای مجازی، حس نوستالژی (ناامیدی از بازگشت گذشته لذتبخش) را پرورش می‌دهیم (یادش بخیر!!). ما با مسایل ناامیدکننده (مثل مشکلات اقتصادی) شوخی می‎‌کنیم. امید در فضای مجازی با بسیاری از رفتارهای ما در هم تافته است و از حس همراه بودن با سلبریتی محبوب خود تا حس انتقادی برای تغییر آینده جامعه را دربر‌می‌گیرد.

در فضای مجازی ایرانی، عشق جنسی، شیفتگی (جذب شدن بدون منطق)، و عشق رمانتیک، صورت‌های مسلط عشق‌ورزی هستند. عشق در عرصه مجازی، ویژگی گفتمانی می‌یابد و در این فضا، افراد، حالاتی نظیر: معصومیت و دوری از جنس مخالف، خودنمایی، عشق لاکچری، فانتزی جنسی، خودشیفتگی، نمایش غیرت‌ورزی، حس فقدان بخاطر از دست دادن معشوق، عاشق‌نمایی (دون‌ژوانیسم) و مردانگی مضاعف (مرد=زمخت و خشن) بروز می‌دهند.

در فضای مجازی، غرور ملی در قالب‌هایی نظیر دغدغه اصالت جمعی (تمایز ایرانی از سایر اقوام جهان)، اسطوره‌سازی نمادها، پارادوکس ملی‌گرایی یا جهان‌وطن‌گرایی و احساس غم یا شادی ناشی از تحقق یا عدم تحقق پیشرفت مطلوب و سرزنش من یا مای ملی بروز یابد. خشم ملی نسبت به یک عامل یا موضوع نامربوط سوق می‌یابد.

شفقت یا احساس همدردی در فضای مجازی، با گره خوردن به خشم از یک سو باعث احساس همدردی با قربانیان و از سوی دیگر، سوق یافتن افراد به سمت حل مشکل (مثل کمپین جمع‌آوری کمک برای حادثه‌دیدگان) می‌شود. امروزه شاهد بروز صورت‌های کم‌سابقه شفقت نظیر همدردی فراملی (نظیر همدردی با پناهجویان در سایر کشورها) و حتی همدردی با حیوانات (ترکیب شفقت و نیهیلیسم) هستیم.

وقتی ما در زندگی با شرایط یکنواختی روبرو می‌شویم که زمان برایمان سپری نمی‌شود، ملال روی داده است اما این عاطفه در فضای مجازی، در این قالب روی می‌دهد که با وجود در جمع بودن، افراد گاهی حس می‌کنند در انزوا قرار دارند و در مواجهه با آن، سعی در مصرف‌گرایی برای پر کردن این خلأ دارد. این انسان در فضای مجازی به همه‌چیزخوارگی فرهنگی و وقت‌کشی و مصرف فرهنگی روی آورده است.

ترس‌ و اضطراب در فضای مجازی باعث تحریک عده زیادی از افراد می‌شوند. ترس از بیماری، ترس از آینده، ترس از بیماری همه‌گیر کرونا و … با انگیزه‌هایی نظیر: از بین بردن روزمرگی، جلب توجه عموم از اهمیت اقدام برای حل مساله، ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی و امثالهم، مدام در حال مطرح شدن و دیده شدن هستند.

ما در فضای مجازی، شاهد بروز خشونت نمادین علیه گروه‌های مختلف مثل زن/مرد، روستایی/شهری، پیر/جوان، فقیر/ ثروتمند، بی‌سواد/تحصیل‌کرده هستیم. زبان فضای مجازی ایرانی، اروتیزه و جنسیت‌زده و همراه با هرزه‌گویی‌ها است و غلبه خشم، زمینه مساعدی برای شیوع شایعات و تخریب‌ها و گسترش اخبار جعلی است و قدرتمندان از این فضا برای تحریف افکار عمومی بهره می‌گیرند.

شوخی و طنز که در فرهنگ ایرانی دارای سابقه طولانی است، در فضای مجازی مردم به صورت‌ کارناوالی دور هم جمع می‌شوند و در این فضا شاهد بی‌نظمی و رفتار غیرمعمول شرکت‌کنندگان هستیم. از سویی گاهی شوخی به گروتسک سوق می‌یابد و در آن شکستن همه تابوها و سخنان ناسزا عادی می‌گردد.

نویسندگان در سخنان پایانی این کتاب، به برخی مخاطرات عرصه مجازی می‌پردازند. از نظر آن‌ها بواسطه سِر شدن افراد در برابر انبوه اخبار و اطلاعات، پدیده «ناظران بی‌طرف» پدید آمده که خصوصاً در مواقع عاملیت، مسئولیت را به دوش دیگران محول می‌نمایند. از نظر ایشان، خشم و نفرت در فضای مجازی به ندرت به امید مشفقانه برای حل مسایل ختم می‌شود. در عوض خشمِ دیگری‌ساز و ناشی از ناکامی که به غایت منفعلانه است، مساعد گسترش شایعات و دستکاری‌هاست. فضای مجازی به تعبیر نویسندگان کتاب، “فضایی بین خیال و واقعیت است که مرز درست و نادرست مشخص نیست”. گسترش محیط‌های مجازی مونولوگ‌گویی برای جمع مجازی با هویت‌های فیک این ظرفیت را کاهش می‌دهد. از نظر آن‌ها، به تدریج، فضای مجازی برای بسیاری تبدیل به فضایی ملال‌انگیز می‌شود که شوک‌های دوره‌ای مانند خبر صعود تیم ورزشی ایران به جام جهانی باعث تمایل مقطعی به آن گردد. اما از سویی دیگر، فضای بینامتنی در عرصه مجازی، می‌تواند زمینه آگاهی انتقادی در افراد باشد. و بعلاوه، رواج زبان نامتعارف و  و اسلنگ، امکان نمایش صداهای گروه‌های حاشیه‌ای را بیشتر کرده است. این فضا، امکان ارائه خوانش‌های متفاوت از اخبار رسمی و غیررسمی را به مخاطبان می‌دهد. به زعم ذکایی و ویسی، ظرفیت سازنده توئیتر به مراتب بیشتر از اینستاگرام است؛ چرا که در توئیتر، شاهد گفتمان بی‌طرفانه هستیم حال آن که در اینستاگرام، هر گروهی سعی می‌کند صدای خود را به گوش سایرین برساند. هرچند، به تدریج شاهد افزایش همسویی رسانه‌های اجتماعی مختلف هستیم.

کتاب “زیست مجازی در ایران”، مرجع مناسبی برای آشنایی به حوزه نوظهور مطالعات عواطف است که مخاطب می‌تواند در آن با طیف وسیعی از نظریات نظیر سایمون ویلیامز، راندل کالینز، جاناتان ترنر، سارا احمد و امثالهم آشنا شود و با کاربرد آن‌ها را در میدان جدید فضای مجازی مواجه شود. در این کتاب، مطالعه جوانان و مطالعات جنسیت، وزن بالایی دارد و مولفان در جای جای کتاب سعی در تحلیل این دو موضوع در بستر رسانه‌های اجتماعی نموده‌اند. تابوشکنی جوانان، کارناوالی شدن، بحران مردانگی، مردانگی مضاعف، اضطراب زیبایی، اروتیزه شدن زبان، دشنام‌های مردانه در مورد اندام‌های زنانه و … برخی از این موارد است. بعلاوه، نظریات مرتبط با مطالعات فرهنگی اعم از استوارت هال، میشل دوسرتو، جان فیسک و اسلاویا ژیژک در این کتاب به صورت کاربردی به کار گرفته شده است. از این نظر‌، این کتاب توانسته نظر مخاطبان مباحث وسیعی را به خود جلب نماید.

مطالعه این کتاب به علاقه‌مندان به مباحث مطالعات جنسیت، جوانان، فضای مجازی، مطالعات فرهنگی، مطالعات عواطف و حتی روانشناسی اجتماعی پیشنهاد می‌شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مشخصات فنی ویژگی های جنگنده F۱۵ آمریکا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت

تهیه گزارش ویژه علل خودکشی پزشکان

محل بازی هوادار - پرسپولیس مشخص شد + عکس

پایان مصدومیت طولانی‌مدت یک پرسپولیسی + عکس

فوتبالیست‌های ما فقط خالکوبی زدن را از خارجی‌ها یاد گرفتند

فیلم/ عصبانیت افسانه پاکرو در لایو اینستاگرام

بخشنامه جدید وزارت صمت برای طلافروشان

فیلم/ وضعیت عجیب ایران مال بعد از بارندگی شدید در تهران

توضیح وزارت ورزش درباره حواشی پرسپولیس - سپاهان

فیلم/ دستگیری فرد مشکوک در مرگ زهره فکورصبور

واکنش محسن فروزان به انتقادات استقلالی‌ها + عکس

بازنگری مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت بیمه سرمد

پایانه قدیم شرق تهران تعطیل می‌شود

تاکید بر لزوم طراحی بسته‌های محصولی برای مشتریان

عکس/ تغییر چهره بازیگر شهرزاد پس از ۹ سال

آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

شهادت استورمی دنیلز علیه ترامپ

تفاوت بنر‌های تبلیغاتی پایین و بالای شهر تهران

عکس/ هدیه جالب عربستان به زائران حج امسال

عکس/ بی‌خانمان‌های امامزاده ابراهیم چادرنشین شدند

پدر سنگدل کلیه فرزندش را فروخت!

یکتا ناصر: از منوچهر هادی عذرخواهی می‌کنم

بهاره رهنما با این عکس دوباره جنجالی شد

روغن گیربکس را چه زمانی تعویض کنیم؟

فیلم/آتش سوزی در کارخانه خودروسازی مدیران خودرو

وزیر ارتباطات: اینترنت به سرعت نور می‌رسد

فیلم/علی ضیا: ازدواج انگیزه ام برای زیست را تکمیل می‌کند

عکس/ مهدی قائدی در جام فوتبال محلات بوشهر در سال ۱۳۸۶

عکس جدید بن سلمان با یک عینک عجیب!

غلامعلی رجایی: مردم عصبانی هستند و رای نمی‌دهند

تبصره ماده ۴۸ مانعی برای تحقق عدالت قضایی است

پست جدید همسر بهرام رادان با استایل انگلیسی + عکس

دستمزد نجومی دیوید تیلور در نقش جدید

فیلم/ امکانات خاص این توالت شگفت زده تان می کند!

شناسایی سویه جدید کرونا با نام فلیرت

جمع‌آوری واکسن کرونا از بازار

عکس/ اعتصاب طلافروشان تهرانی ادامه دارد!

تکلیف نهایی حقوق کارگران مشخص شد

روند دلار بازار طلا را از سکه انداخت

اینفوگرافی/ ۸ راهکار برای سلامتی بدون نیاز به تجویز پزشک

فرشاد زاهد مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شد

ادعا‌های قابل تامل رئیسی درباره کسری بودجه

کف و سقف حقوق بازنشستگان اعلام شد

حقوق بازنشستگان ۲۳ میلیون تومان می‌شود؟

نماز و روزه امیر تتلو کارساز می‌شود؟

عکس/ هانده ارچل و دوستانش در یک مهمانی

آقای بانکی‌پور حواستان به سفره مردم باشد نه تختخواب مردان ترکیه‌ای

محرومیت سنگین در انتظار هافبک استقلال

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳