تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تشریح کرد؛

ایربگ‌های غیر فعال حاصل گرانی خدمات پس از فروش یا قطعات تقلبی! / نصب ایربگ ۱۵ میلیون تومان آب می‌خورد / ارابه‌های مرگ چرا استاندارد نمی‌شوند؟

کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: گرانی خدمات پس از فروش، تقلبی بودن قطعات خودرو و تعلل در ارتقای استاندارد سازی تولید خودرو سه عامل اصلی در بروز تصادفات جاده‌ای است.

ایربگ

اقتصاد ۲۴- مریم وحیدیان: مرگ روزانه شماری از هموطنان در جریان سوانح رانندگی یکی از اتفاق‌های ناگواری است که مدام در حال روی دادن است که در آخرین اتفاق، بامداد (۲۰ دی ۱۴۰۰) تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان- اهواز که بیشتر به فیلم‌های اکشن هالیودی، شباهت داشت، منجر به فــوت ۵ نفر و ۴۱ مصدوم شد.

در همین رابطه رئیس پلیس راهور می‌گوید در حادثه بسیار دلخراش بهبهان، ایربگ هیچ کدام از خودرو‌ها باز نشد، وی ضمن انتقاد جدی از خودروسازان، تعیین سهم تقصیر برای آن‌ها در این حادثه و معرفی‌شان به مراجع قضائی، متذکر شده که چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، استاندارد‌ها درست نظارت نمی‌شود و وزارت صمت کنترلی نمی‌کند.

گرانی خدمات پس از فروش و نصب قطعات تقلبی دو عامل اصلی تشدید غیر استاندارد بودن خودرو‌های تولید داخلی است. هرچند توپ استاندارد سازی خودرو، سال هاست در زمین‌های مختلف انداخته می‌شود و هیچ سازمان و ارگانی زیر بار چنین مسئولیتی نمی‌رود. آیا تنها خودرو سازان مقصر اصلی بروز همچنین حوادثی هستند یا عوامل دیگر تأثیر گذارند؟

در همین رابطه امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: حادثه تلخ تصادف زنجیره‌ای بهبهان نه اولین و نه آخرین حادثه است و تعلل در ارتقای استاندارد سازی تولیدخودرو‌های داخلی این موضوع را شدت داده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ ضعف نظارت بر تولید یکی از چالشی‌ترین موضوعاتی است که صنعت خودرو سازی کشور را دچار مشکل کرده است.

کاکایی ادامه داد: عدم رعایت استاندارد درتولید خودرو شرایط بحرانی را برای مشتریان این خودرو‌ها فراهم کرده است. موضوع ایمنی، کیفی‌سازی، عملکرد و ارزیابی همگی مجموعه نظامات ارزیابی کیفی هستند که متأسفانه هیچ یکی از این موارد در صنعت بزرگ خودرو سازی به طور کامل و دقیق رعایت و نظارت نمی‌شود.

وی تأکید داشت: نصب قطعات تقلبی بر روی خودرو‌های تولیدی و خدمات پس از فروش بی حساب و کتاب محرز است. توجه به این موارد مهمتر از ایربگ است که هیچ یک از این موارد به طور کامل بررسی نمی‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: نصب ایربگ برای مردم ۱۵ میلیون تومان آب می‌خورد و افزایش هزینه برای مردم می‌شود. خدمات پس از فروش آنقدر ضعیف و گران است که مردم برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به غیر فعال کردن همین ایربگ‌ها می‌کنند و متأسفانه هیچ ارگان و سازمانی مسئول نظارت بر این نوع اقدامات نیست.

کاکایی تأکید داشت: خدمات پس ازفروش در ایران نیازمند یک پوست اندازی است. به طور مثال مردم به برخی تعمیرگاه‌های مرکزی که میلیارد‌ها سرمایه در آن خوابیده، اعتماد نمی‌کنند و خودروی خود را به تعمیرگاه‌های کوچک که شاید بدون مجوز در سطح شهر در حال فعالیت می‌باشند، اعتماد می‌کنند و خودروی خود را جهت سرویس و یا تعویض قطعه به آن‌ها می‌سپارند.

وی تصریح داشت: چرا در قرن ۲۱ که تولید خودرو‌ها آنقدر پیشرفت کرده است باید شاهد فعالیت تعمیرگاه‌هایی در خیابان‌های سطح شهر باشیم که تعمیرکاران آن بدون هیچ مدرک تخصصی، خدمات خودرو مردم را بر عهده می‌گیرند.


بیشتربخوانید:مناقشه ایربگ‌ها بالا گرفت


کاکایی تأکید داشت: کشور صنعت خودرو سازی و تولید خودروی هر چند کم دارد، از این رو دولت باید هزینه خدمات پس از فروش آن را بپردازد و اطمینان مردم جهت تردد باخودرو‌های داخلی را افزایش دهد نه اینکه با یک تصادف تمام تقصیر‌ها به عهده خودرو ساز بیفتد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: البته برای جلوگیری از بروز حوادث دلخراش، رعایت تمام استاندارد‌ها در همه بخش‌ها الزامی است. ازاستاندارد سازی جاده تا فرهنگ سازی چگونگی رانندگی کردن درکاهش و یا افزایش حوادق رانندگی اتفاقاتی تأثیر گذار است.

مردم استفاده از  ابزارهای ایمنی در خودرو‌ها را جدی نمی‌گیرند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به وضعیت استاندرد خودرو‌های در حال تردد گفت: از بحث عدم نظارت براستاندارد‌های تولید خودرو که بگذریم موضوع عدم فرهنگ سازی برای چگونه استفاده کردن از آبشن خودرو‌ها در راستای حفظ ایمنی بیشتر از راننده، سرنشین و خودرو می‌رسیم.

وی تصریح داشت: فرهنگ استفاده از تمام مواردی که برای افزایش ایمنی در خودرو‌های تولیدی تعبیر و نصب شده نکته‌ای است، که تا کنون مهجور مانده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ زمانی که نصب ایربگ بر روی خودرو‌های داخلی اجباری و اجرا شد تمام مردم به عنوان یک آبشن جدید و قابل اعتماد از آن استقبال کردند. در حالی که همین مردم امروز برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به غیر فعال کردن ایربگ خودرو‌های خود می‌کنند! تکلیف چیست؟ چرا هیچ نظارتی بر این نوع اقدامات که از سوی برخی از تعمیرکاران غیر مجاز صورت می‌گیرد، نیست!

برای تقویت و توسعه ایمنی خودرو‌ها نصب آبشن‌های جدید بر روی خودرو‌های تولیدی تنها راه نیست. بلکه حاکمیت و دولت موظف به فرهنگ سازی در این رابطه دارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ آتش‌سوزی یک چرخ‌وفلک در شهربازی محمودآباد

ماجرای بازداشت ۵۰ ایرانی در حرم امام حسین

عکس/ جمعی از زنان حرمسرا ۱۲۵ سال پیش در حیاط اندرونی با پوشش خاص

عکس/ بازدید عراقچی از روند ارائه خدمات به زائران ایرانی در نجف

قیمت طلا پرواز کرد

اینفوگرافی/ اربعین حسینی یکی از بزرگ‌ترین تجمعات مذهبی جهان

عکس/ حضور ظریف بر مزار شهید رییسی

عکس/ ژست خاص هیتلر در سنگر ضد هوایی ۱۰۹ سال پیش و دوران جنگ جهانی اول

حاشیه‌هایی از سفر علی لاریجانی به لبنان

احتمال مطرح شدن حملات سایبری روسیه در دیدار ترامپ و پوتین

عکس/ ژست احساسی گوگوش ۵۴ سال پیش در کنار پسرش کامبیز

فیلم/ تصاویری از پیاده‌روی مسیح و آرش در کربلا

اظهارات مهم لاریجانی خطاب به اعضای حزب الله

عکس/ پوشش متفاوت عراقچی در عراق

عکس/ حضور ظریف در خطبه خوانی اربعین

شرط حماس برای تخلیه غزه اعلام شد

مجلس خواستار اصلاح فوری دهک‌بندی یارانه‌ها

متن نامه رسمی تروئیکا درباره بازگشت تحریم‌ها

هشدار درباره حذف یارانه سوخت بر دهک‌های پایین

ترافیک سنگین در جاده‌های شمالی

جدیدترین قیمت رهن و اجاره آپارتمان نقلی در منطقه سلسبیل+ جدول

قیمت بیت‌کوین در آستانه ۱۲۵ هزار دلار

نوسان ارز، بازیگر اصلی بازار طلا

فیلم/ شوآف محسن افشانی در سفر به عراق

قیمت طلا در آستانه شکست مقاومت

عکس/ هواپیمای لاریجانی مجبور به تغییر مسیر شد

سیگنال منفی نامه تروئیکا به قیمت دلار

آب این مشترکان ۱۲ ساعت قطع می‌شود+ جزییات

جزئیات جدید درباره پرداخت مطالبات گندمکاران

اعلام فهرست برند‌های غیرمجاز برای واردات خودرو

عکس/ نام خرید تازه استقلال فاش شد

آیا تالاب گاوخونی در آستانه مرگ قرار دارد؟ رد پای پتاس در نابودی یک زیست‌بوم دیگر + فیلم

فیلم/ نذر واکس در تجمع اربعین تهران

خریدوفروش سهام عدالت کلید خورد

لایحه‌ای که می‌تواند عراق را دگرگون کند؛ حشدالشعبی، انتخابات، و بازی پیچیده قدرت در بغداد

واکنش تند بقائی به ایده اسرائیل بزرگ نتانیاهو

عکس/ حسین طائب در پیاده روی جاماندگان اربعین

تعلیق برخی تحریم‌های روسیه از سوی آمریکا

سقوط آزاد قیمت مسکن در بازار

ادعای تازه وزیر خارجه انگلیس درباره مکانیزم ماشه

وضعیت هوای تهران قرمز شد

از خاموشی‌های دهه شصت تا ابرچالش امروز؛ ناترازی برق، نتیجه سیاست‌گذاری‌های معیوب و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران

فیلم/ حضور مردم تهران در پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی

عکس/ سلفی خاص سعید جلیلی در نجف

کدام بازنشستگان مشمول فوق‌العاده خاص می‌شوند؟

از بنی‌صدر تا پزشکیان؛ تندرو‌ها تاریخ را ورق زدند تا امروز را به استیضاح پیوند بزنند

ترمز افزایش قیمت خودرو کشیده شد+ جدول

فشار تورم در کدام استان بیشتر است؟

ماکرون موضوع جلسه ترامپ و پوتین را لو داد

کاهش ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت خانه در شمال تهران