اقتصاد۲۴ -گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ با تولید ۵۰۵ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال ۹۸ را رقم زد و این در حالی است که تولید عمده محصولات مونتاژی در این گروه متوقف شده بود. ایران خودرو با ثبت این آمار در سال گذشته ۸۳ درصد از رشد تولید خودرو در کشور را در اختیار گرفت و به ۵۵ درصد از سهم بازار خودروی سواری کشور دست یافت.
داخلی سازی و خودکفایی در تولید یکی از محورهای مهم فعالیت ایران خودرو در ماههای اخیر و همزمان با اعمال تحریمهای ظالمانه بوده است.
این خودروساز با تعریف پروژههای متعدد خودکفایی، از سال ۹۸ تا پایان آذرماه امسال موفق به ثبت عدد ۳۰۴ میلیون یورو داخلی سازی در بخشهای مختلف قطعات، مجموعهها و مواد اولیه براساس تیراژ سالانه شده است که از این مقدار ۸۸ میلیون یورو از محل پروژههای تعریف شده در میزهای خودکفایی وزارت صمت بوده است.
در ماههای اخیر نیز توسعه در تمامی جوانب از قوای محرکه و توسعه سبد محصولات تا بازارهای صادراتی و همچنین خودکفایی را با جدیت دنبال کرده که نتایج آن در توسعه محصولات و عرضه خودروهای جدید نمایان است.
بیشتر بخوانید: سال آینده قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت
به واسطه تحقیق، توسعه و دستیابی به دانش روز صنعت خودرو، این خودروساز در کنار تعمیق خودکفایی تولید، تمامی محصولات فعلی خود را به روزرسانی کرده و طراحی و تولید محصولات جدید را در پیش گرفته است. در همین راستا، کراس اوور جدید ایران خودرو قرار است به زودی رونمایی شود و در سال آینده نیز به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.
توسعه محصولاتی نظیر رانا پلاس، سورن پلاس، توسعه خانواده دنا، به روزرسانی پیشرانه TU۵ برای محصولات مختلف و دیگر دستاوردها موجب آن شد تا نسخه جدید این خودروها بدون وقفه در تولید و همگام با استاندارد آلایندگی روز و تغییرات ظاهری و داخل کابین به بازار عرضه شوند.
همچنین طراحی و توسعه سه گیربکس جدید شش سرعته دستی، نیمه اتوماتیک AMT و اتوماتیک AT به دنبال عرضه محصولات مطابق با نیاز مشتریان، همگام با سیاستهای کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرار دارد و
برنامه عرضه محصولات جدید با گیربکس نیمه اتوماتیک را نیز در سال جاری نهایی و برخی محصولات را مجهز به این نوع گیربکس وارد بازار خواهد کرد.
تا پیش از سال ۱۳۹۸ تمامی محصولات ایران خودرو بر پایه سه تا چهار پیشرانه طراحی و تولید میشدند و اوج دستاورد در این محصولات همان پیشرانه ملی خانواده EF۷ بود، اما گروه صنعتی ایران خودرو در پایان سال ۹۸، نقشه راه قوای محرکهای را ترسیم کرد که به سرعت بخش مهمی از آن وارد چرخه صنعتی سازی شد و اکنون در حالی که کمتر از دو سال از ترسیم این نقشه میگذرد، پروژهها یکی پس از دیگری به ثمر نشسته و آماده عرضه به بازار میشود.
خانواده پیشرانههای سه استوانه، متشکل از چهار عضو در نسخههای تنفس طبیعی و توربو و یک نسخه CNG کاربرد فراوانی در محصولات آینده ایران خودرو خواهد داشت.
توسعه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر ایجاد غرور ملی برای تولید با کیفیت داخلی، در نهایت سبب استقبال مشتریان خارجی از محصولات این شرکت خواهد شد.
در حال حاضر نیز احیای سایتهای خارجی این شرکت در دستور کار قرار گرفته که حاصل توسعه بازارهای هدف صادراتی، ارزآوری برای اقتصاد کشور خواهد بود.