اقتصاد ۲۴- روز گذشته وزیر صمت در نشست با استانداران ادعا کرد که درج قیمت تولیدکننده باعث ارزانی ۱۵۰۰ کالا شده است. اظهار نظری که واکنشهای مخالفان را در پی داشت، بسیاری معتقد بودند که چنین کاهش قیمت گستردهای که فاطمیامین مدعی آن است در بازار دیده نمیشود برخی نیز در فضای مجازی به کنایه از وزیر صمت خواستند که نام و قیمت بخش کوچکی از این کالاها را اعلام کند
این درحالی است که از ابتدای مطرح شدن طرح درج قیمت تولیدکننده، نگرانیهایی در مورد افزایش قیمت به خصوص در شهرهای حاشیهای وجود داشت. در این طرح، قیمت نهایی کالا ۲۰ درصد گرانتر از قیمت تولیدکننده به فروش میرسد درحالی که توزیعکنندگان میگویند این رقم حتی کفاف هزینههای آنها را نمیدهد. چنین تناقضی باعث شد که نگرانیها در مورد افزایش قیمت بیشتر در شهرها و مناطقی که از مرکز دور هستند افزایش یابد.
تولیدکنندگان نیز از این طرح ناراضی هستند. آنها میگویند ایجاد پیچیدگی بیشتر در فرآیند فروش تنها به ضرر تولیدکننده تمام میشود چراکه میزان تقاضا را برای کالاهای داخلی کاهش میدهد. قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران غذایی گفت که از ارزانی ۱۵۰۰ کالایی که ادعا شده در مورد هیچ یک از اقلام مواد غذایی مطلع نیست.
مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و سیداسماعیل یزدانپناه، نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران میگوید این طرح، طرحی ناپخته بود که به نظر نمیرسد حتی روی کاغذ کارآمد باشد. یزدانپناه نیز معتقد است ادعایی ارزانی ۱۵۰۰ کالای با واقعیتهای بازار همخوانی ندارد.
وی افزود: با این اقدام مشکلات زیادی ایجاد شده، خریدار نمیداند که کالا را با چه درصد سود و چه قیمتی باید بخرد. درصدی که برای سود اعلام کردهاند به میزانی است که هزینهها از آن پیشی میگیرد. اگر این کار کارشناسیشده بود و هزینهها محاسبه میشد، فروشنده مجبور به فروش کالای خود به قیمت ۲۰ درصد بیش از قیمت تولیدکننده نمیشد. همه تولیدکنندگان هم با این اقدام مخالف هستند. قیمتگذاری در هر کجا که وارد شده ایجاد مشکل کرده و نتیجه عکس میدهد و شاید باعث افزایش قیمت کالا هم شود.
بیشتربخوانید:کدام گروههای کالایی زیر تیغ قیمتگذاری دستوری رفتند؟
عباد تصریح کرد: ردیابی این موضوع کار بسیار مشکلی است. ما در ایران در مورد شرایط اقتصادی آمار عادی هم نمیتوانیم داشته باشیم. اینکه از ارزانی ۱۵۰۰ کالا بگوییم را نمیتوان با تکیه بر آمار رد یا تایید کرد، اما در عمل این سوال ایجاد میشود که چگونه درج قیمت تولیدکننده به کاهش قیمت منجر میشود؟ در عمل که نمیتوانند واسطهها را حذف کنند چراکه امکان ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و فروشنده یا مصرفکننده بسیار سخت است؛ بنابراین توزیعکنندگان، سود و هزینههای آنها باقی میماند.
سیداسماعیل یزدانپناه نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران در اینباره گفت: درج قیمت تولیدکننده بسیاری از پارامترهای رقابتی را در بازار از بین میبرد. کالاهای وارداتی هیچ یک از این مشکلات را ندارند. ما با این اقدامات به نفع تولیدکنندگان خارجی با خروج تولیدکنندگان داخلی از بازار گام برمیداریم. در واقع ایجاد پیچیدگیهای بیشتر در روند فروش کالای تولید داخل به این معنا است که تولیدکننده داخلی را از بازار رقابتی خارج میکنیم.
وی افزود: آماری در رابطه با ارزانی ۱۵۰۰ کالای، برای رد یا تایید صحبتهای آقای وزیر نداریم، اما واقعیت بازار نشان میدهد که چنین اتفاقی نمیتواند رخ داده باشد. این اقدام حتی باعث کاهش عرضه و ناامیدی تولیدکنندگان هم میشود و به نظر نمیرسد که واقعیت داشته باشد.