تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

مسئولیت کیفیت پایین خودرو‌ها بر عهده کیست؟

  ضعف در کیفیت خودرو‌های داخلی انتقاد همیشگی به صنعت خودروسازی کشور است. آیا کیفیت خودرو‌ها تقصیر قطعه‌سازان است؟

خودرو

اقتصاد ۲۴- برخی معتقدند در مساله ضعف کیفیت خودرو‌های داخلی خودروسازان مقصر نیستند و اشکال در کیفیت محصولات قطعه‌سازان است.

چندی پیش انتقادات از صنعت خودروسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس کشاند. سیدرضا فاطمی‌امین در صحن علنی اعتراف کرد که: «وضعیت نامطلوب کیفیت خودرو‌های داخلی قابل انکار نیست.»

او توضیح داد: ۷۰ درصد کیفیت خودرو‌ها به کیفیت قطعه باز می‌گردد و ۳۰ درصد به مونتاژ و خودروساز بستگی دارد. کیفیت پایین قطعات نیز به روابط بین خودروساز و قطعه ساز باز می‌گردد که به درستی تنظیم نشده است.

فاطمی‌امین گفت: زمانی که خودروساز پول قطعه‌ساز را به موقع نمی‌دهد یا قیمت تعیین شده واقعی نیست، قطعه‌ساز نیز لاجرم کیفیت خود را پایین می‌آورد، کیفیت پایین قطعات نیز منجر به کیفیت نامطلوب خودرو می‌شود.

آنگونه که انتخاب گزارش داده است، او چندی بعد نیز اعلام کرد: «خودروسازان بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.»

البته پیش از این فعالان صنفی صنعت قطعه‌سازی، به ارقام بالاتری اشاره کرده بودند.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان، در آذر کل بدهی خودروسازان به زنجیره تامین را بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

از این میان به گفته اصغر خسروشاهی، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان، سهم طلب شرکت‌های قطعه‌ساز حدود ۳۶ هزار میلیارد برآورد شد بود.

آیا کیفیت پایین خودرو‌های داخلی به همین بدهی و عملکرد شرکت‌های قطعه‌ساز باز می‌گردد؟

ماجرا چیست؟

محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: در صنعت خودرو استاندارد‌های داخلی و بین‌المللی وجود دارد. استاندارد کیفیتی بین‌المللی، تمام زنجیره تامین خودروسازی را در بر می‌گیرد و شامل قطعه‌سازان رده یک و دو و زنجیره تامین مواد اولیه می‌شود. این یک نظام تضمین کیفیتی است که خودروساز در راس آن قرار دارد.

او توضیح داد: همه زنجیره تامین، طبق نظر خودروساز و در واقع، مشخصات فنی و استاندارد‌های خودروسازان عمل می‌کنند. پس نمی‌توان گفت کیفیت خودرو‌های داخلی تقصیر خودروساز است یا قطعه‌ساز. خودرو‌هایی که در کشور در حال تولید هستند با سطح کیفی مشخصی تعریف شده‌اند.

آیا قطعه‌ساز توان تولید قطعه با کیفیت دارد؟

دبیر انجمن قطعه‌سازان در مورد توان قطعه‌سازان در زمینه تولید محصولات با کیفیت گفت: بدون شک قطعه‌ساز می‌تواند محصولات با کیفیت‌تری تولید کند. قبل از شروع تحریم‌ها کیفیت خودرو‌های داخلی بالا بود و خودرو‌هایی مانند ال‌نود، رنو، زانتیا و سوزوکی در کشور تولید می‌شدند. برخی قطعه‌سازان در زنجیره بین‌المللی تامین قطعه برخی خودرو‌ها قرار گرفته بودند.


بیشتربخوانید:شیوه قیمت گذاری فعلی منشا رانت و فساد است/ چرا دولت قیمت گذاری خودرو را به بنگاه‌های تولیدی نمی‌دهد؟


او افزود: خودروساز اختیار ۱۰۰ درصدی زنجیره تامین را دارد. قطعه‌ساز باید محصولات خود را طبق مشخصات فنی که خودروساز برای تولید یک خودرو تعریف می‌کند، تولید کند. اگر قطعه تولید شده با شاخصه‌های فنی خودرو مغایرت داشته باشد، خودروساز آن قطعه را قبول نمی‌کند و تحویل نمی‌گیرد.

محبی‌نژاد ادامه داد: مشخصات فنی هر قطعه با توجه به کیفیت خود قیمت‌گذاری می‌شود. هر قطعه‌ای که شاخص‌های فنی و کیفی سختگیرانه‌تر و پیشرفته‌تری داشته باشد، قیمت بالاتری دارد.

محبی‌نژاد در ادامه گفت:، اما اصل مشکل توان خرید مردم است. حتی اگر واردات خودرو نیز آزاد شود، مردم توان خرید ندارند و باید خودرو‌های داخلی را بخرند. اصل مشکل حاکمیتی اداره شدن صنعت خودروسازی است. دولت در خودروسازی دخالت می‌کند و بخش خصوصی نقشی در آن ندارد. پس آنچه در این وضعیت مشاهده می‌کنیم نتیجه مدیریت دولتی است. نتیجه سرکوب قیمتی و قیمت‌گذاری دستوری برای پایین نگه داشتن تورم، دو برابر شدن خودرو در بازار است.

انحصارطلبی در فرایند قطعه‌سازی

اما صنعت قطعه‌سازی منتقدانی نیز دارد. پیش از این، علی خسروانی، فعال بازار خودرو تاکید کرده بود که کارخانه‌های خودروسازی ایران نه تنها باعث رونق شرکت‌های قطعه‌ساز نشده‌اند بلکه در عمل اکنون بسیاری از آن‌ها ورشکسته، تعطیل هستند و کارکنان آن‌ها بیکار شده‌اند.

او نوشته بود: اگر پای صحبت قطعه‌سازان حقیقی بنشینید متوجه می‌شوید که چگونه چند شرکت وابسته و دارای رانت، تامین قطعات را به‌طور انحصاری و بدون انجام تشریفات قانونی و واقعی دراختیار گرفته‌اند و عملا به عنوان واسطه، همان سفارشات را با قیمت بسیار پایین‌تر از قطعه‌سازان خرد مطالبه می‌کنند.

خسروانی در ادامه یادداشت خود افزوده بود: یکی از عوامل ورشکستگی صنعت خودرو ایران، همین چند شرکت به ظاهر قطعه‌ساز، ولی درواقع دلال و رابط میان قطعه‌سازان و کارخانه هستند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی

پشت پرده ویدئوی اخیر علی شمخانی چه بود؟

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

ماجرای فرود بالگرد رئیسی چه بود؟