اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، سهمیه بنزین آزاد در کارتهای سوخت شخصی ۱۰۰ لیتر کم شده است. قضیه از این قرار است که از زمان دو نرخی شدن بنزین، تمامی خودروها دو سهمیه مجزا یکی ۶۰ لیتر سهمیه بنزین دولتی ۱۵۰۰ تومانی و دیگری ۲۵۰ لیتر سهمیه بنزین آزاد یا همان ۳ هزار تومانی در طول یک ماه داشتند؛ هرچند خودروها برای دریافت بنزین آزاد از کارتهای جایگاه داران استفاده میکردند و از وجود این سهمیه بی اطلاع بودند.
روز گذشته هادی بیگینژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، هدف از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین کارتهای سوخت خودروهای شخصی را جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد. طبق صحبتهای این نماینده مجلس، کاهش سهمیه بنزین پیش از این در برخی استانهای مرزی از جمله سیستان و بلوچستان انجام شده و حالا قرار است در سراسر کشور اجرا شود.
کارشناسان معتقدند زمانی که دولت به سراغ تغییر سهمیه و به عبارتی بازی با بنزین میرود این کار مقدمه تغییر قیمت بنزین است و ممکن است به زودی قیمت بنزین را گران کند؛ اما مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی معتقد است این خبر به معنای تغییر قیمت و سهمیه بنزین دولتی یا آزاد نیست و فقط سهمیه بنزین آزاد تغییر کرده است.
دولتمردان در حالی یک به یک خبر گرانی بنزین را تکذیب میکنند که معاون رییس جمهور گفت: دولت از بنزین، دارو و نان حمایت کامل میکند تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.
هرچند نباید فراموش کرد که دولت پیش از این خبر گرانی دارو را نیز تکذیب کرده بود، ولی آیا این تکذیبیه مانع گرانی دارو در بازار شد؟
بیشتر بخوانید: جزئیاتی تازه از چرایی کاهش سهمیه ماهیانه بنزین
گرچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ قانونی درباره تغییر قیمت بنزین وجود ندارد و دولت هم بارها اعلام کرده که حداقل در سال جاری برنامهای برای تغییر قیمت ندارد.
یک کارشناس انرژی معتقد است که کارتهای اعتباری در حوزه انرژی به عادلانه کردن توزیع یارانهها کمک میکند نه اینکه به گرانی دامن بزنیم.
نرسی قربان به اقتصاد ۲۴ گفت: متأسفانه نوع تعرفهگذاری قیمت انرژی و پرداخت یارانهها از اساس مشکل دارد و باید اصلاح شود. بیشتر سود یارانهها و نوع تعرفهگذاری قیمت انرژی به نفع کسانی است که بیشترین را مصرف دارند یا از شرایط مالی بسیار مناسبی بهرهمند هستند؛ لذا افراد کمدرآمد منفعتی از یارانههای انرژی نمیبرند.
به گفته این کارشناس انرژی، توزیع یارانه بنزین بر مبنای خودرو عادلانه نیست.
نرسی قربان ادامه داد: پیشنهاد من این است که ما یک کارت انرژی داشته باشیم که اعتبار مشخصی ماهانه در این کارت واریز شود و با آن مردم بنزین بزنند یا هزینه گاز و برق و آب را بدهند.