تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱
عملکرد بیمه ملت بررسی شد

برنامه‏‌ریزی برای نهادینه کردن تراز مثبت تولید

شرکت بیمه ملت تابستان امسال را با تغییر مدیرعامل پایان داد و سکان مدیریت به دستان علیرضا یزدان‌‌دوست مدیرعامل سابق بیمه آسماری سپرده شد. یزدان‌‌دوست که تجربه اجرای برنامه‌های خاص خانواده و جذب پرتفوی بیمه‌های خرد را در کارنامه دارد، در گام اول به همراه دو نفر از اعضای هیات‌مدیره از معاونت فنی بیمه‌های اموال و مسوولیت بازدید کرد.

نهادینه کردن تراز مثبت تولید

اقتصاد۲۴- این اقدام از توجه مدیرعامل جدید به تغییرات ترکیب پرتفوی حکایت دارد. آمارهای منتشره از سوی بیمه مرکزی ایران نشان می‌دهد بیمه ملت در تعداد بیمه‌‌نامه‌های صادره رشد منفی دارد و رشد ۴۷ درصدی حق بیمه‌های تولیدی سال ۱۴۰۰ به خاطر نرخ تورم و افزایش قیمت‌‌هاست. به عنوان مثال نرخ رشد رشته آتش‌‌‌سوزی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل بیش از ۲۹ درصد، سهم آن در بیمه ملت ۷/ ۲ و سهم آن از کل بازار این رشته ۳/ ۱ درصد است اما در مقابل از لحاظ رشد تعداد بیمه‌‌نامه‌های صادره بیش از ۹۶ درصد رشد منفی دارد. این روند در بیمه‌های باربری بیمه ملت هم تکرار شده است. به‌طوری که تولید حق بیمه در رشته باربری با رشد ۱۴ درصدی همراه است و ۱/ ۱ درصد کل بازار بیمه‌های باربری متعلق به بیمه ملت است اما از نظر تعداد بیمه‌‌نامه‌های صادره رشد منفی ۹۵ درصدی را در سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است.

این روند در رشته‌های حوادث، کشتی، مهندسی، پول و اعتبار مشابه رشته‌های آتش‌‌سوزی و باربری است، به‌طوری که در مجموع نرخ رشد تعداد بیمه‌‌نامه‎های صادره بیمه ملت در سال ۱۴۰۰ با رشد منفی ۴/ ۸ درصدی همراه است. این عملکرد از نگاه فنی، زنگ هشدار را به صدا درمی‌‌آورد و از چشمان مدیرعاملی که حتی از رشته زیان‌‌ده درمان انفرادی می‌تواند پرتفویی سودآور بسازد، دور نمی‌‌ماند. بیمه ملت در تازه‌‌ترین خدمت خود اعلام کرده، در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان و همراهی با خانواده‌ها، به مشتریان خود، بیمه حوادث ارائه می‌دهد.

چرا بیمه حوادث‌؟

روابط عمومی بیمه ملت گزارش داده است، بیمه حوادث انفرادی بیمه ملت بیمه‌نامه‌‌ای است که با پرداخت حق بیمه‌های اندک، بیمه‌‌گذار را در برابر انواع حوادث حمایت می‌کند و پوشش‌‌های ارزنده‌‌ای ارائه می‌دهد. طبق آمارهای منتشره در سالنامه بیمه مرکزی ایران، تولید حق بیمه حوادث در پرتفوی بیمه ملت ۲۱۸ درصد رشد دارد و ۳ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، البته خسارات پرداختی این رشته هم ۲۶۹ درصد رشد دارد و ۵/ ۲ درصد کل خسارات با بیمه ملت است. اما ضریب خسارت رشته حوادث درسال ۱۴۰۰ بیش از ۲۶ درصد است که نسبت به سال قبل از آن ۷/ ۳ واحد تغییر منفی دارد. به عبارتی ضریب خسارت ۴/ ۳۰ درصدی سال ۹۹ به ۷/ ۲۶ درصد کاهش یافته است.

هرچند از لحاظ تعداد بیمه‌‌نامه‌های صادره رشد منفی ۳۹ درصدی را تجربه کرده است اما تعداد خسارات پرداختی بیش از ۴۶ درصد افزایش دارد. بنابراین بیمه ملت با ارائه طرحی جذاب می‌تواند تراز تعداد بیمه‌‌نامه‌های صادره با خسارات پرداختی را مثبت و با استفاده از قانون اعداد بزرگ بیمه‌‌گذاران بیشتری را جذب و از احتمال زیان‌‌ده شدن این رشته جلوگیری کند. پرتفوی بیمه ملت نشان می‌دهد، نرخ رشد بیمه بدنه اتومبیل که هنوز جزو رشته‌های سودده محاسبه می‌شود ۵۴ درصد است، سهم آن از پرتفوی شرکت ۷/ ۴ درصد و سهم آن از کل بازار بیمه‌های بدنه ۴/ ۱ درصد است. اما نرخ رشد خسارات پرداختی بدنه اتومبیل در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶۴ درصد و سهم آن از خسارات پرداختی شرکت ۷/ ۶ درصد و سهم آن از کل بازار بیمه‌های بدنه کشور ۸/ ۱ درصد است. البته ضریب خسارت بیمه بدنه بیش از ۵۶ درصد و سهم آن از کل ضریب خسارت بیمه ملت ۳/ ۸۰ درصد است.

دو رشته زیان‌‌ده شخص ثالث و درمان نیز در پرتفوی بیمه ملت به ترتیب از نرخ رشد ۷۳ و ۳۸ درصدی برخوردار هستند و در مقابل نرخ رشد خسارات پرداختی در رشته شخص ثالث ۷۹ و درمان ۷۷ درصد است. این درحالی است که بیمه ملت توانسته در ضریب خسارت رشته شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۶۷ واحد درصد کاهش داشته باشد اما در رشته درمان ضریب خسارت در سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره قبل نزدیک ۴۵ واحد درصد رشد دارد.

کشتی و هواپیما

نرخ رشد بیمه‌های کشتی و هواپیما که دارای شدت بالا و تواتر پایین هستند، در بیمه ملت به ترتیب ۵/ ۱۵و بیش از ۱۷ هزار درصد است. هر دو در نرخ رشد خسارات پرداختی با رشد منفی ۹۳ و ۵۷ درصد همراه هستند. ضریب خسارت بیمه کشتی و هواپیما در پرتفوی بیمه ملت جالب است. ضریب خسارت در رشته کشتی با بیش از ۳۸ واحد درصد منفی ۴/ ۲ درصد و در رشته هواپیما با ۷/ ۲۷ واحد درصد منفی از ۷۱ به ۴۳ درصد رسیده است. رشته مهندسی با نرخ رشد ۱۱۳ درصدی همراه است و ۵/ ۲ درصد پرتفوی را به خود اختصاص داده اما ضریب خسارت آن از ۲۷۲ درصد در سال ۹۹ به منفی ۸۲ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. در بیمه‌های نفت و انرژی بیمه ملت سهم ۵ درصدی دارد اما ضریب خسارت این رشته از ۸۷ درصد سال ۹۹ به منفی ۷/ ۱۴ درصد کاهش یافته است که حکایت از جذب پرتفویی با ریسک پایین دارد. در مجموع بیمه‌های غیرزندگی در پرتفوی بیمه ملت بیش از ۵۱ درصد رشد دارند و ۸/ ۸۴ درصد پرتفوی را به خود اختصاص داده‌‌اند. رشد خسارات پرداختی رشته‌های غیرزندگی نزدیک ۶۰ درصد است و نزدیک ۹۰ درصد خسارات پرداختی را دارند.

بیمه‌های زندگی در بیمه ملت ۲۷ درصد رشد و ۱۵ درصد پرتفوی را دارند اما در خسارات پرداختی نرخ رشد بیش از ۶۲ درصد با ضریب خسارت ۵۸ درصد است. در مجموع ضریب خسارت شرکت درسال ۹۹ بیش از ۱۰۲ درصد بود که با ۴۰ واحد درصد منفی در سال ۱۴۰۰ به ۹/ ۶۲ درصد رسیده است. در نهایت سهم شرکت بیمه ملت از بازار بیمه کشور ۳/ ۲ درصد و رشد ۴۷ درصدی تولید حق بیمه درسال ۱۴۰۰ است. اما آنچه قابل تامل است اینکه رشد حق بیمه مستقیم بیش از ۹۴ درصد در مقابل رشد ۳۴ درصدی حق بیمه غیرمستقیم  است که توسط نمایندگان تولید می‌شود. این درحالی است که شرکت بیمه ملت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و تا ۱۳ سال هیچ شعبه‌‌ای نداشت و حق بیمه‌ها توسط نمایندگان و ستاد تولید می‌شد. تا اینکه با تغییر مدیریت و آمدن ابراهیم‌‌پور در بهمن ۱۳۹۵ نخستین شعبه آن در خیابان انقلاب تهران افتتاح شد.

اینک سهم شعب بیمه ملت از تولید حق بیمه نزدیک ۳۰ درصد است. هرچند این شرکت در سال‌های ابتدایی فعالیت شعبه نداشت اما برخلاف بسیاری از رقبای قدیمی سهم شعب بیمه ملت در تولید حق بیمه بیش از خسارات پرداختی است. آمارهای بیمه مرکزی از عملکرد استانی شرکت‌‌های بیمه نشان می‌دهد، شعب بیمه ملت در مقایسه با شعب شرکت‌‌هایی چون ایران، آسیا، البرز و دانا عملکرد قابل قبولی دارند به‌طوری‌که سهم تولید حق بیمه در شعب بیمه ملت طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بیش از خسارات پرداختی است. شبکه فروش به ویژه شعب، بازوی توانمند بیمه ملت در جذب بازار و ارائه خدمات نوین در سراسر کشور به شمار می‌‌آیند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران