اقتصاد۲۴- کسری اسکندری: آلودگی هوا، فعالان در برخی مشاغل را بیش از سایر افراد شاغل تهدید می کند و طبعا به نوعی این کسب و کارها کاملا تحت تاثیر هوای آلوده و ذرات آلاینده موجود در هوا قرار می گیرند. به طور مثال تمامی رانندگان اتوبوس و تاکسی باید به لحاظ روانی و جسمی به صورت مداوم تحت نظر پزشک باشند و مورد معاینه قرار بگیرند.
زمان های طولانی پشت ترافیک ماندن، تنفس هوای آلوده و تردد در بدترین نقاط شهر بدون شک، سلامت روحی و جسمی این عزیزان را در شرایط نامناسبی قرار می دهد و تهدید می کند. هرچند شورای شهر تهران بر سیاست گذاری های راهبردی در این حوزه نظارت دارد اما اجرای برنامه ها در زمینه رفع مشکلات رانندگان در هوای آلوده توسط مدیریت شهری باید دنبال شود. بد نیست بدانید چیزی نزدیک به ۱۰۰ هزار راننده تاکسی در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا هستند که در صورت ایجاد امنیت روحی و جسمی در مقابل این مشکل، بدون شک برخورد رانندگان نسبت به شهروندان با آرامش بیشتری همراه خواهد بود.
شاید ایجاد جایگاهی برای استراحت کوتاه مدت رانندگان بین ساعات کاری در برخی مناطق شهر که مجهز به سرویس بهداشتی و بوفه مواد غذایی با قیمت مناسب و همچنین وسایل ورزشی باشد کمی از خستگی روحی و جسمی ناشی از آلودگی هوا برای این قشر زحمتکش بکاهد .پیک های موتوری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز جزو دیگر افرادی هستند که بیشترین آسیب را در آلودگی هوا می بینند. مغازه دارها هم ضمن رسیدن به کاسبی خود بهتر است تا حد ممکن درب فروشگاه های خود را کاملا باز نگذارند تا هوای آلوده وارد فضای مغازه نشود و فقط هنگام ورود و خروج مشتری درب ها باز و بسته شوند.
بیشتر بخوانید: تاثیر آلودگی هوا بر پوست
از مشاغل مذکور که بگذریم نباید از جوشکارها، نقاشان و کارگران ساختمانی و مهندسان ناظر نیز در هوای آلوده غافل شد که شغل های بسیار پرخطری در شرایط فعلی دارند و بیماری های ناشی از آلودگی هوا در کمین آنهاست.
آلودگی هوا راندمان کاری کارمندان را هم کاهش می دهد. نتیجه تحقیقات در یکی از دانشگاه های کالیفرنیا نشان داد، کارکنان قسمت بسته بندی که در فضای بسته هم مشغول فعالیت بودند، به خاطر آلودگی هوای فضای کار به طرز چشمگیری از سرعت فعالیتشان کاسته شد. نظارت و بررسی مداوم میزان آلودگی هوا در کلان شهرها می تواند ابزار کمکی برای حل مشکلات ناشی از هوای آلوده باشد و ضرورت تلاش برای حل بحران آلودگی هوا را برای مسئولان مربوطه بیش از پیش نمایان سازد.
بررسی ها روی نحوه عملکرد کارکنان شرکتی در شانگهای چین نیز نشان دهنده این بود که آنها در زمان آلودگی هوا بیشتر به استراحت پرداخته و تماس های کمتری را پاسخگو هستند، به عبارتی ساده تر راندمان کاری شان بسیار کاهش یافته بود. شاید عجیب به نظر برسد اما افزایش ۱۰ درصدی شاخص آلددگی هوا با کاهش ۰.۳۵ درصدی تعداد تماس های پاسخ داده شده روزانه در کارکنان این شرکت همراه بود.از طرفی دیگر روزهایی که آلودگی هوا کمتر بود، راندمان کاری کارکنان شرکت۶ درصد افزایش پیدا می کرد.
ماجرا خیلی ساده است، ورود ذرات آلاینده هوا به مجاری تنفسی کارکنان و متعاقبا جریان خون آنها بر عملکرد مغزشان مستقیما تاثیرگذار بود که نتیجه آن به وضوح در کار مشخص می گشت.
جالب است بدانید فعالیت در قسمت خدمات دفاتر شهرهای آلوده چین ۶۸.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان به شمار می رود که با پایین آمدن سطح آلودگی هوا حتی به اندازه ۱۰ درجه راندمان کاری سالانه این کشور نزدیک ۲.۲ بیلیون دلار بالا رفت. سال ۲۰۱۴ در لس آنجلس ۹۰ روز سطح آلودگی هوا به درجه ۱۰۰ رسید در حالیکه این سطح ۲۱ درجه از آلودگی هوا به طور میانگین محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد در صورت کاهش آلودگی هوا تا زیر سطح ۱۰۰ درجه، راندمان کاری خدماتی تا ۱۷۴ میلیون دلار بالا می رود.
نکته جالب دیگر اینکه در آمریکا بر اساس قوانین وضع شده رانندگان حق ندارند نزدیک مدارس خودرویشان را بیشتر از ۱ دقیقه بدون حرکت روشن نگه دارند و اگر این اتفاق رخ دهد به جرم نقض قوانین مربوط به آلودگی هوا به پرداخت ۳۵۰ دلار جریمه محکوم می شوند. با مروری به تمام آنچه ذکر شد به این موضوع مهم می رسیم که باید فکری به حال مشاغل در معرض خطر مقابل آلودگی هوا کرد.